הנזק מהפקקים: 35 מיליארד שקלים בשנה

מחקר של הכנסת: למרות סבסוד של מיליארדים - רק 20% מהנוסעים משתמשים בתחב"צ • הנזק למשק עלול להגיע ל־100 מיליארד שקלים עד 2040 • "מצב חירום"

הנזק למשק עלול להגיע ל־100 מיליארד שקלים עד 2040

הנזק השנתי למשק כתוצאה מהעומס בכבישים הוא כ־35 מיליארד שקלים - כך קובע דו"ח מחקר מיוחד של מרכז המחקר והמידע בכנסת שהוכן במיוחד לבקשת ח"כ רם שפע (כחול לבן), לקראת מפגש שעניינו "מצב חירום בתחבורה בישראל", שנערך שלשום.

הדו"ח מציג נתונים בנושאי תחבורה ותחבורה ציבורית, ומסתמך גם על דו"ח מיוחד של מבקר המדינה שקבע כי "המציאות התחבורתית שעימה מתמודדים תושבי ישראל בשנת 2019 היא קשה. עומסי התנועה הם כבדים. התמשכות הנסיעות לעבודה או לעיסוקים השונים והחזרה מהם נוגסת בזמנם היקר של התושבים, פוגעת בפריון העבודה, מביאה לאי־מיצוי הפוטנציאל של התוצר המקומי הגולמי ושל ההכנסות ממסים ואף גורמת לזיהום אוויר ולמפגעי רעש".

פקקים בדרך נמיר // צילום: עמי בנטוב

בנק ישראל, קרן המטבע הבינלאומית וה־OECD קבעו זה מכבר כי הגודש בכבישים הוא הבעיה החמורה ביותר של ישראל ביחס למדינות מפותחות אחרות. נזק זה צפוי לעמוד, על פי הערכות של כלכלנים מהאקדמיה, על כ־74 מיליארד שקלים כבר בתוך כעשור, ולהאמיר לכדי 100 מיליארד שקלים עד לשנת 2040.

סך ההשקעות בפיתוח תחבורה ציבורית עומד על 15 מיליארדי שקלים מדי שנה. אף על פי כן, הרוב המכריע של אזרחי ישראל בוחרים את השימוש ברכב פרטי על פני תחבורה ציבורית. פחות מ־20% מכלל הנוסעים השתמשו בתחבורה הציבורית. עם זאת, הנכונות להשתמש בשירותי הרכבת, כאשר הם זמינים, היא גבוהה גם בקרב בעלי רכב. מכאן שהשירות באוטובוסים נתפס כשירות של קהל שבוי שאין לו אלטרנטיבה אחרת. 

עוד בנושא:

עומסי תנועה בדרך לחירות: מפת הפקקים

מראשון: שורה של שיפורים בנתיב פלוס

התחבורה הציבורית בשבת צפויה להתרחב; מגעים לצירוף ערים נוספות למיזם

בתוך כך, שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' הצהיר שלשום בדיון כי "בקרוב נצא לרפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית: במקום 100 תעריפים שונים יהיו ארבעה תעריפים בכל הארץ". כמו כן נבדקת אופציה לקבוע "יום ללא רכב", שבו יקראו לציבור, ובעיקר לחברות ולארגונים, לעודד את עובדיהם לוותר על הרכב הפרטי ולנסוע בתחבורה ציבורית או שיתופית.

שר התחבורה הוסיף כי בפברואר תחל לפעול אפליקציה ייעודית שתאפשר לשלם באוטובוס באמצעותה, וכן לקבל מידע על אודות מיקום האוטובוס, כמה אנשים בו ועוד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר