צילום: אריק סולטן, קוקו, דודו ועקנין // מימין לשמאל: קובי אוז, ליאור שליין, תומר שרון, לינוי בר גפן

"שנאת אמונה": קובי אוז נגד ליאור שליין

הזמר שיתף בפוסט ארוך את עמדותיו כלפי הורדת "גב האומה" ובנוגע לסערת "היהודים באים" וזכה לביקורת קשה, בין היתר מלינוי בר גפן ותומר שרון

מזה שבועות ארוכים שהמדינה סוערת בשל הדיון על תכני תוכנית הסאטירה "היהודים באים", ובשבוע האחרון נוסף לזעם הציבורי שחקן נוסף: ליאור שליין ותוכניתו הסאטירית "גב האומה" שהורד עליה השאלטר.

בתוך הדיון הציבורי הסוער שהתעורר, החליט כעת גם הזמר קובי אוז להשמיע את קולו והוא עשה זאת אתמול (רביעי) בפוסט פייסבוק ארוך בו ניתח לעומק סוגיות של דת וחילוניות.

"בהתחלה אהבתי את 'מצב האומה'. אח"כ הבנתי שהבדיחה לגמרי על חשבוני", פתח אוז את הפוסט. "שליין והחברים התחילו להתרכז בבדיחות על אמונה ומאמינים והצליפו וניאצו את אדושם באופן קבוע תוך שהם בזים לרגש הבסיסי האמוני ומתנהלים בתוך עצמם כקונצנזוס של מיעוט שבמיעוט", כתב.

• ד"ר יוני ראובן: "המחאה היא של כולנו"

• השיעור שצריך לקחת מ"המתמחים"

"בהתחלה אהבתי את 'מצב האומה'. אח"כ הבנתי שהבדיחה לגמרי על חשבוני". קובי אוז // צילום: קוקו
"בהתחלה אהבתי את 'מצב האומה'. אח"כ הבנתי שהבדיחה לגמרי על חשבוני". קובי אוז // צילום: קוקו

"זה לא היה שהפאנל הכיל גם את הדעה האנטי אמונית, אצלם זה היה לעג כמעט פה אחד. מעולם חילוני נטול אדושם הם ביטאו חילוניות רודפת אדושם. שליין יצר לקראת העונות האחרונות פאנל שכולו רובוטים הומוריסטיים שחושבים בערך כמוהו כשלפעמים הם חבטו באורח שנקלע וחשב קצת אחרת. מבחינתי זאת היתה עליה על שרטון אז הפסקתי לצפות כי מסוג של מדורת שבט חצופה, חדה ופותחת אופקים, התוכנית הפכה למועדון סגור שאליו אני לא מוזמן, כי לעיתים, רחמנא ליצלן, מתגלה אצלי סוג של אמונה שקשורה לכך שאני חוליה משרשרת של מאמינים וספקנים".

"שליין והחברים התחילו להתרכז בבדיחות על אמונה ומאמינים והצליפו וניאצו את אדושם באופן קבוע"

כדי לאזן את הדיון, אוז המשיך ופירט גם את נקודות החוזקה שחווה כצופה: "אחרי שאמרתי את זה אזכיר שהמון טוב יצא מהתוכנית הזאת... קודם כל מאוד התגעגעתי להומור של שלמה ניצן אבל איכשהו, הוא הפסיק להופיע ושליין יש בו משהו שלמה ניצני מאוד מפולפל רק בלי השורשים והידע התרבותי היהודי... גורי אלפי התבלט מאוד בתוכנית הזאת היא הוציאה ממנו גאונות צרופה ומהירות מחשבה שלא נראו מאז במחוזותינו.

"שלישית תם אהרון, שסוף סוף ביטא בגאון עמדות שמעטים העזו עד אז לבטא ותודה לאל שתם מצא אכסניה נכונה להמשיך לבטא את עצמו השנון והחריף".

בהמשך שאל אוז "האם צריך להוריד את שליין?" וענה לעוקביו: "אני מניח שזו החלטה מסחרית של ערוץ מסחרי מקרטע - אין לי דרישות מהם ואם שליין יזכה בדין בפיצוי אז מברוק".

אוז: "מאחר וסאטירה בערוצים המסחריים חייבת להיות רחבה ככל האפשר מטעמי רייטינג, המקום היחיד לסאטירה אמיצה יותר תהיה בתאגיד השידור הציבורי". הפגנה נגד "היהודים באים" // צילום: אורן בן חקון
אוז: "מאחר וסאטירה בערוצים המסחריים חייבת להיות רחבה ככל האפשר מטעמי רייטינג, המקום היחיד לסאטירה אמיצה יותר תהיה בתאגיד השידור הציבורי". הפגנה נגד "היהודים באים" // צילום: אורן בן חקון

• פיטורי שליין: כניעה של ראשי הערוץ

• לפיד: אסור לפטר את ליאור שליין

• ליאור שליין שילם מכספו את משכורות העובדים

לאחר שסיים לדון בשליין, פנה אוז לעסוק בשחקן הנוסף בדיון הציבורי על תכני סאטירה ראויים. "לעומת זאת בקרב על 'היהודים באים' לדעתי דווקא לא מוצדק להסיר אותם מלוח השידורים הציבורי, כי השידור הציבור על פי תפיסתי צריך לחפות על כשלי שוק ולשדר גם דברים שמיועדים לציבורים שלא מקבלים את התרבות שלהם מהערוצים המסחריים.

"כשלמדתי תנ"ך בנעורי לא יכולתי שלא לקרוא אותו כסאטירה - בלי להזדעזע מהמעשים והדמויות אתה למעשה מפספס את כל האקשן"

"דוגמה טובה: קול המוזיקה - אני לא חובב גדול של מוזיקה קלאסית אבל אני חושב שראוי שהכסף הציבורי שלי ילך לערוץ שמשדר מוזיקה קלאסית למי שזקוק לה. דוגמה נוספת: תכנים דתיים כמו 'רבנו' ו'עוד ניפגש' או סדרת 'העבריים' שהציגה לראשונה אנשי רוח גדולים כמו רבי דויד בוזגלו ושלום שבזי, בשביל חלק מהציבור זה נישה אבל אני מאושר לשלם על כך את דמי האגרה שלי. מאחר וסאטירה בערוצים המסחריים חייבת להיות רחבה ככל האפשר מטעמי רייטינג, המקום היחיד לסאטירה אמיצה יותר תהיה בתאגיד השידור הציבורי.

"'היהודים באים' מבחינתי מדברת עמדה יהודית פנימית מתוך עם ישראל לא מתוך השקפה חיצונית ומתנשאת", טען אוז בהמשך והסביר: "מתוך ארבעת הבנים היא בטח לא הרשע שעומד מבחוץ ומבקר. כשלמדתי תנ"ך בנעורי לא יכולתי שלא לקרוא אותו כסאטירה - בלי להזדעזע מהמעשים והדמויות אתה למעשה מפספס את כל האקשן שבתורה וקורא כתב הגנה דתי מלא טלאים, אני קיבלתי בנעורי תודה לאל תורה יותר קרנאצ'ית מהאפולוגטיקה הדתית וזה דווקא כיוון אותי לנתיב יהודי אמוני עצמאי מחייך ואוהב. נכון ש'היהודים באים' חצו קו באחד המערכונים שלהם כשעשו כמעשה שליין ונכנסו בקב"ה בדוך. ועדיין הם לא מתקרבים לשנאת האמונה שנדפה מ"גב האומה".

בסיומו של הפוסט הארוך (שכלל גם גילוי נאות על היותו שדרן בתוכנית שבועית ב"כאן ב'" של התאגיד וחבר לשעבר במליאת רשות השידור) סיכם אוז את עמדתו וכתב: "סאטירה עצמאית זה חשוב. התאגיד כיום הוא המקום היחיד לתכניות סאטירה לא מסחריות".

• "אם היו צוחקים על מוחמד היו יורים בהם"

• "היהודים באים": תוכן בעל מסר פוגעני

• כוכב "היהודים באים" הותקף ברשת

"בוז כלפי חילוניות מותר, ללעוג לעצם הדתיות אסור"

כצפוי, הפוסט עורר דיון ער עם מאות תגובות מצד גולשים, בהם גם העיתונאית לינוי בר גפן והשחקן תומר שרון.

"עוד לא מצאתי תוכנית טלוויזיה בישראל שבה לאדם דתי אסור היה לבטא בוז כלפי החילוניות והאתאיזם, עד כדי גידופים של ממש. מנגד, שליין והפאנל שלו היו הפעם הראשונה שחילוני בטלוויזיה העז ללעוג לעצם הדתיות (ואני מבחינה כאן בין לעג לאדם מאמין או קבוצת מאמינים לבין ביקורת על עצם האמונה, זה לא היינו הך). בישראל ביטוי של עמדות אתאיסטיות חמור בהרבה מביטוי של פונדמנטליזם דתי", הסבירה בר גפן.

"ערוצי הברודקאסט הם בבעלות פרטית, הגם שתחת פיקוח, והמודל הכלכלי שלהם נשען על הכנסות מפרסום ולא מכיסו של האזרח. לכן הערוצים הציבוריים הם אלה שאמורים לתת מענה לצרכים כאלה ואחרים של הציבור ולא הערוצים הפרטיים. מי שאיננו מעוניין לצרוך ערוץ פרטי לא מחויב לעשות זאת. גם כשאני לא אוהבת תכנים מסוימים בערוצים אלה אני מוחה עליהם, אבל אין לי שום זכות חוקית להכתיב ליינאפ לערוץ שלא רואה ממני שקל. כנראה שמדורת השבט מוכנה לספוג לא מעט תכנים נושקי-דת ופחות תכנים אתאיסטיים, אבל המעט האתאיסטי ששודר משום מה נענה במחאה כאילו יש לערוצים אלה מחויבות לשרת מגזר כזה או אחר".

לדברי בר גפן אוז השיב: "צודקת, שליין מקומו בציבורי כנראה".

"המעט האתאיסטי ששודר משום מה נענה במחאה כאילו יש לערוצים אלה מחויבות לשרת מגזר כזה או אחר". לינוי בר גפן // צילום: דודי ועקנין
"המעט האתאיסטי ששודר משום מה נענה במחאה כאילו יש לערוצים אלה מחויבות לשרת מגזר כזה או אחר". לינוי בר גפן // צילום: דודי ועקנין

"אתה מתבצר בעמדה הכי מתנשאת שישנה"

השחקן תומר שרון היה נחרץ יותר בדעותיו, והדיון בינו ובין אוז הפך במהרה לוויכוח טעון: "לא, כי דתיים זה מועדון פתוח", הגיב שרון, "דתיים זה אלף כספות מבוצרות. שם שמיים? זה בדיוק הדבר שרבים רואים אחרת לחלוטין ממך. ההומור נעצר תמיד היכן שאתם מסמנים את הקדושה. לא, אתם לא שומרי החותם שלה ולא מגדירי הזמן, המקום והגבולות של הקדושה. זו הקדושה של חלק מהיהודים. ככה היא נראית. אין בזה שום 'שנאה' כמו שאתה נהנה כל כך לומר. וזה לא מיעוט שבמיעוט, זה מיליוני אנשים. שוב, כמנהגך בקודש, אתה מלמד על עצמך איזו זכות מדומיינת בה אתה 'ספקן' ו'פתוח' ומכיל הכל, אבל בעצם אומר ההיפך, ומתבצר בעמדה הכי מתנשאת שישנה".

אוז הגיב עם גרפים על אמונה ודת, מהלך שהצליח להגביר את הזעם של שרון שכתב: "אז? כרגע יש רייטינג לרעיון המגוחך של השגחה אישית. מה זה אומר? תמדוד אותו אצל ניצולי שואה, אגב. צופי סאטירה נמצאים בכל אחת מהקטגוריות האלה. זה שאתה מאמין באלוהים לא אומר שאתה הופך מידית לילד נעלב בן ארבע כשמפעילים ביקורת על האמונה שלך. 'אתאיסטים לוחמניים'? אתה אמיתי? הלוחמנות הדתית מביאה לאלימות, צרות מוחין, סגירות, בורות ובדלנות ממארת, כמו שקורה לנגד עיניך בישראל, ואתה מאשים אתאיסטים, מה זה בכלל אתיאיסטים, הרי בעיניך הם 'חסרי אמונה', ולא הם מאמינים במשהו אחר. אבל אצל דתי אין 'משהו אחר'. יש רק 'האמונה שלי'.

• "המצב שבו אין לי כסף לאוכל הולך ומתקרב"

• לא רק מדבר: תומר שרון מחפש עבודה

 עד הפרנסה: תומר שרון מאיים בתביעה

"מיסיונריות זה של דתיים". תומר שרון // צילום: אריק סולטן
"מיסיונריות זה של דתיים". תומר שרון // צילום: אריק סולטן

"גם אני חילוני ולא תמיד אמוני השצף שלך ושל שליין מריחים לי מיסיונריות", השיב אוז בדיון שכבר גלש לפסים אישיים ושרון החזיר לו: "מההההה? איך המשפט הזה מתיישב עם איזושהי מציאות? שוב ההשלכה ההפוכה. מיסיונריות זה של דתיים, קובי. של טנק הברסלבים, של המחזירים בתשובה, של המוכיחים על הפריצות החילונית. אתה רואה חילונים משכנעים דתיים איפשהו שחייהם ריקים ועדיף להם להיות חופשיים מכבלי הדת? ולא, קובי. אתה לא חילוני".

"הנה אתה מחליט שאני לא חילוני - מועצת חכמי התומש ישבה והחליטה לנדות אותי. כך נוהגת דת", השיב אוז וזכה בתגובה לתשובה זועמת נוספת מצד שרון: "אתה לא חילוני. אף אחד לא נידה אותך, והמאמץ שלך לשוות לבני שיחך שחושבים אחרת ממך איזו פסקנות דתית הוא באמת מעורר רחמים. אתה לא חילוני כי כל מי שקרא שני פוסטים ממך ומכיר אותך יודע שאתה אדם דתי שחושב בדוגמות דתיות וחי לפי הלכה דתית. ומעניין שאתה משתמש בביטויים מהעולם הדתי כמו 'מועצת החכמים' כדי לנגח אותי על 'סגירותי'. זו הסגירות של הדתיים, שלך. לא שלי. אבל היי, הוויכוח איתך תמיד מגיע לשלב האינפנטילי הזה. בהצלחה, צדיק".

"המטבח המנצח": אתם חייבים לנו שעה!

"תודה אדמו"ר, בהצלחה בחצר", סיים אוז את קרב התגובות בין השניים, שהמשיך לייצר גלים גם בקרב גולשים אחרים שתמכו באוז ויעצו לשרון להירגע ולשתות מים.

לא השגנו תגובה מליאור שליין עד מועד פרסום הידיעה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...