"עלייתו של סקייווקר": מזיע ממאמץ

"מלחמת הכוכבים: עלייתו של סקיווקר" חותם את הטרילוגיה הנוכחית של המותג הוותיק ועושה זאת לא מספיק טוב • מבקר הבית התאכזב לגלות סרט דחוס, מסורבל, לא הגיוני שמזיע מרוב מאמץ לרצות את המעריצים

תסריט שלא היה מבייש אופרת סבון. "עלייתו של סקייווקר"

אם "הכוח מתעורר" הצליח להשיב את סדרת "מלחמת הכוכבים" לחיים אחרי טרילוגיית הפריקוולים, ו"הג'דיי האחרון" הדגים כיצד אפשר להסתכן יצירתית ולקחת את הסרטים האלה למקומות חדשים, הרי ש"עלייתו של סקייווקר" - שמביא את הטרילוגיה הנוכחית לסיומה - הוא צעד גדול אחורנית. כמעט כל ההפתעות והסיכונים שהפכו את "הג'די האחרון" לכה יוצא דופן ושנוי במחלוקת - נעלמו כלא היו, ותחת הדרכתו השמרנית של ג'יי.ג'יי אברמס, שביים גם את "הכוח מתעורר", פרק הסיום המצופה מתכבד להיות סרט דחוס, מסורבל, רנדומלי, לא הגיוני, ומאוד נוסטלגי, שמזיע מרוב מאמץ לרצות את המעריצים. 

אז כן, מצד אחד, אברמס וגדוד התסריטאים שלו משלימים את המשימה הכמעט בלתי אפשרית שהוטלה עליהם, ומביאים את גיבורי הטרילוגיה לקו הסיום. אבל מצד שני, למרות כל הדרמה הגרנדיוזית וסצנות השיא המסעירות שמעטרות את המסך, "עלייתו של סקייווקר" הוא לא הרבה יותר ממיש־מש חסר חדווה וחסר השראה שלא ריגש, הצחיק או הלהיב אותי בשום צורה. 

העלילה, אם ניתן לקרוא לה כך, מורכבת מאוסף לא נגמר של מיני־משימות, מצירופי מקרים מטופשים, מגילויים פתאומיים שלא היו מביישים אופרת סבון, ומכמות מוגזמת של קריצות לסרטים הקודמים. זוכרים את הקיסר פלפטין? אותו קיסר מרושע שהושלך למותו בידי דארת' ויידר בסופו של "שובו של הג'די"? ובכן, כעת מסתבר שהוא בעצם חי (אל תשאלו איך), ויש לו תוכנית שלמה להשתלטות על הגלקסיה. לשם כך, הוא יוצר קשר עם המנהיג העליון של המסדר הראשון, קיילו רן (אדם דרייבר), ופוקד עליו להרוג את אבירת הג'דיי האמיצה ריי (דייזי רידלי). אלא שלקיילו יש תוכניות משל עצמו, וגם לריי, מסתבר. 

בינתיים, פו (אוסקר אייזק) ופין (ג'ון בוייגה) מסתובבים להם במילניום פלקון, מחליפים ביניהם בדיחות ועקיצות מאולצות בקצב של מכונת ירייה, ובעיקר עולים על העצבים. מפה לשם, הם חוברים לריי ויוצאים לחפש פגיון קסום שייקח אותם לאבן ירוקה שתיקח אותם לכוכב הסודי שעליו מסתתר הקיסר. קצת נשמע כמו משהו שנכתב בעזרת מחולל תסריטים, לא? 

"עלייתו של סקייווקר" הוא מסוג הסרטים האלה שעדיף לא לחשוב עליהם יותר מדי, כי ברגע שמתחילים לשאול שאלות, הכל מתמוטט בענן אבק. בתוך כך, למרות שזה כבר הסרט השלישי שבו מככבים ריי, פו ופין, הדמויות שלהם כמעט ולא התפתחו מאז הסרט הראשון, וקשה להגיד שהם עושים כאן משהו כדי לשנות את זה. 

רק לי מפריע שקיילו מחליט להחזיר את הקסדה לראשו מיד בתחילת הסרט, לאחר שנפרד ממנה באופן כה משכנע בסרט הקודם? רק לי מפריע שכל מה שפין עושה זה לצעוק? למה הוא שם בכלל? ולמה לעזאזל הבדיחות שלו כל כך גרועות? רק לי מפריע שריי לא החליפה בגדים מאז שערכנו עמה היכרות? מאות מיליוני דולרים שפכתם, ולא יכולתם לפרגן לה תלבושת נוספת? 

הסצנות המשותפות של רידלי ודרייבר עדיין מכילות עוצמה מסוימת, אך הדרך הארוכה־ארוכה אל הקליימקס הגדול שלהם מתישה את הנשמה, והדמיון הלא מקרי של הקליימקס הגדול הנ"ל לקליימקס גדול אחר מאחד הסרטים הקודמים, מעקרת את האימפקט במידה רבה ומעידה יותר מכל על פשיטת רגל יצירתית. 

הסצנה המעולה ב"הג'דיי האחרון" שבה ריי וקיילו רן מאחדים כוחות כדי לחסל את הקיסר סנוק היתה כל כך אפקטיבית כי היא באה משום מקום. ב"עלייתו של סקייווקר" אין אף סצנה שמתקרבת לזה. שום דבר לא בא משום מקום. את הכל ראינו כבר. במשך כל הסרט כולם אומרים לריי "אל תפחדי", אבל בסופו של דבר, מתברר שג'יי.ג'יי אברמס והבוסים שלו הם בעצם הפחדנים הגדולים מכולם. חבל.

"מלחמת הכוכבים: עלייתו של סקייווקר", ארה"ב 2019

ציון: 5

2010-2019 | מסכמים עשור:

• תוכניות הטלוויזיה המביכות של העשור

• אלבומי העשור של כתבי "ישראל היום"

• עידן הבינג': הסדרות הגדולות של העשור

• סיפורי האהבה הגדולים של העשור

• בחנו את עצמכם: מה לא קרה?

• 20 הסרטים הגדולים של העשור

 

• כל התרבות, הרכילות והבידור - עכשיו באינסטגרם!

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר