אירוע חריג ביחידת לוט"ר אילת: צוות צלפים הודח

מפקד יחידת העילית החליט להדיח צוות שלם בעקבות חילוקי דעות שהתגלעו בינם לבין מפקדם החדש • הלוחמים: "הוא לא מקצועי וחסר ניסיון"

אימון של יחידת לוט"ר אילת // צילום: יהודה בן יתח // אימון של יחידת לוט"ר אילת

מפקד יחידת העילית במילואים "לוט"ר אילת" החליט להדיח צוות שלם מהיחידה בעקבות חילוקי דעות שהתגלעו בינם לבין מפקדם החדש. עולה הטענה כי כתוצאה מכך, ירדה הכשירות המבצעית של יחידת "לוט"ר אילת", שהיא יחידת התערבות שנועדה לתת את המענה המיידי במקרה של אירועי פח"ע או חטיפת בני ערובה באזור העיר אילת וסביבתה. 

מפרטי האירוע עולה כי לפני כארבעה חודשים החליט מפקד יחידת לוט"ר אילת, רס"ן א', להעביר מתפקידו את מפקד יחידת הצלפים, ולהביא במקומו מפקד חדש. ההחלטה התקבלה לאחר שהלוחמים המובחרים במילואים התנהגו, כך על פי גרסת הצבא, בצורה לא לויאלית ליחידה כולה, אלא כיחידה בפני עצמה. הלוחמים זעמו על ההחלטה להדיח את מפקדם, ולטענתם, לא סמכו על מפקדם החדש, ע'.  

לפי גרסת הלוחמים, המפקד החדש של הצוות אינו מקצועי, וכבר באימון הראשון עשה טעויות קריטיות כמו לא לוודא שאחד מהם פרק את הנשק במטווח. הלוחמים טענו כי מפקד הצוות החדש אינו מתאים לפקד עליהם, ולטענתם הוא חסר ניסיון והם לא סומכים עליו.  

לפני כשבועיים ביקשו הלוחמים לשוחח עם מפקד היחידה, רס"ן א', העלו את הסתייגויותיהם ממפקד הצוות. לפי גרסת מפקד היחידה, הלוחמים הציבו בפניו אולטימטום, "או אנחנו או הוא", אך הלוחמים טענו כי ביקשו ממנו להצמיד למפקד החדש את סגן מפקד הצוות הוותיק, על מנת שזה יחנוך אותו. לטענתם, מפקד היחידה ביקש לחשוב על הדברים, אך כבר למחרת, ביום שבת, הודיע להם כי הם משוחררים לאלתר מהיחידה. בצבא ציינו כי לחלק מהלוחמים הוצע לחזור לצוות החדש שייבנה, ולאחרים הוצעו תפקידי מנהלה. 

"לא יכול להיות שמדיחים 12 לוחמים מהיחידה על סמך הבעת דעה", ציינו הלוחמים במיל'. "כל היחידה לא מבינה איך מינו את ע' למפקד צוות. הוא לא מקצועי, לא מסתדר עם הצוות, שמכיר אותו מהעבר. אנחנו רוצים להמשיך לשרת".

בצה"ל ציינו כי הכשירות של יחידת לוט"ר אילת לא נפגעה שכן צוות קלעים נותן כעת את המענה, אך נדמה כי אין ספק שיכולות צוות קלעים אינן זהות ליכולות צוות צלפים מקצועי, מיומן ומאומן. 

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "כחלק מארגון יחידת לוט״ר אילת, ובעקבות התנהלות שאינה תואמת את ערכי היחידה, והתפתחותן של נורמות פסולות בקרב צוות הצלפים שהביאו לפגיעה ביחידה, הוחלט על החלפתו של מפקד הצוות, ובהמשך על פירוק הצוות. כלל הלוחמים זומנו או יזומנו בהמשך לשיחה אישית אצל מפקד היחידה, בכדי לקבל החלטה על המשך שירותם. יחידת לוט״ר אילת הינה יחידת מילואים התנדבותית מובחרת, וכוח האדם המשרת בה הוא האיכותי ביותר. היחידה מוקירה את פועלם של אנשי המילואים ומודה להם על שירותם. היחידה כשירה לתת מענה לאירועים מתפרצים על בסיס כוננות צלפים וקלעים ביחידה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר