קנסות לרוכבי אופניים חשמליים על המדרכות ניתנים על ידי מפקחי הרשויות, האוכפים את איסור הרכיבה. אך מה יקרה באחד ביולי, כאשר ייכנס לתוקף השינוי בתקנון המחייב רוכבי אופניים לעבור מבחן תיאוריה?
מתברר כי משרד התחבורה עדיין לא הסדיר את הנושא, וכי מבחני התיאוריה לא מתבצעים כפי שסוכם, ולכן עשרות אלפי רוכבים עשויים להיחשב כעבריינים בעל כורחם, כך לפי טענות של אזרחים.
הטענה המרכזית היא כי מבחני התיאוריה על פי החלטת ועדת הכלכלה צריכים להיות מועברים בכמה שפות, אך הדבר אינו מיושם בפועל. בשל כך הוגשה בקשה לדחות את האכיפה בחצי שנה.
לדברי אורי דואק מנהלת ארגון LEVA ישראל, איגוד התחבורה החשמלית הקלה בישראל, נעשתה פנייה למשרד התחבורה, לעת עתה ללא מענה. "לקראת 1 ביולי, התאריך שבו ייכנס לתוקפו חוק התיאוריה הקלה, הנוגעת לרכיבה על אופניים וקורקינטים חשמליים, שלחנו מכתב למנכ"לית משרד התחבורה שבו ביקשנו את התייחסותם הדחופה לנושא קיום מבחני התיאוריה הקלה במגוון רב של שפות, כפי שהתחייבו.
"בוועדת הכלכלה נקבע החוק החדש לחיוב ביצוע מבחן תיאוריה לכל מי שמעוניין לרכוב על כלי תחבורה קל, מעל גיל 16, ושאין בידו תיאוריה או רישיון רכיבה קיים, בכל השפות הקיימות במדינת ישראל, כך שגם עולים חדשים ועובדים זרים, אשר הם חלק ניכר מרוכבי התחבורה הקלה ברחובות העיר, יוכלו לבצע את המבחן", הוסיף דואק.
"לצערנו, התחייבות זו לא קוימה, וכרגע ניתן לבצע את מבחן התיאוריה בעברית וערבית בלבד. מצב זה מעמיד את הרוכב בפני בחירה לא פשוטה בין עבירה על החוק ובין אובדן חופש התנועה שלו".
לטענת דואק, קיים אבסורד, כי "מדובר בחוק בלי שיניים דה פקטו, מפני שהמאגר, המערכת, והפקחים אינכם מסונכרנים, ואין שום דרך לפקח ולבדוק אם הרוכב עבר תיאוריה או לא".
ארגון LEVA מציע לקיים קמפיין ציבורי רחב בנושא, על מנת שהמידע יעבור כפי שצריך לכל מי שמעוניין לרכוב ברחובות העיר מבלי לעבור על החוק - תושבי העיר, עובדים זרים, עולים חדשים ותיירים.
"לפי המצב הנוכחי, ב-1 ביולי כמעט 100 אלף רוכבי אופניים יהפכו למפירי חוק". כמו כן במכתב שהוציא דואק למשרד התחבורה באמצעות עו"ד גדעון פישר, הוא מבקש לדחות בחצי שנה את מועד תחילת האכיפה וזאת מיום סידור מבחני התיאוריה בכל השפות הנדרשות וכן עד לסנכרון בין כל מערכות האכיפה שיאפשר בירור מהיר אם לרוכב יש מבחן כשירות או לא.
נזכיר כי על פי התקנה שאושרה על ידי שר התחבורה, כל רוכב מעל גיל 16 יכול לרכוב על כלי חשמלי בתנאי שעבר מבחן תיאוריה. זאת בנוסף לחבישת קסדה, אמצעי בטיחות ובלימה בכלי ועוד.
משטרת ישראל יכולה לקנוס ב-1,000 שקלים צעיר הרוכב על אופניים או קורקינט חשמלי בניגוד לחוק, וטרם מלאו לו 16 שנים. כמו כן ייקנס מי שלא ביצע בחינה ייעודית לרכיבה. מבחן התיאוריה העדכני כולל דרגה חדשה (A3) והוא מורכב מ-30 שאלות מקצועיות הקשורות לרכיבה נכונה, לשימוש בדרך ולחוקי התעבורה.
עם זאת במשרד התחבורה הסבירו כי יש מספר סייגים. כך למשל מי שמחזיק רישיון נהיגה זר התקף גם בישראל אינו צריך לעבור את מבחן התיאוריה הייעודי לרכיבה. זאת, בתנאי שהרישיון הזר תקף בישראל. מי שעבר תיאוריה רגילה יכול לרכוב על אופניים חשמליים, בתנאי שהנפיק ממשרד הרישוי אישור כשירות.
תגובת משרד התחבורה:
"מדובר בטענות חסרות כל שחר. החל מ-1 ביולי, יתאפשר לרכוב על אופניים או קורקינט חשמלי לכל מי שיעמוד באחד מהתנאים הבאים: בעל רישיון נהיגה לרכב מנועי או דו-גלגלי, מי שעבר מבחן עיוני (תיאוריה) במסגרת לימודי הנהיגה או במסגרת החינוך התעבורתי בבתי הספר התיכוניים, וכן מי שעבר מבחן עיוני ייעודי וקיבל היתר רכיבה מיוחד בבתי הספר. ניתן לעבור בחינת תיאוריה ב-6 שפות בכל אחד ממרכזי התיאוריה בארץ ולקבל היתר לרכיבה על אופניים או קורקינט חשמליים. עולים חדשים, עובדים זרים או תיירים יכולים לרכב על אופניים חשמליים באמצעות הרישיון הזר שברשותם. הרוב המכריע של רוכבי האופניים החשמליים עוברים את מבחן התיאוריה במסגרת החינוך התעבורתי. חלק מהרוכבים מחזיקים רישיון נהיגה לרכב מנועי ורק מיעוטם נדרש להוציא היתר רכיבה ייעודי לאופניים חשמליים".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו