ישראל מבקשת לבצע מספר שינויים משמעותיים במטוסי האדיר, במטרה לשפר את יכולותיו לתקן בעיות מסויימות. מגזין "נשיונל אינטרסט" האמריקני מדווח כי בחיל האוויר מעוניינים בין היתר לשדרג את מערכת המחשבים של המטוס, ולהתאים אותה למערכת פיקוד, תקשורת ומחשוב (C4) משלה, שתפעל על גבי מערכת ההפעלה של חברת לוקהיד מרטין.
באתר "ישראל דיפנס" מסבירים כי מחשב מטוס F-35 כולל בתוכו את כל המידע שאוספים חיישני המטוס, כולל מיקום כוחות אויב ומתקניו. המידע מועבר למערכות קרקעיות, כולל חילות אוויר, הגנה אווירית וארטילריה. מכיוון שלא כל המערכות הללו תואמות F-35, מציינים באתר הביטחוני הישראלי, רוצה ישראל להתקין במטוסיה מערכות C4 משלה, כדי שהמידע מחיישני המטוס יוכל לעבור למערכות הצבאיות הישראליות.
מטוסי האדיר הישראלים כוללים מספר אלמנטים ייחודיים, שסללו את הדרך לרכישת המטוסים הראשונים, ביניהם ייצור של כנפיים וקסדות מתוחכמות בישראל. כמו כן, אושר לישראל באופן חריג לבצע את התחזוקה במפעל של התעשייה האווירית ולא במתקן של לוקהיד מרטין בחו"ל. עם זאת, הבקשה הנוגעת למחשוב מאתגרת, מכיוון שמדינות אחרות ביקשו בעבר גישה לקוד הפתוח של המטוסים כדי שניתן יהיה לערוך בהם שינויים, אך עד כה אפשר היצרן רק גישה מוגבלת לקוד.
לא מדובר בדרישה היחידה של ישראל, על פי הדיווח באתר הביטחוני האמריקני. רשימת השינויים עבור המטוס נותרה באפלה, אולם ידוע כי היא תציג אפשרות להתקנת תוספות "plug-and-play", שניתן להתקין על המטוס. בין התוספות – מחסום רדאר שיאפשר למטוס לעקוף את מערכות הנ"מ של האויב, לאחר שאלו יצליחו להתגבר על היכולות החמקניות של ה-F-35 ואפשרות לעשות שימוש בחימוש ישראלי.
ישראל, מדווח עוד, מבקשת גם להגביר את הטווח המבצעי של המטוס, באמצעות אפשרות להתקין מכלי דלק חיצוניים. חיל האוויר מעוניין לפתח עם לוקהיד מרטין מערכת מיכלי דלק שלא תפגע ביכולת ההתגנבות או האווירודינמיקה של המטוס. יכולות אלו יכולות לשמש לתקיפה באזורים מרוחקים מישראל בעתיד, כדוגמת איראן.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו