פתיחת חברה בע”מ – 5 יתרונות בולטים

פעמים רבות מגיעים למשרדו של עו"ד ניר אביבי בעלי עסקים המעוניינים לפתוח חברה בע"מ עבור העסק שברשותם או עבור עסק חדש. פתיחת חברה בע"מ מומלצת במקרים מסויימים ואותם נסקור במאמר זה

עו"ד ניר אביבי

היתרונות בפתיחת חברה בע”מ:


  1. חברה בע”מ מאפשרת הגנה משפטית לבעלי המניות בחברה – חברה בע”מ, בניגוד לעוסק מורשה או שותפות, יוצרת הפרדה בין הבעלים של החברה ומחזיקי המניות, לבין החברה עצמה. כלומר, מבחינה משפטית, מי שמחזיק במניות החברה, אינו חשוף משפטית במקרים בהם החברה נתבעת או שיש טענות שונות כלפי החברה מצד נושים ו/או צד ג’. בשביל לתבוע ישירות את בעלי המניות בחברה, יש צורך לבקש “הרמת מסך” מבית המשפט, הליך לא פשוט שפעמים רבות אינו מתקבל ע”י בית המשפט. לכן, חברה בע”מ מאפשרת הגנה משפטית עבור בעלי המניות בחברה.
  2. חברה בע”מ משדרת רצינות ויוקרה – לפן הפסיכולוגי יש חשיבות רבה בעסקים, ולכן לפתיחת חברה בע”מ ישנה חשיבות רבה בפעמים לא מעטות בכל מה שקשור ליוקרה ולמה שהעסק משדר. כאשר בעלים של חברה בע”מ מעוניין ליצור קשרים עסקיים עם חברות וארגונים גדולים, כמו גם בעלי עסקים וחברות אחרים, העובדה שהגוף המשפטי והעסקי שעומד מול אותם גורמים הינו “חברה בע”מ”, משדרת חוזקה מסויימת (לדוגמא אם העסק היה מתנהל דרך “עוסק פטור”, שהינו עסק שמנהל מחזור של עד 100 אלף ₪ – משתנה בכל שנה ושנה). לכן, לחברה בע”מ יש יתרונות פסיכולוגיים שונים לכל מי שמעוניין ליצור הזדמנויות עסקיות עם גורמים שונים. אם למשל, יש לכם עסק של קידום אתרים – העובדה שהוא מאוגד במסגרת חברה בע”מ, תאפשר לכם, כנראה קצת יותר קבלות – לתקשר ולהתנהל מול גופים גדולים יותר.
  3. יתרונות מיסויים בחברה בע”מ – לחברה בע”מ ישנם יתרונות מיסוייים שונים, אשר עליהם מומלץ להתייעץ עם רואה חשבון מוסמך. באופן כללי נציין כי כלל האצבע אומר שבמחזור כספי של עסק שלו יותר מ-1 מיליון ₪, מומלץ לנהל את הפעילות העסקית דרך חברה בע”מ ולא דרך עוסק מורשה, שכן על פי מומחים שונים בתחום המיסוי והנהלת החשבונות, נחסכים תשלומי מיסים שונים בדרך זו.
  4. הסכם מייסדים בחברה בע”מ – חברה בע”מ יכול שתהיה מורכבת מבעל מניות יחיד (חברת יחיד) או ממספר רב של בעלי מניות. כך או כך, ישנה חשיבות רבה לאופן שבו מקימים את החברה ולכן מומלץ לערוך הסכם מייסדים בין בעלי המניות בחברה בעת פתיחת החברה. הסכם מייסדים הינו הסכם מורכב שמכיל בתוכו התייחסות לכל מה שקשור להיקף ההשקעה של כל שותף ומשקיע בחרה, כיצד מקבלים החלטות בחברה, מי מוסמך לחתום ולקבל החלטות בשם החברה, מי יהיו חברי הדירקטוריון, ואיך נפרדים השותפים בחברה במקרה של סכסוך בין השותפים.
  5. גיוס הון דרך חברה בע”מ – אחד היתרונות הבולטים של חברה בע”מ הינו העובדה שלחברה בע”מ יש יתרונות שונים בגיוס כספים ממשקיעים שונים. העובדה שחברה בע”מ מורכבת ממספר מניות מסויים אשר מוקצות לבעלי מניות שונים בחברה, מאפשרת לחברה לשלוט בכמה מניות יוקצו, באיזה אופן וכמה תהיה שווה כל מניה. בסופו של דבר על ידי תכנון נכון של הון המניות בחברה ודרך ההקצאה לבעלי המניות ולמשקיעים שונים, ניתן לייצר מערכת תגמול מעניינת ואטרקטיבית שתטיב עם החברה ועם המשקיעים, העובדים (במקרים של חלוקת “אופציות” לעובדים) וכמובן עם המייסדים. לכן, בדרך כלל כאשר מדברים על הקמת סטרטאפים ומיזמים עסקיים שונים, מומלץ להקים את הסטרטאפ דרך חברה בע”מ, הסכם מייסדים והסכם משקיעים שיגדירו מראש את אופן חלוקת הסמכויות והמניות בין בעלי המניות בחברה, ואת אופן חלוקת הרווחים ואחזקת הבעלות בחברה.

פתיחת חברה בע”מ הינו דבר שאין להקל בו ראש ולכן מומלץ להתייעץ עם עורך דין חוזים בעל נסיון בתחום המסחרי, בעריכת הסכם מייסדים, שותפויות ועוד.


עו”ד ניר אביבי הינו עורך דין חוזים, מסחרי ומתמחה בדין האזרחי והמסחרי על רבדיו השונים.


טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר