מיליון דולר בייבי

בגיל שנתיים קבעו רופאיה של נסטיה: ייתכן שלעולם לא תדבר • הוריה העלו לרשת סרטון שמציג את השיפור בדיבורה, ולהפתעתם הסרטון צבר מיליוני צפיות • היום נסטיה היא אימפריית יוטיוב - עם 4 מיליארד צפיות בחודש ורווח של 18 מיליון דולר בשנה • סינדרלה

צילום: "יולה" // "אני אוהבת שחברים שלי משחקים איתי בסרטונים".  נסטיה רדזינסקיה

נסטיה ואביה, יורי, שוכבים במיטה ומתחזים לישנים. אחר כך הם קמים, מתמתחים ויוצאים ליום חדש. יורי מסיע את בתו במכונית, הם מקשיבים לנעימת הילדים המפורסמת "בייבי שארק", ואז מגיעים לפארק שעשועים צנוע, שבו הם עוברים בין האטרקציות השונות, מפהקים מדי פעם בקול מוגזם, ולפעמים אפילו עוצמים את העיניים על אחד המתקנים ונוחרים ממש (יוני 2018, 828 מיליון צפיות).

זהו הסרטון הנצפה ביותר של אנסטסיה (נסטיה) רדזינסקיה בת ה־6, תופעת היוטיוב שמשגעת את העולם, וכמו שאפשר להבין, לא קורה בו יותר מדי. גם בסרטונים האחרים קשה למצוא הברקות שיצדיקו את מאות מיליוני הצפיות - נסטיה משחקת עם אבא שלה, נסטיה מתווכחת עם חברה בג'יבריש, נסטיה קופצת לבריכה, נסטיה מדברת על הקורונה. הכל עם תסריט קלוש ומשחק לא מקצועי בעליל.



אז מה בכל זאת סוד ההצלחה של הילדה שהיגרה עם הוריה מרוסיה לארה"ב כשהיתה פעוטה? ברשת החדשות "בלומברג" ניסו להסביר את התופעה באמצעות הסרטון שבו מגלמת נסטיה שוטר קשוח. "בתחילת הסרטון, הילדה הבלונדינית מסתכלת במראה וחובשת כובע משטרה", אומר הכתב. "ואז היא אומרת: 'אני הולכת ללמד אתכם לקח, פושעים'. בשלוש הדקות הבאות היא מסיירת ברחוב ונראית כמו שוטרת שאוכפת את החוק. בשלב מסוים היא עוצרת נהג, שאותו מגלם אביה, והוא מנסה לצאת מהצרה בעזרת כסף. ואז הילדה צועקת: 'שוחד! לך לכלא, עכשיו!'"

"אני אוהבת שחברים שלי משחקים איתי בסרטונים".  נסטיה רדזינסקיה // צילום: "יולה"
"אני אוהבת שחברים שלי משחקים איתי בסרטונים".  נסטיה רדזינסקיה // צילום: "יולה"




***

"אבא, זה לא בריא!" נוזפת נסטיה באביה, בעודו יושב מול הטלוויזיה ובולס חטיפים ועוגות. "לכי מכאן", הוא עונה לה. היא ממשיכה לבקש ממנו להפסיק לאכול שטויות והוא מסרב, ונראה כהולך ומשמין לאורך הסרטון, עד שלבסוף הוא מסכים לאכול ירקות ולבצע תרגילי כושר. "מהר יותר, מהר יותר", היא אומרת, והוא מרזה (מארס 2020, 80 מיליון צפיות)

סיפורה של אנסטסיה רדזינסקיה, היוטיוברית הקטנה שהרוויחה בשנה שעברה יותר מ־18 מיליון דולר, הוא סיפור סינדרלה של ממש. הוריה, יורי ואנה, התגוררו בבית קטן בעיר קרסנודאר שבדרום רוסיה. יורי היה בעלים של חברת בנייה, ואנה עבדה בסלון כלות וכמפיקת אירועים. בינואר 2014 נולדה בתם הבכורה (והיחידה עד כה), אנסטסיה, ובקיצור - נסטיה.

לאחר הלידה, אמרו הרופאים להורים שהילדה סובלת כנראה משיתוק מוחין. בגיל שנתיים הודיע להם הרופא שבדק את נסטיה כי "ייתכן שהיא לעולם לא תוכל לדבר". ההורים סירבו לקבל את האבחנה והחלו לעבוד עם הפעוטה על אוצר מילים ועל דיבור. זמן קצר אחר כך, כשהיא התקדמה מבחינה מילולית, הם צילמו סרטון והעלו אותו ליוטיוב. השנה היתה 2016.

גם לאבא יש קהל מעריצים. נסטיה ויורי באחד מסרטוני היוטיוב שלהם
גם לאבא יש קהל מעריצים. נסטיה ויורי באחד מסרטוני היוטיוב שלהם














"הילדה הראשונה ביוטיוב שהבינה איך לנצל את הגלובליזציה" // צילום: "יולה"
"הילדה הראשונה ביוטיוב שהבינה איך לנצל את הגלובליזציה" // צילום: "יולה"


***

נסטיה קופצת על שפת המדרכה שוב ושוב, עד שהיא נופלת ומקבלת מכה. היא מתחילה לבכות, ויורי מוזעק למקום: "מה קרה, נסטיה? לא היית צריכה לקפוץ", הוא אומר ומניח פלסטר על רגלה הכואבת. מאוחר יותר, הוא מטפס על סולם ונופל. "אבא!" צועקת נסטיה ונחלצת לעזרתו, תוך שהיא מצמידה פלסטרים שעליהם ציורים ילדותיים על פרצופו. "מעולה!" היא אומרת, ומסמנת לייק באגודל (ספטמבר 2019, 486 מיליון צפיות).

ארבע שנים אחרי שהרופאים אמרו כי ייתכן שלא תדבר לעולם, נסטיה לא רק מדברת - היא משוחחת ברוסית ובאנגלית, וגם לומדת כמה שפות נוספות, ובהן ספרדית וסינית. נוסף על כך, היא גם לומדת לרקוד. הספק לא רע בכלל בשביל ילדה שחשבו שלא תוכל להוציא מילה מהפה. 

"הילדה ששוברת את הרשת", נכתב עליה בשער של מגזין "פורבס" היוקרתי בדצמבר האחרון. בערוץ המרכזי שלה, שנקרא "Like Nastya", יש לה כבר 150 סרטונים; לששת הערוצים ביחד יש 150 מיליון מנויים, ומדי יום מתווספים 150 אלף. הסרטונים מתפרסמים תחילה ברוסית, שפת האם של נסטיה, ואחר כך מתורגמים לעשר שפות שונות: אנגלית, רוסית, ספרדית, פורטוגזית, ערבית, גרמנית, הודית, וייטנאמית, קוריאנית ואינדונזית. אגב, באנגלית קוראים לה "סטייסי", במחשבה שהאמריקנים לא יתחברו לשם הרוסי.

בכל חודש צופים בסרטונים בכל השפות 4 מיליארד גולשים ברחבי העולם. מנהליה של נסטיה אומרים כי לדיסני ביוטיוב יש רק מיליארד צפיות בחודש.

למרבה ההפתעה, מאחורי ההצלחה הכבירה עומדת חברה ישראלית בשם "יולה", שמטרתה לסייע ליוצרי תוכן ביוטיוב להרחיב את מעגל הצופים. את החברה הקימו ארטיום (אריק) גלר, מיכאל שפשניקוב, אלכסנדר שפשניקוב ואילן טרויאנובסקי, ולפני ארבע שנים הצטרף אייל באומל כמנכ״ל. בסיס החברה נמצא ביקנעם, עם סניפים ברוסיה, באוקראינה, בארה"ב ובסין. 

"כולם מופתעים לשמוע שישראלים מנהל את נסטיה כי היא במקור מרוסיה", מספר מנכ"ל החברה, אייל באומל (37), יליד חיפה, שמחלק היום את זמנו בין תל אביב ולוס אנג'לס. "בחיים לא חשבתי שאנהל את הילדה הכי מפורסמת בעולם".

"ישראל היא שוק קטן". באומל // צילום: אריק סולטן
"ישראל היא שוק קטן". באומל // צילום: אריק סולטן

***

בשנת 2017, כשלנסטיה היו רק 20 אלף מנויים, החתימו ב"יולה" את יורי ואנה, והפכו את הילדה לסיפור הצלחה. "ראינו את הפעילות שלהם ביוטיוב ויצרנו איתם קשר", אומר באומל. "התוכן שלהם לא היה מקצועי, ולכן ישבנו ועבדנו איתם. יצרנו אסטרטגיה כדי להתרחב, ולימדנו אותם איך לעבוד נכון ביוטיוב - לכתוב את המילים הנכונות, לייצר סרטון באורך נכון, ועוד. למעשה, בין 70 ל־80 אחוז מהצפיות בסרטונים מגיעות מההמלצות של יוטיוב. אם האלגוריתם של יוטיוב ממליץ עליך, זה מכרה זהב. לכן כיוַונו לשם".

מה כולל הניהול שלה?

"יחסי ציבור, פיתוח עסקי, ועוד. אני נמצא בקשר רציף עם יורי ואנה ונפגש איתם מדי פעם, בהתאם לצורך. זו חוויה. אני מרגיש בר מזל שזו העבודה שלי".

באומל מספר שסוד ההצלחה של נסטיה נעוץ, בין היתר, בריבוי השפות, שמאפשר קהלי יעד רבים ברחבי העולם. "היא הילדה הראשונה ביוטיוב שהבינה איך לנצל את הגלובליזציה, אבל גם ילדים שלא מבינים את השפה מתאהבים בה. למשל, ילדים ישראלים מוצאים את עצמם נהנים מסרטון בערבית בלי להבין מילה. אוהבים את נסטיה בכל העולם, בלי פוליטיקה - בין שמדובר בישראל ובין שבלבנון או בקוריאה.

"נסטיה היא 'סטורי טלר' טבעית. בתוכן שלה אין הרבה שפה, ומה שעושה את ההבדל הוא הבעות הפנים והאופן שבו היא מציגה את הסיפור. יש בה שילוב של כריזמה וביישנות. מצד אחד היא כוכבת, אבל מצד שני, היא גם החברה של הילד שלך מהגן. יש לה כישרון טהור. היא ענקית בכל מקום - בברזיל, בקנדה, בגרמניה, וכמובן גם בישראל. אני רואה את המספרים, ובכל יום משפשף עיניים מחדש.

"חשוב להבין שהיא לא הפכה לכוכבת במקרה. ההורים שלה למדו את הפלטפורמה באדיקות ומשקיעים בזה את כל חייהם. אי אפשר להצליח ביוטיוב בפוקס, צריך ללמוד את התחום. חוץ מזה, אם נסטיה לא היתה חמודה ולא היתה מייצרת תוכן טוב, שום דבר לא היה עוזר".

למה אתם לא מתרגמים את הסרטונים לעברית?

"זאת בעיה. ישראל היא שוק קטן".

יורי: "הצוות שלנו מחפש ובוחר מתרגמים בכל רחבי העולם. אנחנו מתכננים לכסות את כל השפות הפופולריות בעולם".

***

נסטיה ישנה על הספה, כשיורי מחליט לצפות במשחק כדורגל בווליום גבוה. "אבא!" היא מתעוררת בבהלה, וכך גם הבובה שלה, שמתחילה לבכות. נסטיה יוצאת החוצה בזעם, עולה על רכבת ונוסעת לפארק לבדה כדי לישון שם. בהגיעה היא מגלה אדם שמכסח את הדשא ומפריע לה לישון. היא ממשיכה לגינה אחרת, נרדמת, ואז מתעוררת מהשמש ומהחום העז. לבסוף היא חוזרת הביתה למיטה המפנקת (מאי 2018, 182 מיליון צפיות).

נסטיה והוריה אינם מתראיינים הרבה. אולי בגלל הרצון לשמור על מה שנותר מפרטיותם, אולי בגלל קשיי השפה. הם מדברים אנגלית רצוצה, וראיונות איתם נעשים לרוב באמצעות מתורגמן. למעשה, עד כה הם התראיינו בכלי תקשורת ספורים בלבד - "פורבס", "בלומברג", וכעת גם "ישראל היום".

"ההצלחה לא השפיעה במיוחד על חיינו", אומרת אנה. "אמנם אנחנו גרים בבית גדול בהרבה מזה שבו גרנו ברוסיה, אבל נשארנו עם שתי רגליים על הקרקע. תמיד היינו משפחה חברותית, ואנחנו שמחים לעבוד ביחד. אין לנו מפגשים עם מעריצים או הופעות על במה, אלא חיים של משפחה רגילה. אנחנו לא סלבס". 

איך אתם מצליחים לתמרן בין לימודים, חוגים, חברים וצילומים אינטנסיביים?

"כדי לשמור על שגרת החיים של נסטיה, אנחנו מצלמים את הסרטונים בסופי שבוע. אנחנו מתכננים את הזמן היטב ויוצרים לוחות זמנים קפדניים. בכל שבוע, ביום שני, עולים שלושה או ארבעה סרטונים, כל אחד באורך של שלוש דקות וחצי. צילום של סרטון אחד יכול לארוך בין שעתיים לשש שעות, ועריכת הווידאו נמשכת יומיים.

"בעבודה שלנו יש חיסרון אחד בלבד - אין לנו סופי שבוע וחגים פנויים, כי בזמן הזה מעלים את כל הסרטונים לערוצים בשפות השונות. אבל אנחנו אוהבים את העבודה שלנו, ונמשיך לעשות אותה ולהעלות סרטונים בזמן שמתאים לגולשים".

הם מדגישים כי "נסטיה לא חיה חיים של מפורסמת, אלא חיים נורמליים עם חבריה. לכל חבריה יש בלוגים ברשתות החברתיות, ולכן היא מרגישה כמו כולם". 

"אני לא יודעת מה זה אומר להיות כוכבת", אומרת נסטיה עצמה, בפרספקטיבה של בת 6 שבאמת לא מצליחה להבין על מה כל המהומה. "החברים שלי מדברים איתי לפעמים על הסרטונים שלי, ואני אוהבת מאוד שהם משחקים איתי בסרטונים". עם הזמן, הפכו חלק מהחברים ומהשכנים לדמויות מוכרות בעולם היוטיוב, כתוצאה מהשתתפות בסרטונים שלה.

יש שאומרים שאתם סוחרים בילדה שלכם, עושים כסף על חשבונה.

אנה: "נסטיה אוהבת לצלם את הסרטונים וחולמת להיות במאית בעתיד. אם היא לא תרצה לצלם סרטון, היא לא תעשה את זה".

באומל: "ההורים של נסטיה משקיעים בה המון. הם ממש התעשרו בשנים האחרונות, ויש כאלו שהיו מטיילים בעולם ומזניחים את הסרטונים, אבל הם מקפידים על הלו"ז. אנחנו שומעים המון על אנשים שעושים אקזיט, אבל כאן יש משפחה שבנתה מותג ביוטיוב, הגיעה לסכומים שקשה לדמיין וממשיכה לעבוד".

אימפריה משגשגת. נסטיה // צילום: "יולה"
אימפריה משגשגת. נסטיה // צילום: "יולה"

***

נסטיה בוכה בכי תמרורים. "למה את בוכה, קרן שמש?" שואל אותה אביה. "את רוצה שמלה, נכון?" הוא שולף כמה שמלות של נסיכות, ואומר: "אני יודע, את רוצה איפור!" הוא מרים כמה ערכות איפור לילדים, ונסטיה מגיבה בפרצוף עצוב. אחר כך לוקח אותה לקניון ומנסה לפתות אותה באוכל טעים ובצעצועים, אך ללא הועיל. לבסוף הוא מתקשר לרופא ומבקש ממנו להגיע בדחיפות. כשהרופא (שמגולם גם הוא על ידי יורי) מגיע, הוא בודק את האוזניים ובודק חום, אך לא מוצא דבר. לבסוף מוצא קוץ ענקי בידה של נסטיה ושולף אותו. רגע אחר כך היא כבר שמחה ומאושרת, משחקת בצעצועים החדשים שלה (נובמבר 2019, 80 מיליון צפיות).


עם התבגרותה של נסטיה, התבגרו גם הסרטונים שלה. כשהיתה בת 3, בתחילת הצלחתה, הסרטונים היו פשוטים. כיום, הסרטונים כוללים תחרויות בינה לבין חבריה או גילום תפקיד בסצנה שבה משחק גם אביה. 

אחד הדברים הבולטים בתוכן שהיא יוצרת בשנה האחרונה הוא מסרים חינוכיים שמוכנסים לתוך הסרטונים. אמנם עדיין יש סרטונים שבהם היא הולכת לים, נמלטת מנמלים ענקיות או חוגגת את יום הולדתה, אבל לצידם יש גם סרטונים שמלמדים, למשל, כיצד להתגונן מהקורונה.

באחד מהם נראית נסטיה כשהיא הולכת בשביל, ולפתע מתחילים לרדוף אחריה נגיפים בעלי מראה מרושע למדי, ואז עוצרת, עוטה על פניה מסיכה ולובשת כפפות, מה שגורם לנגיפים להתפוצץ ולהיעלם. בהמשך הסרטון היא נלחמת בנגיפים באמצעות רובה מים ומקפידה למרוח על ידיה אלכוג'ל. הסרטון עלה ב־18 ביולי וגרף בתוך שעות ספורות 200 אלף צפיות.

"אנחנו מקבלים תגובות אוהדות רבות על הסרטונים בנושא הווירוסים", אומרת אנה. "הורים מספרים לנו שהילדים מסוגלים להבין את מהות הבעיה העולמית באמצעות הסרטונים האלה, ולומדים איך לחיות נכון בתקופה הזאת.

"בשנים האחרונות, הדבר החשוב ביותר עבורנו הוא איזה מידע אנחנו מעבירים לצופים שלנו. אנחנו רוצים שזה יהיה שימושי ואינפורמטיבי, ובתקופה הזאת - שילדים לא יסרבו לעטות מסיכות כשצריך".

דבר נוסף שהשתנה בשנים האחרונות הוא המעורבות של נסטיה בעבודת התסריטאות ויצירת הסרטונים. הוריה הגאים מציינים כי היא מהווה חלק בלתי נפרד מיצירת התוכן. "נסטיה מספרת לנו סיפורים, ואנחנו מנסים לשלב אותם בסרטונים שלנו", אומר יורי. "לדמיון שלה אין גבולות".

***

נסטיה לבושה בבגדי מכשפה, רגע לפני האלווין. היא מתאפרת, ואז נוגסת בליפסטיק, שהוא בעצם שוקולד. היא יוצאת לטייל כשבידה סל בצורת דלעת ופוגשת בחוץ מכשפות, שלדים וג'וק ענקי - מכולם היא עושה צחוק. מלמדת את הילדים שאין מה לפחד מהחג שבו נוהגים להפחיד זה את זה. בהמשך היא מתיידדת עם ליצן מרושע למראה, משחקת עם רוחות רפאים ידידותיות ומנשנשת חיפושיות־ממתק. לאחר מכן היא מכינה עם אביה עוגיות בצורת דלעת ומנופפת לשלום (אוקטובר 2019, 545 מיליון צפיות)

הוריה של נסטיה, כמו הצוות המקצועי שמנהל אותה, לא יודעים מה יקרה לפופולריות שלה ככל שתתבגר. "האם כשבני ה־5 של היום יגדלו עדיין יהיה להם אכפת מנסטיה? שאלה טובה", אומר באומל. עכשיו הוא בודק עבור ההורים את האפשרות ליצור סדרת אנימציה שמבוססת על נסטיה, וכך לשמר את קהל היעד הפוטנציאלי. "אפשר ליצור דמות שתמשיך עם הילדים. גם מיקי מאוס הוא עדיין דמות מפורסמת מאוד, למרות שהומצא לפני 90 שנה".

במקביל, היא הופכת למותג על. לפני כמה חודשים חתמו בני המשפחה על חוזה עם חברת הענק "IMG", שמלווה טאלנטים, כדי לבחון הזדמנויות למרצ'נדייזינג - ביגוד ומוצרי אופנה, אוכל, בובות, ועוד. יורי: "אנחנו מתכננים פיתוח חזק של המותג 'לייק נסטיה'. אנחנו כבר נמצאים בשלב של סגירת עסקאות עם חברות צעצועים גדולות, והתכנון הוא גם להשיק תוכניות טלוויזיה לילדים. בעתיד יהיו דברים נוספים".

בחודשים האחרונים מתרחבת התופעה לרשתות חברתיות נוספות. באינסטגרם מחזיקה נסטיה כמה חשבונות, שאחריהם עוקבים מאות אלפי גולשים, וגם בטיקטוק היא נמצאת, עם קרוב למיליון צפיות לסרטון.

"את החשבון בטיקטוק פתחנו לפני כמה חודשים, והילדה שברה את כל השיאים", אומר באומל. "אין מישהו שמגיע למספרים האלה. אמנם כמעט שאין ילדים בגילה שצופים באפליקציה הזו, אבל בני 12 כותבים לה בתגובות: 'אחות שלי צופה בך ביוטיוב'. התוכן בטיקטוק שונה, גם מכיוון שהוא יכול להיות פחות מסונן; למשל, ביוטיוב הם נזהרים לא לאכול יותר מדי עוגות בסרטונים. בטיקטוק הם עושים שטויות. מה שילדים קטנים לא מבינים או פוחדים ממנו, יכול להצחיק את הגדולים יותר".

נסטיה עצמה עדיין לא יודעת מה היא רוצה לעשות כשתגדל. בראיון ל"פורבס" אמרה שהיא חולמת להיות מאמנת דולפינים ורופאת חתולים. לנו היא אומרת שהיתה רוצה להיות במאית ולעשות סרטים. עד אז היא חולמת לצלם סרטון עם כוכבי הסרט המצויר "היורשים", סרט של דיסני שעוסק בילדיהם של כמה מהנבלים המצוירים הגדולים בהיסטוריה, כשהם לומדים בבית הספר עם ילדיהם של הגיבורים.

לשאלה מה היה עבורה הכי קשה במעבר לארה"ב, היא משיבה מייד: "המרחק מבני המשפחה שנותרו ברוסיה. אני מתגעגעת מאוד לסבא וסבתא. אני מדברת איתם בסקייפ, אבל הם חסרים לי מאוד". 

shishabat@israelhayom.co.il



 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר