קשה אולי לזכור זאת היום, אבל הגלגול הראשון של ה-A קלאס הציג תצורה שונה וייחודית ואל זכה להצלחה יתרה. הדור השני, היוצא, כבר דבר בשפת עיצוב קלה יותר לעיכול ורשם הצלחה רבה למרות שלא תמיד זכה לביקורת חיובית במבחני הדרכים. הדור השלישי, שהוצג בשנה שעברה ונבחן כאן כעת, מסקרן מאוד. היות והוא מציג קפיצה משמעותית גם ביכולת וגם במחיר.
מה חדש?
הכל. זו פלטפורמה כל חדשה כשמרצדס משתמשת במבחר גדול של מנועים, תיבות ואפילו שינויי מבנה בין דגם לדגם. העיצוב חדש לחלוטין ומרשים בהחלט, לוקח מוטיבים עדכניים של מרצדס ומניח אותם בצורה מוצלחת על המרכב הקטן. גם בתא הנוסעים הקו העדכני של מרצדס נמצא וזה ניכר במראה ובאיכות. הדור הזה צמח במידותיו מה שאמור להתבטא במרווח פנימי משופר ומקבל תוקף גם בנתון תא המטען שצמח.
הדור החדש מציג גם את מערכת ה-MBUX של מרצדס המאפשרת שליטה קולית אינטואיטיבית בתפקודים שונים של הרכב. יש עדכון מקיף למערכות הבטיחות המתקדמות (שלא כולן קיימות ב-A180 הבסיסית) ועוד הקפדה ותשומת לב. כאלו שאמורות לקרב עוד יותר את ה-A ונגזרות הפלטפורמה שלה למכוניות היקרות יותר שמרצדס מייצרת היום. כאמור העבודה הזו מתבטאת גם במחיר שעלה לעומת הדור הקודם ומתחיל כעת ב-219,900 שקלים.

על הכביש
קפיצת המדרגה ברורה לחלוטין, כבר בעמידה. הדברים אמורים בייחוד לגבי תא הנוסעים. מי שמכיר את תאי הנוסעים העדכניים מרובי המסכים וקלי ההתמצאות של מרצדס, ייראה ב-A קלאס המשך טבעי מאוד לאחיות הגדולות שלה. התפעול אינטואיטיבי, האיכות מודגשת והתלונות שהיו לגבי חומרים ותחושה בדור הקודם נעלמו כלא היו. גם בגרסת הבסיס, הדרך בה מונחים הדברים לפני הנהג היא מהמשובחות שיש בעולם הרכב היום.
ההבטחה למרווח משופר בנתוני הממדים מוצדקת עם מרווח טוב מלפנים ומאחור. חבל שבמושב האחורי אין פתחי אוורור בטח שבקיץ הישראלי. המנוע הצנוע בהיצע, מוגדש טורבו ומפיק 136 כ”ס וקצת יותר מ-20 קמ”ש. חלקו את אלו על שבעה יחסי-העברה וחברו את כל זה למשקל עצמי של 1,365 ק”ג תקבלו ביצועים טובים אם לא נמרצים. פעולת התיבה יעילה למדי גם אם לא רהוטה למשעי ועוזרת למרצדס הקטנה לייצר תנע מספק.

נוחות הנסיעה טובה למדי, למרות קורת המתח שמנהלת את הגלגלים האחוריים. גם התנהגות הכביש מקבלת ציון חיובי סה”כ. הנוחות נעזרת במושב מצוין ובידוד רעשים בכדי לקבל עוד נקודות. ההתנהגות נהנית מתחושת ביטחון וניטראליות כשרק ההגה מרגיש איטי בתגובותיו. ליד המשאבה רשמה ה-A 13.7 ק”מ/ל’. נאה בהתחשב בעומס בימי המבחן.
שורה תחתונה
הדור האחרון של ה-A קלאס הוא גם המוצלח ביותר. כאן מרצדס סוף-סוף פגעו בול בפוני ויצרו מכונית קומפקטית שמגלמת בתוכה את מה שהחברה הזו מייצגת. גם בגרסת הבסיס הפשוטה והזולה ביותר שלה. הבשורה הפחות משמחת זה שמחירה של גרסת הבסיס של ה-A חוצה כעת את רף ה-200,000 שקלים. הנתון הזה לא באמת מעניין את הלקוח האמיתי של הרכב הזה. לראיה – רוב ה-A קלאס שנמכרו כאן בדור הקודם היו מגרסאות מאובזרות ויקרות יותר.
מרצדס A180
מנוע: 1,332 סמ”ק, טורבו
הספק: 136 כ”ס מ-5,000 סל”ד
מומנט: 20.3 קג”מ מ-1,460 סל”ד
בסיס גלגלים: 272.9 ס”מ
מהירות מירבית: 215 קמ”ש
0 ל-100 קמ”ש: 8.8 ש’
צריכת דלק (מבחן): 13.7 ק”מ/ל’
מחיר: 219,900 שקלים
V עליה ביכולת
X עליה במחיר