כפי שהיה צפוי, לאחר דיונים עם שר התחבורה, היועצים המשפטיים וגורמי המקצוע, החליט ראש הממשלה כי אין דרך לעצור את פינוי שדה דב וכי כל ניסיון יעלה למדינה מיליארדי שקלים ויגרום למדינה לנזק כבד.
צילום: קוקו
במקביל, הורה ראש הממשלה נתניהו בסיכום עם שר האוצר ושר התחבורה, ובאישור היועץ המשפטי לממשלה, להביא לממשלה בתוך שלושה שבועות תוכנית לפיתוח העיר אילת בסך 400 מיליון שקלים. שר האוצר וצוותו התחייבו להעמיד את המקור התקציבי לתוכנית.
כמו כן, הוחלט על הקמת צוות שרים בראשות ראש הממשלה שיוודא ביצוע של התוכנית לפיתוח העיר אילת. בנוסף, סיכמו ראש הממשלה ושר התחבורה על הבטחת רציפות התחבורה התעופתית לאילת דרך נתב"ג, באותה תדירות שקיימת היום בין אילת לשדה דב. החלטות אלה מצטרפות לשורת החלטות והטבות שגובשו לטובת הנוסעים ותמריצים ייעודיים נוספים.
תוכנית פיצוי לאילת
ראש הממשלה ושר התחבורה סיכמו על הבטחת רציפות התחבורה התעופתית לאילת דרך נתב"ג, באותה תדירות שקיימת היום בין אילת לשדה דב. החלטות אלה מצטרפות לשורת החלטות והטבות שגובשו לטובת הנוסעים ותמריצים ייעודיים לרופאים:
הטבות לחולים מאילת שמקבלים טיפול רפואי במרכז:
• מימון מונית חינם מנתב"ג לבית החולים ובחזרה.
• לחולים כרוניים – מימון מעטפת שלמה שכוללת מימון מונית מפתח הבית לשדה התעופה רמון, מימון טיסה, מימון מונית לבית החולים ומימון לינה.
הטבות לתושבי אילת ולנוסעים בתדירות גבוהה:
• הסעות חינם מכבש המטוס בטרמינל 1 בנתב"ג ישירות לרכבת ארלוזורוב בתל אביב (לנוסעים ללא כבודת בטן).
• שאטל ייעודי לטיסות מאילת מטרמינל 1 לתחנת הרכבת שיותאם ללוח הטיסות מאילת.
• "כרטיס אלפא" – כרטיס קבוע שיחסוך את הבידוק הביטחוני לפני הטיסה ויקצר את זמן ההמתנה והשהות בשדה התעופה.
היערכות בנתב"ג:
• מתן עדיפות לטיסות מנתב"ג לאילת ובחזרה.
• שדרוג טרמינל 1 בעלות של 230 מיליון שקלים.
• הטיסות לאילת ימריאו וינחתו מטרמינל 1 בלבד.
• העתקת לוח הטיסות משדה דב באופן מלא לנתב"ג.
• הכשרת 400 מקומות חניה בטרמינל 1 לטסים לאילת.
• חניה חינם בשדה התעופה רמון למשך 36 שעות.
הטבות לרופאים שמגיעים לאילת:
• חיזוק מערך הרפואה באמצעות תמריצים ייעודיים לרופאים שטסים לאילת לצורך מתן שירות רפואי.
• מתן מענקים לצוותים רפואיים שיעתיקו את מקום מגוריהם לאילת למשך תקופה של 5 שנים (לדוגמה, מענק של עד מיליון ש"ח לרופא מומחה).
"יום עצוב למדינת ישראל"
שר התחבורה, ח"כ בצלאל סמוטריץ'', אמר: "במשך כשלוש שנים נלחמתי בכל כוחי לשמר את שדה דב במקומו. יחד עם חברים טובים כמו ח"כ יואב קיש וח"כ איציק שמולי ועוד רבים וטובים הפכנו כל אבן. כל העת לנגד עיניינו עמדו רווחתם של תושבי אילת והפריפריה והאינטרס הציבורי שבשימור תעופת פנים יעילה במדינת ישראל.
"היועץ המשפטי לממשלה סבר שמדינת ישראל חשופה לתביעות על סך מיליארדי שקלים באם השדה יישאר במקומו עוד יום אחד, ובנסיבות הללו קיבלנו את ההחלטה הקשה. אפשר להסכים עם קביעתו של היועץ ואפשר שלא, אבל זה מאחורינו, עתה המטרה של כולנו - חיזוק העיר אילת.
"גם בשעות הרבות של השבוע האחרון פעלנו לילות כימים כדי למזער את הנזקים של סגירת השדה. אני מתחייב להמשיך ללוות את תושבי אילת ואת ראש העיר הגיבור שלה בכל הסוגיות כדי למזער את הפגיעה בהם ולדאוג לרווחתם ולפיתוחה של העיר הדרומית שמתמודדת עם אתגרים רבים.
"אני מצדיע לראש העיר, מאיר יצחק הלוי, וליתר השותפים למאבק הצודק הזה שלימדו אותי שיעור בנחישות ואמונה בצדקת הדרך. המאבק הזה לא היה לשווא, הוא העלה את העיר על מפת המודעות הציבורית והממשלתית ופירותיו ילוו אותנו בהמשך - כבר בתכנית הפיתוח המידית שאותה הורה ראש הממשלה להביא לממשלה ולתקצב בתוך שלושה שבועות, ובהמשך בעזרת השם בהשלמת התכנית האסטרטגית לפיתוח העיר שתקועה במסדרונות כבר שנים.
"מחר בצהריים אגיע לנתב"ג פעם שנייה תוך שבוע על מנת לוודא מקרוב שהשדה ערוך באופן מיטבי לקלוט את תעופת שדה דב באופן אופטימלי ותוך שמירת תדירות הטיסות מאילת ואליה. משרד התחבורה בראשותי מחויב לתושבי אילת, לפריפריה ולאזרחי ישראל כולם ונעשה כל שנוכל למענם.
"אני מבקש להודות לראש הממשלה ולכל גורמי המקצוע, גם אלה שחלקתי עליהם במהלך הדרך באופן נוקב. אני משוכנע שכולם רוצים את טובתה של מדינת ישראל ופועלים לשם שמים".
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, התייחס להחלטתו של נתניהו בעניין שדה דב: "לאחר דיון ארוך, ואף היסטורי עם ראש הממשלה, הוא החליט שהוא לא עומד בלחצים של היועצים המשפטיים שלו וחוות הדעת המשפטיות. ראש הממשלה החליט לסגור את שדה דב. זה יום עצוב לתושבי מדינת ישראל, זה יום עצוב לתושבי העיר אילת וגם לעובדים באילת. אנחנו, אנשי ההסתדרות, נתמקד כרגע בהגנה על העובדים. לא אתן שאף שערה משערות ראשו של עובד אחד תיפגע כתוצאה מהמהלך. אני מקווה שהעיר אילת תקבל חבילת סיוע מהממשלה, כפי שהתחייב ראש הממשלה, על מנת להתגבר על המכה שהיא חטפה היום".
חברת ארקיע פרסמה גם היא תגובה רשמית לסגירת השדה הוותיק: "חברת ארקיע מקבלת בצער רב את החלטת ראש הממשלה לסגור את שדה דב. בראייה רחבה של תעופה המשרתת צורכי אזרחי מדינת ישראל בפריפריה ובמרכז, היינו שותפים למאבק כנגד הסגירה שהיא לדעתנו טעות חברתית, לאומית וכלכלית. אבל ארקיע, כדרכה מיום תחילת הטיסות לאילת ב-1949, תמשיך עם הפנים קדימה ותעשה הכל כדי שהשירות בטיסות לאילת יהיה מיטבי והפגיעה בלקוחותינו כולם, ותושבי אילת בפרט, תהיה מזערית. לוח הטיסות של החברה יועתק לנתב״ג, החברה תנסה בתיאום עם נתב״ג לשמור ככל שיתאפשר על לוח הזמנים המקורי שתוכנן משדה דב, ולקוחותינו יעודכנו בהתאם".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו