סיכום עשור: 10 המגמות ששינו את השואו ביז

המסכים השתלטו על חיינו, הבינג' הפציע, הטאלנטים החלו לנדוד מהקולנוע לטלוויזיה, אלבומי המוזיקה מתו וסרטי הקומיקס הפכו לסחורה הכי חמה • כך השתנו חיי התרבות שלנו בעשר השנים האחרונות

צילום: AFP // סיכום עשור: מגמות בשואו ביז

העשור האחרון, שבין 2010 ל־2019, כלל התפתחות טכנולוגית עצומה שהביאה אחריה שינויים דרמטיים בתחומי השואו ביז. אם זה בדרך שבה אנחנו צורכים מוזיקה וטלוויזיה ואם זה במגמות השונות שהשתלטו על תחום הבידור. אלה עשר המגמות שעיצבו את העשור החולף.   

1. עידן המסכים

עד לפני כמה שנים את הסדרות שלנו צרכנו באמצעות הטלוויזיה, וסרטים הלכנו לראות בבתי הקולנוע. אלא שההרגלים הבסיסיים האלה השתנו לחלוטין בעשור האחרון בעקבות המהפכה שהוביל סטיב ג'ובס כשהכניס לחיינו את הסמארטפונים ואת הטאבלטים. היום הסמארטפונים מחוברים אלינו כמעט כמו איבר נוסף בגוף, וגם את הבידור שלנו אנחנו צורכים יותר ויותר דרכו. כך, למשל, בפרק החדש של הסדרה האהובה עליכם אתם יכולים לצפות בטלפון בסטרימינג ישיר מארה"ב, בלי תיווך של ספקי תוכן רשמיים כלשהם. את הסרט עטור השבחים שקראתם עליו, תוכלו לראות בזמן נסיעה באוטובוס. הדור הצעיר לא גדל על טלוויזיה, הוא משתמש באצבע כדי להעביר לסרטון הבא ביוטיוב.


חפשו אותי במסך // צילום: GettyImages

2. עידן הפרעות הקשב

הסמארטפונים הביאו איתם תזזיתיות וחוסר יכולת להתרכז במשהו אחד ללא הפרעות. בכל פעולה שאנחנו עושים, גם אם זו צפייה בטלוויזיה או בקולנוע, העיניים פוזלות כל הזמן אל הסמארטפון. עונים להודעות, גולשים באפליקציות ומציצים ברשתות החברתיות תוך כדי. ספקי התוכן דואגים לתעל את התופעה הזו כדי לקדם התוכן שהם רוצים לקדם. ערוצי טלוויזיה רבים בארה"ב מזמינים את הצופים לצייץ בטוויטר או לפרסם פוסט בפייסבוק תוך כדי צפייה, להשתתף בסקרים לייב או לקיים צפייה שיתופית.

3. השתלטות הבינג'

המגוון של התכנים שמציעות הפלטפורמות השונות שינה את הרגלי צריכת התוכן שלנו, ואנחנו צורכים אותו כמו שנוח לנו. כמעט אין חשיבות לראות משהו בלייב משום שהוא נמצא גם ב־VOD. כל פעם שתרצו לצפות בסדרה - אתם יכולים להרביץ צפיית בינג' ולזלול כמה פרקים שבא לכם. ואם כבר, אז למה לא לצפות בעונה השלישית של הסדרה שבכלל נגמרה לפני ארבע שנים? בארה"ב כבר מזמן הבינו שהעוגן המובטח היחידי של שידורי הלייב הם הוא משדרי הספורט שמביאים את האוהדים בהמוניהם. כל יתר התוכן - נצרך בזמנם החופשי של הצופים, אם בכלל.

4. הטאלנטים נודדים לטלוויזיה

עם ריבוי שירותי הסטרימינג, סכומי הכספים שמושקעים בהם הולכים ומתעצמים. אחרי נטפליקס ששופכת כסף על טאלנטים, הושקו השנה שירותי הסטרימינג של אפל ושל דיסני, שגם הם מביאים איתם הרבה מאוד כסף להשקעה בתוכניות חדשות. כתוצאה מכך הכישרונות הגדולים של הקולנוע עוברים בהדרגה לטלוויזיה. מרטין סקורסזה, וודי אלן ודייוויד פינצ'ר הם רק חלק מהבמאים ההוליוודיים שמעורבים בסדרות טלוויזיה. אליהם מצטרפים שורה של כוכבי קולנוע מהשורה הראשונה שזלגו אל סדרות הטלוויזיה: ג'וליה רוברטס, מריל סטריפ, אנתוני הופקינס, מייקל דאגלס, ניקול קידמן, ריס ווית'רספון ובקרוב גם קייט בלאנשט ואיתן הוק. הכוכבים הגדולים כבר לא בוחלים בפרויקטים למסך הקטן. אם פעם הטלוויזיה נחשבה סוגה נחותה ביחס לקולנוע, הרי שכיום אל תתפלאו אם ג'ק ניקולסון יפציע בסדרת רשת.


נדדה. ריס ווית'רספון // צילום: Apple TV Plus via AP

5. ירידת מעמדו של הכוכב 

פעם היו בהוליווד כוכבים שעצם השתתפותם בסרט הביטחה הכנסות של מיליונים. אבל הוליווד של שנות האלפיים עוברת שינוי, וקשה למצוא היום כוכבים גדולים שעצם השם שלהם של הפוסטר מבטיח קהל בקופות. מעמדם של סופרסטארים כמו טום קרוז, ג'ים קארי או קמרון דיאז נשחק לטובת המותגים שבהם משקיעים האולפנים את מירב הכסף. הרבה יותר חשוב היום תאגיד סרטי מארוול או סרטי לוקאס, מאשר ללהק כוכבים על. יותר קריטי לאולפנים להרחיב את עולם התוכן של הארי פוטר עם עוד ספרים של ג'יי.קיי. רולינג או למהר לעבד למסך הגדול של "50 גוונים של שחור" - ורק אחר כך לדאוג לליהוק.

6. עידן סרטי ההמשך

התחרות מול הטלוויזיה הוציאה את תעשיית הקולנוע מאיזון. האולפנים הגדולים החלו לרדוף אחר תאגידים - מותגים שיכולים לייצר הרבה סרטים תחת אותה מטרייה. זה הביא השקעה של מיליארדי דולרים בסרטים מנופחי תקציב, כאלה שכבר ביום הראשון ליציאתם אפשר לדעת אם מדובר בהצלחה או בכישלון הבהתאם להכנסות שלהם בקופות. האולפנים הגדולים זנחו לחלוטין את סרטי האיכות, ואלה מופקים באופן עצמאי על ידי חברות הפקה. האולפנים, מצדם, מייצרים בעיקר סרטי המשך ומרחיבים את היקומים הבדיוניים שלהם כדי להכניס עוד כסף.

7. מותו של האלבום

נדמה כי בעשור האחרון התחום שהכי נדרש לחשב מסלול מחדש הוא תחום המוזיקה. צריכת המוזיקה השתנתה לחלוטין, אם זה דרך יוטיוב או שירותי הסטרימינג למיניהם, ומכירת אלבומים - הקריטריון הכי משמעותי להצלחה עבור מוזיקאים בעבר - כמעט ולא קיימת יותר. אנשים מורידים אלבומים ומאזינים להם בסמארטפון, ויותר מכך: רבים כבר לא צורכים כלל אלבומים אלא שירים בנפרד, סינגלים. כתוצאה מכך אמנים רבים הפסיקו להוציא אלבומים, ובטח לא אלבומי קונספט, והם פשוט משחררים סינגלים.

8. הכסף הגדול: בהופעות

עם מותם של האלבומים והיעלמות מכירות אלבומים, הכסף הגדול של אמני המוזיקה מגיע היום מהופעות חיות. לעתים גם ממכירת זכויות של שיר לסדרה או לסרט וכמובן לפרסומות. סיבובי הופעות הפכו למדד המרכזי למידת העושר של אמן, לכן חשוב לאמנים צעירים לייצר כמה שיותר שירים כדי לבנות רפרטואר ולהשיג כמה שיותר חלטורות על הבמות - בתקווה שביום מן הימים יגיע סיבוב ההופעות. אגב, המרוויחים העיקריים מסיבובי ההופעות הם אמנים ותיקים, בראשם הרולינג סטונס, פול מקרטני ומדונה. ההכנמסות שלהם מהשירים הרבים שיצרו ושהפכו ללהיטים הם כאין וכאפס לעומת הכסף שהם משלשלים לכיסם בכל פעם שהם עולים לבמה.


המרוויחים העיקריים מסיבובי ההופעות הם אמנים ותיקים. ג'ניפר לופז בפארק הירקון // צילום: קוקו

9. הגיימינג שולט

התעשייה הלוהטת ביותר בתחום הבידור בעשור האחרון היא תחום הגיימינג. יותר ויותר כסף מושקע במשחקים הווירטואלים השונים ובמותגים שאליהם הם משתייכים. משחקים כמו פורטנייט כבשו את העולם והפכו לתופעה תרבותית. אתר כמו Twitch, שמארח גיימרים, הוא פלטפורמה שמביאה עשרות אלפי צופים ומצמיחה טאלנטים. יוטיוברים שמשחקים בלייב מול קהל צופים עצום - הולכים ומתרבים. החבירה לכוכבי גיימינג היא היום בבחינת הכרח שיווקי.

10. כנסי מעריצים 

 דווקא אל מול התופעה של השתלטות המסכים על חיינו, מה שהופך אותנו ליצורים שסגורים בבית וממעטים בתקשורת פרונטלית עם בני אשם - יש מגמה הפוכה: תופעת כנסי המעריצים  שרק הולכת ומתפתחת. כנס קומיק־קון בסן דייגו הוא המוביל בתחום. הוא מתקיים כבר יותר מארבעה עשורים וכיום הוא נחשב לכנס הבידור הגדול בעולם לחובבי קומיקס, מדע בדיוני ופנטזיה. אבל הוא לא לבד. נוספו לו שלוחות חדשות בערים אחרות בעולם. כיום תוכלו למצוא כנסים דומים בלוס אנג'לס, בלונדון, במדריד, בברזיל, בקולומביה, בארגנטינה ובמקומות נוספים בעולם. המעריצים מתחפשים לדמויות האהובות עליהן ומגיעים לפגוש פנים אל פנים את הכוכבים. אם יש להם מזל, הם מצליחים לעשות סלפי עם הכוכב האהוב עליכם, וגם אם לא, הם רוכשים המון מרצ'נדייז. 


אנג'לינה ג'ולי בכנס קומיק־קון // צילום: AFP

 

2010-2019 | מסכמים עשור:

• תוכניות הטלוויזיה המביכות של העשור

• אלבומי העשור של כתבי "ישראל היום"

• עידן הבינג': הסדרות הגדולות של העשור

• סיפורי האהבה הגדולים של העשור

• בחנו את עצמכם: מה לא קרה?

• 20 הסרטים הגדולים של העשור

 

• כל התרבות, הרכילות והבידור - עכשיו באינסטגרם!

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר