חברות האוטובוסים בישראל פנו היום (שני) במכתב לשרת התחבורה, מירי רגב, על מנת לקבל מענה מהממשלה שיאפשר למפעילי התחבורה הציבורית בישראל כיסוי עלויות הפעלה, אחרת "צפויים שיבושים קשים בפעילות האוטובוסים ברחבי הארץ", הזהירו.
עומסים בתחנה מרכזית י-ם
במכתב שנשלח מטעם פורום חברות התחבורה הציבורית הפרטיות, הם הדגישו כי אם הממשלה לא תתערב, "ישראל תישאר ללא תחבורה ציבורית. מיליוני אזרחים וחיילי צה"ל יישארו ללא מענה, עשרות אלפי מועסקי הענף צפויים להצטרף למעגל האבטלה. לאחר יותר משלושה חודשים של פניות חוזרות ונשנות לפקידי הממשלה, ועל רקע הירידה הדרסטית במספר הנוסעים בתחבורה הציבורית, לא ניתן מענה אמיתי שיאפשר למפעילי התח"צ כיסוי עלויות ההפעלה והמשך תפעול התחבורה הציבורית בישראל".
שרת התחבורה מירי רגב הגיבה לאי החזרת הרכבת ואמרה: "נחשפנו היום בדיון קבינט הקורונה, לעליה משמעותית בתחלואה אשר נובעת מאי שמירת הוראות הריחוק הפיזי והנחיות משרד הבריאות. לכן התקבלה החלטה, בהובלת המל"ל לדחות הקלות למשך שבוע עד שיתברר מהם נתוני התחלואה. היינו ערוכים להפעלת הרכבת השבוע כולל פיקוח על כמות הנוסעים, חיטוי תחנות ובדיקות חום. אנו מחויבים לשמור על בריאות הציבור".
עוד בנושא:
מסתמן: מרבית ההקלות יידחו בשבוע; עד 250 אורחים באירועים
עובדי הרכבת נגד קבינט הקורונה: "מסוגלים לעמוד בכל הנחיות משרד הבריאות"
סופית: בשל נתוני התחלואה בקורונה - הרכבת לא תשוב לפעול מחר כפי שתוכנן
קבינט הקורונה: חוק איכוני השב"כ הוקפא; "חוק הקורונה" אושר בגרסה מרוככת
עוד צוין במכתבם של פורום חברות התחבורה הציבורית הפרטיות, שבו נמצאו בין היתר החברות אפיקים, קווים, מטרופולין, סופרבוס, נתיב אקספרס, אגד תעבורה, דן בדרום, דן בצפון ודן ב"ש, כי "משמעות השיבושים בשירותי התחבורה הציבורית בישראל, היא שיתוק המשק באופן מיידי. תנועתם של מיליוני אזרחים בישראל ועובדים אשר רק לאחרונה חזרו לעבודתם תוגבל, ותימנע הגעתם של עשרות אלפי חיילים לבסיסי צה"ל".

פורום התח"צ הדגיש כי בעוד 10 ימים, ב-18 ביוני, יסתיים פרק הזמן שבו החברות יוכלו להמשיך להיות רווחיות ולהפעיל את התחבורה במתכונת שגרתית. "מתום התקופה, החברות תיאלצנה לעבור ל'מוד הפעלה הישרדותי', הכולל צמצום פעילות משמעותי. קריסת ענף התחבורה הציבורית תגרום לעשרות אלפי מפרנסים, ובהם נהגי החברות, סדרנים ועובדי תפעול לאבד את מקום עבודתם ולהוביל את משפחותיהם להתרסקות כלכלית. באסטרטגיית היציאה שגיבשה, התעלמה ממשלת ישראל באופן בוטה מענף התחבורה הציבורית תוך שהיא לא מציגה מתווה הולם לפערים הכלכליים הדרמטיים שנוצרו עקב המשבר והותירה את החברות ללא יכולת קיום כלכלית".
האיום בנוכחי של חברות התחבורה הציבורית, מגיע ברקע החלטה אחרת שהשפיע על עולם התחבורה, ההחלטה שלא לפתוח את הרכבת. מלבד ההחלטה לדחות את הפעלתה של רכבת ישראל, שהותירה אלפי נוסעים ישראלים ללא פתרון תחבורתי יעיל ונוח בין הערים ברחבי הארץ, כעת נדמה שהעיצומים המסתמנים של חברות התחבורה הציבורית, עשויים להעצים את העומסים המייאשים בכבישים.

אחרי שאתמול כבר הודיעו על דחיית פתיחת הרכבת בעקבות העלייה בנתוני התחלואה, מוקדם יותר קבינט הקורונה סיים לדון בהשהיית ההקלות ובצעדי ההתמודדות הבאים שצפויים להינקט כדי למנוע את התפשטות הנגיף בישראל. בסוף הדיון ראש הממשלה אמר: "הדבר שהחלטנו לעשות זה קודם כל להרים את בלם היד".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו