שִׂים לֵב: בְּאֲתָר זֶה מֻפְעֶלֶת מַעֲרֶכֶת נָגִישׁ בִּקְלִיק הַמְּסַיַּעַת לִנְגִישׁוּת הָאֲתָר. לְחַץ Control-F11 לְהַתְאָמַת הָאֲתָר לְעִוְורִים הַמִּשְׁתַּמְּשִׁים בְּתוֹכְנַת קוֹרֵא־מָסָךְ; לְחַץ Control-F10 לִפְתִיחַת תַּפְרִיט נְגִישׁוּת.

צפו: נחשף הטיל החדש והמתקדם של רפאל

I-Derby ER הוא טיל אוויר-אוויר מתקדם בעל טווח תיאורטי של 100 ק"מ, עם גרסה שניתנת לשיגור גם מהקרקע • החברה חשפה גם את מערך הניסויים שלה

הטיל החדש על כנף של מטוס קרב // צילום: רפאל  // הטיל החדש על כנף של מטוס קרב ,
הטיל החדש על כנף של מטוס קרב // צילום: רפאל // הטיל החדש על כנף של מטוס קרב

חברת רפאל מערכות לחימה חושפת היום (חמישי) את מערך הניסויים הלאומי ומציינת אבן דרך נוספת בפיתוח טיל הI-Derby ER טיל אוויר-אוויר עם טווח תיאורטי של יותר מ-100 ק"מ. בסדרת ניסויי פיתוח שהתקיימה בדרום הארץ, השלימה החברה את פיתוח הגרסה הקרקעית של הטיל. 

רפאל חושפת לראשונה טיל מתקדם ואת מערך הניסויים הלאומי // צילום: רפאל

יצוין כי טווחים של טילי אוויר-אוויר, כפי שהם מפורסמים על ידי היצרנים, מתייחסים בדרך כלל למצב אופטימלי שבו שני המטוסים נעים אחד לעבר השני (כך שעל הטיל לעבור רק כמחצית המרחק שמצוין בטווח שלו), והמטוס שלעברו משוגר הטיל אינו מנסה לבצע תמרוני התחמקות. הטווח המעשי, לרוב, קטן באופן ניכר.

ברפאל מסבירים כי סדרת הניסויים שהתקיימה בשדה הניסויים שדמה שבדרום הארץ היוותה אבן-דרך משמעותית בשלבי הפיתוח של הטיל, שהוא החדש והמתקדם ביותר מבין טילי האוויר-אוויר האלקטרומגנטיים מתוצרת רפאל. בניסוי בוצע שיגור קרקע-אוויר של הטיל לצורך סיכום יכולות השליטה והבקרה, הניווט ומסלול הטיסה. 

טיל ה-I-Derby ER מתוצרת רפאל הוא, כאמור, טיל אוויר-אוויר לטווח של יותר מ-100 ק"מ. יש לו מנוע רקטי דו-פולסי וראש-ביות מכ"מי אקטיבי, הוא בעל יכולת "שגר-ושכח" המאפשרת יכולות התמודדות עם מטרות רבות בו זמנית, וניתן לשגרו ביום או בלילה, ובכל תנאי מזג אוויר. משקלו הקל מאפשר את התאמתו למטוסי קרב מודרניים מגוונים, כגון  F-16 ,F-15, F-18, גריפן, LCA, טייפון ועוד.   

הטיל החדש על כנף של מטוס קרב // צילום: רפאל
הטיל החדש על כנף של מטוס קרב // צילום: רפאל

גרסתו הקרקעית של הטיל יכולה להשתלב באופן כמעט מיידי בסוללות הגנה אווירית מסוג ספיידר (SPYDER), גם הן מתוצרת רפאל, המספקות הגנה אווירית לטווחים שבין 20 ל-60 ק"מ. טיל I-Derby ER המשוגר מהקרקע, מכפיל את הטווח לטיל הקיים (ללא בוסטר), ומאפשר יירוט מטרות בטווח של עד כ-40 ק"מ ללא בוסטר (מאיץ) ו-80 ק"מ מהסוללה עם בוסטר. 

I-Derby ER הוא נגזרת ארוכת-טווח של הטיל איי דרבי (I-Derby), אשר נמצא בשימוש מבצעי בקרב מספר חילות אוויר בעולם, ומהווה חלק ממשפחת טילי הא"א (אוויר-אוויר) של רפאל. משפחה זו כוללת גם את משפחת טילי הפיתון ואת הטיל המתקדם בסדרה זו - פיתון-5, הנמצא בשימוש חיל האוויר הישראלי.   

 

יכולות שיגור גם מהקרקע // צילום: רפאל
יכולות שיגור גם מהקרקע // צילום: רפאל

בד בבד, במסגרת ההכרזה על סדרת הניסויים, חושפת רפאל לראשונה את מערך הניסויים הלאומי אותו היא מתפעלת מזה מספר שנים, הכולל את שדה הניסויים הלאומי בדרום הארץ - שדמה, את יחידת ניסויי הטילים במכרז הארץ - ינ"ט, וכן יכולות פריסה מתקדמות של ניסויים מורכבים בלב ים הכוללים מערכי ספינות ענק הנושאות על גביהן את המערכות המתקדמות. יצויין כי מערך הניסויים הלאומי בהובלת רפאל מספק יכולות חקר ביצועים מהמתקדמות והמשוכללות בעולם והינו ייחודי במדינת ישראל. 

תא"ל (מיל') פיני יונגמן, ראש חטיבת מערכות הגנה אווירית בחברה: "רפאל היא הבית הלאומי של טילי האוויר-אוויר, עוד מתחילת דרכה של מדינת ישראל כאשר פיתחנו את טיל האוויר-אוויר הישראלי הראשון - השפריר. מאז ועד היום רפאל מצטיינת בפיתוח טילי אוויר-אוויר מסוגים שונים, הנמצאים בשימוש מבצעי בצה"ל ובחילות אוויר רבים בעולם. השבוע סיימנו סדרת ניסויי פיתוח לטיל ה-I-Derby בגרסתו החדשה ביותר - (ER), גרסה המאפשרת שיגור לטווח מנגד (BVR) של מעל ל-100 ק"מ.

יונגמן הוסיף כי "מדובר באבן דרך מרכזית בפיתוח טיל בעל יכולות מתקדמות ביותר המעניקות לו יתרונות יירוט משמעותיים בקרבות אוויר-אוויר, וכן גם בירי מהקרקע. הטיל המתקדם מעניק עליונות אווירית משמעותית לטייס הקרב או למפקד ההגנה האווירית שיעשו בו שימוש".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר