אחרי שנים של הכנה, גיוס של מיטב הכוכבים ותקציב כולל של מיליארדי דולרים, שירות הסטרימינג של ענקית הטכנולוגיה "אפל TV פלוס" עומד לעלות לאוויר ואולי, כך לפחות מבטיחים המוחות שעומדים מאחורי המהלך, לשנות את פני הטלוויזיה לעד.
קצת לפני שזה קורה הם שחררו למתי מעט את הפרקים הראשונים של ארבע סדרות הדגל המדוברות שלהם והביקורות מפתיעות. למה כדאי להתמכר ואיזה אפל קצת רקוב? להלן המסקנות.
• ישראל לא תארח את "מיס יוניברס"
• "אני עצוב": אייל גולן עוקץ את אופירה
• שיתוף הפעולה הבא של סטטיק ובן-אל
"תוכנית הבוקר"
עוד לפני ששודר אפילו פריים אחד מתוכנית הדגל החדשה של אפל TV פלוס, והיא כבר שברה את השיא כתוכנית הטלוויזיה היקרה ביותר לפרק. "תוכנית הבוקר" עוקפת בסיבוב את "משחקי הכס" עם תקציב מטורף של 300 מיליון דולר לשתי עונות, ועם תקציב כזה לא מפתיע שאפילו ג'ניפר אניסטון חזרה, לראשונה מאז "חברים", לתפקיד ראשי בטלוויזיה ואליה חברו גם זוכת האוסקר ריס ווית'רספון, ומי שלעד יהיה מייקל סקוט מ"המשרד", סטיב קארל, ששב גם הוא למסך הקטן אחרי היעדרות של שנים.
התקציב המטורף פיתה אותם לחזור למסך הקטן. סטיב קארל וג'ניפר אניסטון // צילום: AP
כאמור, "תוכנית הבוקר" נחשבת לתוכנית הדגל של אפל, אבל לפי הביקורות הראשונות שמטפטפות לרשת נראה שיש סיכוי של"תוכנית הבוקר" יהיה רייטינג של תוכנית בוקר. הטענה המרכזית נגדה היא שלסדרה אין באמת עמדה קונקרטית לגבי כלום כמעט, כלומר - התוכנית עוסקת בסוגיות בוערות מאחורי הקלעים של עולם האקטואליה, כמו: "האם חדשות צריכות להיות אובייקטיביות" או "האם החדשות צריכות לעסוק רק בנושאים רציניים או גם בבידור ורכילות", וזאת למרות שהסוגיות שמועלות בעלילה עצמה נותרות ללא מענה ובמקרה שכן יש מענה כמו בפרק השלישי שבו הדמות של וית'רספון נאבקת על האופן הלא שוויוני שמקבלים גברים ונשים בתקשורת, מדובר בנושא שחוק ולעוס שבעידן פוסט קמפיין "#Metoo" לא באמת דרוש אומץ להתעסק בו.
מלבד הניסיון של הסדרה להראות חתרנית אבל בפועל להישאר שמרנית, גם רמת האמינות בסדרה לוקה בחסר. כבר בפרק הראשון דמותה של וית'רספון מגיבה למפגין שקורא לה "כלבה של פייק ניוז" בנאום שאף אחד לא נאם אף פעם, מלא בפאתוס, קלישאות ואוויר חם, ואם זה לא מספיק, הסדרה מתעלמת מההשפעה האדירה שיש לרשתות החברתיות על עולם האקטואליה. זה מעניין במיוחד לאור העובדה שכולם מצוידים באייפונים ומק בוקים שזוכים לזמן מסך מכובד, שמגדיר מחדש את המושג "סמוי" בפרסום סמוי.
SEE
לפני כמה חודשים נפער חלל תרבותי אדיר כש"משחקי הכס" ירדה מהאוויר, ומאז כל שירותי הסטרימינג מנסים לגלות את ווסטרוז החדשה. לנטפליקס יש את "וויטצ'ר" שאמורה לעלות במהלך השנה, אמזון מפתחת את הגרסה הטלוויזיונית ל"שר הטבעות" ו"סי" אמורה להיות התשובה של אפל לאם הדרקונים.
בתפקיד הראשי משחק ג'ייסון ממואה, חאל דרוגו בדימוס מ"משחקי הכס" וכוכב הסרט "אקוומן". כבר התחלה טובה. העלילה מתרחשת בעולם פוסט אפוקליפטי שבו נותרה רק שארית קטנה מהאנושות ואלו ששרדו איבדו את חוש הראייה שלהם, עד אשר זוג תאומים נולד עם יכולת לראות.
יוביל את "משחקי הכס" החדשה? ג'ייסון ממואה בפרמיירת "SEE" // צילום: AP
הרעיון שאפתני והביצוע מרשים, אבל בנטפליקס ואמזון יכולים לנשום לרווחה - "סי", ככל הנראה, לא תהיה היורשת של "משחקי הכס". אמנם קו העלילה מעניין ואכן מדובר בסדרת פנטזיה לא רעה, אבל כדי לדגדג את ההצלחה האדירה של "משחקי הכס", כנראה שצריך להתאמץ עוד קצת. העלילה אמנם מעוררת סקרנות אצל הצופה, אבל הדמויות לא מורכבות מספיק.
עם זאת, היוצרים לקחו סיכונים ותוך זמן קצר נכנסים הצופים לעומק העניינים בלי סחבת מיותרת. אם בכל זאת הסיפור לא יחזיק אתכם ולא תתקשרו לדמויות, אז הוויזואליה תעשה את זה, עם עולם עוצר נשימה שאפל יצרה בסכום מטורף של 240 מיליון דולר לשתי עונות.
דיקנסון
איפשהו בעולם יושבת נערה בת 15 לאור עששית בשמלת קרינולינה ויקטוריאנית, כותבת בעט נוצה על אהבתה להיפ הופ וטוורקינג, ולא יודעת בכלל שאפל TV פלוס עשו סדרה שלמה שהיא קהל היעד שלה.
קשה מאוד להבין לאיזו דמוגרפיה פונה הסדרה "דיקנסון", שמתמקדת בסיפור חייה של המשוררת האמריקאית בת המאה ה-19 אמילי דיקנסון, ומעניקה לסיפור עיבוד מותאם לנערות מתבגרות במאה ה-21 עם שזירה של רוחות רפאים והופעת אורח של הראפר ויז קאליפה בתלבושת של החתול מ"אליס בארץ הפלאות". עד כאן עקבתם?
מה קהל היעד של הסדרה הזאת? קאסט "דיקנסון" // צילום: AP
"דיקנסון" היא הימור שהולך להמציא ז'אנר טלוויזיוני חדש ומרתק או להיכשל עם הפרצוף ברצפה. מה שבטוח, יותר קל לתאר את הסדרה החדשה על דרך השלילה - היא לא דרמה ולא קומדיה, לא דרמה קומית ולא קומדיה דרמטית, גם לא מדובר בפרודיה ובטח שלא לסדרה תקופתית בגלל התרחקות מהאמת, ואם בכל זאת היא מתקרבת לסוגה מסוימת זה לקטגוריית סדרות הנוער, ואפילו תיאור זה לוקה בחסר.
"דיקנסון" אולי תצליח להגדיר מחדש את כללי המשחק, אבל היא לא מצליחה לעשות זאת בפרקים הראשונים והתוכנית מעניקה תחושה מבולבלת ולא אחידה. נדמה שהנחת היסוד שעליה נשענת התוכנית היא שמעניין היה לראות את אמילי דיקנסון חושפת אצבע משולשת לפטריארכיה בתקופתה, אבל אנחנו לא בטוחים שזאת שאלה מספיק מעניינת בשביל לסחוב עליה סדרה.
For All Mankind
לפני ארבע שנים אמזון העלתה את פרק הבכורה של הסדרה "האיש במצודה הרמה" המתאר מציאות מקבילה שבה גרמניה ניצחה במלחמת העולם השנייה. הפרק הזה הפך להיות הפרק הנצפה ביותר עד אותה עת במיזם תוכניות המקור של אמזון. באפל זיהו את הפוטנציאל והשקיעו בסדרה שמשכתבת מחדש את ההיסטוריה, רק שהפעם הסובייטים מנצחים במרוץ לחלל ובמקום ניל ארמסטרונג, רגלו של קוסמונאוט רוסי היא הראשונה לדרוך על פני הירח.
מבין ארבע הסדרות, "For All Mankind" היא ללא ספק החוליה החזקה ביותר. מדובר בדרמה היסטורית שעושה את המיטב עם תקציב הענק שהושקע בה ומצליחה לרוב לעמוד ביומרות של עצמה. מדי פעם תתקלו בהבלחות של דיאלוגים פחות מהוקצעים, אבל עדיין מדובר בחוויה מרשימה מאוד שמשאירה את הצופה במתח כבר בפרק הראשון. בנוסף, הסדרה מראה כבר בשלב מוקדם שהשינוי ההיסטורי הזה יביא לשרשרת של השפעות אחרות, בהן גם פרשת ווטרגייט.
• סוף סוף: קולדפליי בדרך לאלבום חדש
• לאון: "יהודיות עם פלשתינים? טיפשות"
• מיילי סיירוס: "בנות, אל תהיו לסביות"
• כל התרבות, הרכילות והבידור - עכשיו באינסטגרם!
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו