השמיים נפתחים: להזמין כרטיס טיסה? המדריך המלא

הכותרות מפוצצות, אך אף מדינה לא מוכנה לקבל אותנו עדיין • אז מה הסיכוי שבאמת נוכל לטוס ואיך הכל יקרה? עושים סדר

צילום: יוסי זליגר // התגעגענו - נתב"ג בימים עמוסים

פרופסור איתמר גרוטו הכריז לפני כשבועיים על כך שהחוזרים ממדינות ירוקות לא יצטרכו להיכנס לבידוד. מאז, צוותים של משרד התחבורה, החוץ והבריאות עמלים כדי לאפשר לישראלים להגיע לאותן מדינות ירוקות ובשבוע הבא, ביום ראשון, השמיים ייפתחו.

אז לאן נוכל לטוס והאם בכלל? נכון לעכשיו, אין כל סיכום רשמי מול מדינה ירוקה שתסכים לקבל תיירים ישראלים. האיחוד האירופאי רואה את ישראל כמדינה אדומה וכל מדינות האיחוד פועלות לפי ההמלצות ואינן מאפשרות לתיירים ישראלים להיכנס לשטחן ללא צורך בבידוד.

חוזרים לכרתים בקרוב? // צילום: gettyimages
חוזרים לכרתים בקרוב? // צילום: gettyimages

עם זאת, צוותים של משרד החוץ פועלים בימים האחרונים במטרה לאפשר לישראלים להיכנס ליוון ולקפריסין. שתי המדינות מאוד רוצות לראות את התייר הישראלי שמגיע בדרך כלל עם כיסים מלאים. נכון לעכשיו ההחלטה היא שלא לאפשר, אך ייתכן שבימים הקרובים יתגבש הסכם שיאפשר לישראלים להגיע לאיים מסויימים ביוון ואולי גם לקפריסין. אנשי התיירות במדינות רוצים מאוד לראות את התייר הישראלי, אך ברשויות חוששים בשל שיעור התחלואה הגבוה בישראל.

הסכם שמאפשר לחוזרים ממדינות ירוקות ללא אפשרות שישראלים יבקרו בהן באמת לא שווה הרבה, לפחות לא בשלב הראשון. מדינות נוספות עמן ישנו משא ומתן הן צ'כיה, גרמניה, בולגריה, מונטננגרו ומדינות נוספות בעלות שיעורי הדבקה נמוכים. המתווה החדש יקבל משמעות גדולה יותר כששיעור התחלואה בישראל ירד ואז בעצם נוכל לטוס לשורה ארוכה של מדינות ולחזור מהן מבלי להיכנס לבידוד.

מטוסי אל על כבר חודשים ארוכים על הקרקע // צילום: יוסי זליגר
מטוסי אל על כבר חודשים ארוכים על הקרקע // צילום: יוסי זליגר

במקביל, כפי שפרסמנו לראשונה כאן בישראל היום, פורסם מכרז להקמת מעבדת קורונה בנתב"ג. המשמעות של הקמת מערך בדיקות שכזה היא שמדינות שמקשות על ישראלים להיכנס לשטחן ללא צורך בבידוד יקלו על התייר הישראלי ועל צוותי המו"מ של משרד החוץ ובכך ישראלים יוכלו ככל הנראה להיכנס למדינות נוספות בעולם. הקמת מערך שכזה צפוי להימשך לפחות כחודשיים, בתקווה שבתקופת הזמן הזאת שיעור התחלואה בישראל ירד באופן משמעותי.

נכון לעכשיו ישנן מדינות שמאפשרות כניסה ללא צורך בבידוד או בהצגת בדיקות קורונה. ישראלים יכולים להיכנס כמעט לכל המדינות בארה"ב, טורקיה, מקסיקו, בלארוס ומדינות נוספות. עניין חשוב הוא שכל אותן מדינות מוגדרות כאדומות ולכן, לא נוכל להימנע מבידוד כשנחזור מהן לישראל.

בשבועות האחרונים חברות תעופה רבות ביטלו טיסות בקווים לישראל. בין חברות התעופה שביטלו או דחו לא מעט טיסות ניתן לראות את ראינאייר, איזיג'ט, וויז והחברות הבריטיות בריטיש איירווייז ו-וירג'ין אטלנטיק שנמצאת במצב כלכלי בעייתי מאוד. לצד הביטולים, ישנן גם דיווחים מעודדים מצד חברות גדולות שמודיעות כי יחזרו להפעיל טיסות לישראל ובראשן קתאי פסיפיק ההונג קונגית, אחת מחברות התעופה החזקות בעולם וחברת התעופה האסייאתית הראשונה שחוזרת להפעיל טיסות לתל אביב.

לקפוץ לניו יורק אפשר כבר היום - בחזור בידוד // צילום: אי.אף.פי
לקפוץ לניו יורק אפשר כבר היום - בחזור בידוד // צילום: אי.אף.פי

לסיכום, נכון לעכשיו עדיין לא גובשה רשימת מדינות אליהן נוכל לטוס ללא צורך בבידוד בכניסה או בחזרה לארץ. מסתמן שיהיו כאלה ואת שמותיהן נדע השבוע, אך גם זה לא בטוח, הכל תלוי במשרד החוץ וברצון של אותן מדינות לראות תיירים ישראלים. ככל ששיעורי ההדבקה בישראל ירדו, כך יפתחו בפנינו יותר מדינות. המתווה שיצא לפועל ביום ראשון הבא מביא איתו בשורה קטנה לאותו היום ולימים שאחריו, אך בשורה גדולה לימים שבהם המספרים בישראל ירדו – יהיה מתווה מוכן ומסודר וכך בעצם לא נצטרך לחכות שמישהו יאפשר לנו לטוס ולא נצטרך לחשוש להיכנס לבידוד עם החזרה לארץ.

לאחרונה לא מעט ישראלים מתלבטים אם להזמין כרטיס טיסה לאור ההודעה על פתיחת השמיים. נכון לעכשיו לא מומלץ לעשות זאת, עד להכרזה רשמית על רשימת המדינות ועל האופן שבו זה יתבצע. חשוב לזכור גם את הוצאות הביטוח שמתייקרות באופן משמעותי. נכון לעכשיו חברות בודדות מבטחות תיירים לחו"ל, רובן גם לא מבטחות לארצות הברית. מחירי הביטוח למדינות ירוקות באירופה ינועו בין 3-5 דולרים ליום לאדם בריא וחלק מהביטוחים יכללו גם טיפולים למי שידבק בקורונה. החברה הראשונה שהתחילה להפעיל ביטוחי נסיעות לחו"ל היא פספורטכארד, עמה ניתן לבטח כבר מהיום.

אורי סירקיס מנכ"ל ישראייר - הוכיח שאפשר לטוס גם בקורונה // צילום: יוסי זליגר
אורי סירקיס מנכ"ל ישראייר - הוכיח שאפשר לטוס גם בקורונה // צילום: יוסי זליגר

חברות התעופה הישראליות נמצאות במצבים שונים. ישראייר פעילה מאוד, תפעיל טיסות ליעדים שמשרד החוץ והבריאות יאשרו ותהיה מהחברות הראשונות שתפעיל את מטוסיה ותטיס ישראלים לחו"ל ותיירים לארץ. אל על וארקיע לא פעילות כבר חודשים ארוכים ולא ברור מתי יחזרו לפעילות ובאיזו צורה. אל על נמצאת בקשיים כלכליים חמורים ובעצם נמצאת בתקופה הקשה ביותר שידעה. ארקיע הפסיקה את פעילותה עם פרוץ משבר הקורונה ומאז לא חזרה לפעילות, למרות שעובדיה מפגינים ודורשים שתחזור לפעילות כבר באופן מידי.

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר