אל צ'אפו לצד מחבלים מאל-קאעידה: בתוך הכלא הכי שמור בארה"ב

בלב הרי הרוקי בקולורדו שוכן מתקן הכליאה ADX - בית הסוהר המאובטח ביותר באמריקה • בין הדיירים: ברוני סמים, טרוריסטים בינלאומיים ורוצחים סדרתיים • "האסירים רואים את השמיים בפעם האחרונה - ואז זה מכה בהם"

על רקע הרי הרוקי. כלא ADX // צילום: סוכנות בתי הכלא הפדרלית של ארצות הברית //

הנוף בפלורנס קולורדו הררי ומושלג, כמעט פסטורלי – אבל דז'וחר צרנייב, המחבל שאחראי לפיגוע במרתון בוסטון בשנת 2013, לא יזכה ליהנות מהנוף הזה. צרנייב הועבר לאגף הסופרמקס בכלא ADX, בהרי הקולורדו.

צרנייב לא לבד בכלא הקשוח, איתו נמצאים חלק מהטרוריסטים האכזריים והמפורסמים בארצות הברית – בהם חברי אל-קאעידה, טד קזינסקי המוכר בכינוי "היונבומבר", מרגלים ודמויות מעולם הפשע המאורגן כמו אל חואקין גוזמן – אל צ'אפו.

 

יבלה יותר מ-50 שנה בבידוד. דז'וחר צרנייב // צילום: אי.אף.פי
יבלה יותר מ-50 שנה בבידוד. דז'וחר צרנייב // צילום: אי.אף.פי

 

23 שעות ביממה בבידוד, מוקפים בטון

חייהם של 400 האסירים ב-ADX הם חיים שקשה לדמיין. הם בבידוד מוחלט 23 שעות ביממה, בהן הם נמצאים בתא בטון, שגם הרהיטים בו הם חלק מהמבנה עצמו – מיטה מבטון, שולחן מבטון וכיסא מבטון. החלון גם הוא מתוכנן באופן שלא יאפשר לאסירים לראות מעבר למבנה, והאסירים לא יכולים לראות אחד את השני כשהם בתאיהם.

"הארכיטקטורה של המבנה היא אמצעי שליטה", הסביר רוברט הוד, מנהל בית הכלא בראיון לרשת CNN. "תכננו את המבנה כך שהאסירים לא יוכלו לראות את השמיים. כשהם מגיעים לשערי הכלא זה מכה בהם, אפשר לראות את זה בפניהם. הם רואים את הרי הרוקי ברקע ומבינים שזאת הפעם האחרונה שהם יראו אותם. זה קצת כמו חיים אחרי המוות ואחרי תקופה מסויימת, זה גרוע ממוות לדעתי".

באורך 3.5 מטר על 2 מטר. תא בכלא ADX
באורך 3.5 מטר על 2 מטר. תא בכלא ADX

כמו מוות, זאת כנראה הנקודה היחידה שהוד וארגוני זכויות האדם יסכימו עליה בנוגע לתנאי הכלא. ארגון אמנסטי אינטרנשיונל העביר ביקורת קשה על תנאי הכליאה במתקן, והגדירו אותם כלא אנושיים. שישה אסירים התאבדו מאז בתאיהם מאז נפתח המתקן ב-1994.

צילום: רויטרס

"אני רוצה לחיות, תמיד הייתי שורד, אבל פעמים רבות ביקשתי למות", סיפר תומס סילברסטין, שהורשע בשנת 1971 בשוד מזויין, ולאחר שרצח שני אסירים וסוהר הועבר לתנאי בידוד מוחלטים – חלקם ב-ADX בתביעה ייצוגית שהגיש אמנסטי. "אני יודע שאני לא רוצה למות, אני רוצה לחיות בכלא אבל באופן עם משמעות כלשהי". סילברסטין מת בבידוד לפני מכשנה.

חואקין "אל צ'אפו", גוזמן // צילום: אי.אף.פי
חואקין "אל צ'אפו", גוזמן // צילום: אי.אף.פי

"בשביל אנשים רבים, להישלח ל-ADX זה גזר דין מוות בחיים", סיפרה לואה רובנר, מרצה למשפטים באוניברסיטת דנבר שייצגה אסירים בבית הכלא – תוך שהיא טוענת שהתנאים במתקן גוואנטנמו לפעמים עדיפים על הכלא בהרי הקולורדו. "הכלא הזה לוקח ממך הכל, החיים שלך מצומצמים לארבעה קירות".

"צרנייב עומד לחיות לזמן רב, אולי אפילו 50 שנה בבידוד, אי אפשר לדמיין את זה", הוסיפה רובנר לרשת התקשורת האמריקנית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר