לכל שאלה תשובה: בשנים האחרונות התעוררו לא מעט סערות ציבוריות בישראל סביב סוגיות שילוב נשים ביחידות לוחמות, פיילוט של שילוב נשים בשריון, יציאה של חיילים דתיים מטקס שבו שרו נשים, ורבנים שהתבטאו פומבית נגד שירות נשים בצבא, ושילוב נשים שלטענתם פוגע בחיילים דתיים.
לאחרונה ניסחו רבנים צבאיים במיל' חוברת מפורטת, שזכתה להסכמה ולברכתם של רבנים בכירים בעולם הדתי - כמו הרב הראשי לירושלים, שלמה משה עמאר, הרב דב ליאור רבה של קריית ארבע, הרב שמואל אליהו רבה של צפת ועוד - שבה פוסקים הרבנים בשאלות אלה.
לדוגמה, קובעים הרבנים חד משמעית כי "אסור להשתלב ביחידה לוחמת מעורבת. יש לדרוש לשרת במסגרת נפרדת וכשרה".
רשימה של איסורים
באשר לשאלה אם מותר לקצין זוטר או נגד לשרת ביחידה מעורבת קרבית, נכתב כי "גם סגלי פיקוד, כמפקדי כיתות וסמלים, ואף קצינים ונגדים, אסורים בשירות במסגרת מעורבת קרבית".
באשר לשירות כמג"ד בגדוד מעורב, נקבע כי "יש להימנע מתפקיד זה. במקרים חריגים של מפקדים שנדרשים בשעת הדחק לשרת ביחידה כזאת, כאשר השמירה על גדרי הצניעות נתונה יותר בשליטתם והינם מרוחקים באופן טבעי מהחיילים - יש להתייעץ באופן אישי עם תלמיד חכם המכיר את המפקד ואת המציאות הצבאית".
הרבנים אוסרים על גברים לפקד על נשים או לשרת בכפיפות לאישה: "יש להימנע מכך ביחידה שבה קשרי העבודה אינטנסיביים, ויש להתיר במקום שבו הכפיפות הינה פיקודית-מקצועית בלבד".
בחוברת עוסקים בהרחבה בנושא איסור "ייחוד" - איסור על הימצאות של גבר ואישה לבדם. "האם דין ייחוד חל גם בשמירה יחד בש.ג. או במגדל שמירה או על נסיעה ברכב בדרך שוממת?", הם שואלים ועונים: "ייחוד אינו רק במקום סגור אלא אף במקום פתוח שבו לא נמצאים אנשים. גם בנסיעה בדרך שוממת יש איסור ייחוד אם לא עוברים שם רכבים אחרים כל כמה דקות".
הרבנים טוענים כי אסור לחייל לנווט יחד עם חיילת, ומוסיפים כי "כאשר נקלעים לשטח שבו מנווטות חיילות, לא ישהה עימן ויתרחק מהמקום".
בסוגיית לינה משותפת של חיילים וחיילות בשטח נאמר בחוברת כי "חובה לדרוש לינה נפרדת כפי שהצבא מחייב בפקודות. בלינה אקראית שמתקיימת תוך כדי ביצוע משימה או תרגיל, על החייל להתרחק ממקום לינת החיילות, ולוודא שאין נשים שישנות בסביבתו".
בחוברת מתייחסים הרבנים לשאלה אם מותר לחבוש חיילת בתרגיל כגון בקורס חובשים, ואם מותרת סחיבת נפגעת. התשובה היא חד-משמעית: "לא. אין להשתתף בתרגיל הכולל מגע עם חיילות".
עוד אומרים הרבנים כי "בטקסים צבאיים יש להחמיר ולמנוע מראש כל נגיעה, לחיצת יד או טפיחה".
לוחמים דתיים בזמן תפילה // צילום: EPA
אחת השאלות היא בסוגיית שירות ביחד, במקרים שבהם החיילות לובשות בגדי ספורט או בגדים אזרחיים ולא מדים. בשאלה אם מותר להשתתף באימון ספורט המועבר על ידי מדריכה או להשתתף במד"ס מעורב יחד עם חיילות, משיבים הרבנים כי "אין להשתתף באימון או במשחק משותף שמשתתפות בו גם חיילות. וכאשר לא ניתנת לחייל האפשרות שלא להשתתף באימון המועבר על ידי מדריכה - יימנע מלהסתכל על המדריכה, וידרוש שאת ההדגמות של התרגילים יעשו בנים".
הרבנים מרבים להתייחס לנושא של שירת נשים בצה"ל. הם קובעים כי אסור להשתתף בטקס שבו נשים שרות, וכי "אסור לשמוע זמר אשה אחת או מספר נשים. בטקס רשמי הכולל שירת נשים - ישתדל להימנע מהשתתפות, אך אם לא מאפשרים לו או שהוא בעל תפקיד בטקס - יכול להשתתף, ועליו להשתדל שלא ליהנות מקול השירה, ולא להביט. אין היתר להיכנס לאירוע של שירת נשים שכבר החלה".
באשר להשתתפות בשירי לוחמים הכוללים ניבול פה כגון "שירי רובאית" נכתב כי "אסור לנבל את הפה במיוחד במחנה הצבא. אם אחרים שרים שירים גסים - לא ישתתף וייצא מהמקום. אם הדבר לא מתאפשר - יביע חוסר הסכמה".
ובשאלה אם מותר להתבטא בביטויים גסים כלפי האויב, התשובה היא כי "מותר לכנותם בביטויים בוטים כגון: 'רוצח', 'מחבל' ו'שונא ישראל', אבל אסור לנבל את הפה גם ביחס לאויב, לבל ישחית את נפשו".
למעשה, לפני כעשר שנים החל הרב הצבאי הנוכחי, הרב אייל קרים, לנסח חוברת שעוסקת ב"הלכות צניעות", אך לטענת רבנים צבאיים, החוברת נגנזה מחשש לסערה ציבורית והאשמות בהדרה ובאפליית נשים. לטענתם, דווקא העובדה שהחלל נשאר ריק ואין הוראות ברורות לחיילים הדתיים, גורמת לסערות ציבוריות לפרוץ בכל פעם מחדש, ואילו הפצת החוברת והכללים תקל על המצב כיום בצבא.
"מקבלים פניות רבות"
הרב עמיחי אליהו, יו"ר "צו ,"1 אומר כי "אנו מקבלים מחיילים פניות רבות בבעיות שירות משותף, ביחס לא מידתי לפניות בנושאים כמו שבת וכשרות. בסופו של דבר, החייל מתמודד עם מקלחות ומגורים לא מתוכננים, לינה מעורבת בשטח או עם מד"ס מעורב וסיור ממושך עם נהגת. איך שלא נהפוך את זה, זה פשוט לא אורח החיים הדתי.
"לעומת זאת, מחיילים חרדים אנו מקבלים הרבה פחות פניות, כי שם הצבא החליט לא לכפות שירות משותף, כדי לעמוד במכסות הגיוס שהגדירה הממשלה. עם הורדת פקודת השירות המשותף לשטח, נוצר ואקום שבו אין מענה הלכתי ברור לחיילים. רבנים בכירים החליטו שאי אפשר כבר לעמוד מנגד ואני מברך את הרבנים הצבאיים על היוזמה".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו