החל ביצוע המסילה שתעקוף את תל אביב

השלב הראשון להקמת המסילה המזרחית של הרכבת יצא לדרך • במסגרת הפרויקט יוקמו 10 תחנות חדשות

עלות הפרויקט: יותר מ־10 מיליארד שקלים // צילום: יהושע יוסף // עלות הפרויקט: יותר מ־10 מיליארד שקלים // צילום: יהושע יוסף

משרד התחבורה, באמצעות חברת נתיבי ישראל ורכבת ישראל, החל את ביצוע השלב הראשון של העבודות להקמת המסילה המזרחית, המשתרעת מלוד ועד חדרה. 

המיזם, שעלותו נאמדת ביותר מ־10 מיליארד שקלים, עתיד להוות את החוליה המרכזית במערך המסילתי של מדינת ישראל.

השלב הראשון של הפרויקט מבוצע על ידי חברת סולל בונה, שזכתה במכרז הראשון ותקים את התשתית במקטע הצפוני של המסילה המזרחית, המקבילה לכביש 6. במסגרת ההכנות לקראת ביצוע הפרויקט, הושלמו הפקעות השטחים עבור התוואי לאורכו והוקמו דרכי שירות לעבודות המתוכננות בתוואי המסילה.

המסילה משתרעת לאורך כ־65 קילומטרים במזרח שפלת החוף, ממסילת החוף באזור פרדס חנה, דרך חדרה, כפר סבא, ראש העין, קריית שדה התעופה בנתב"ג ועד ללוד. לראשונה בתולדות המדינה, יכלול הפרויקט הקמת שתי תחנות במגזר הערבי, בטירה ובטייבה. 

המסילה החדשה תהווה לראשונה אלטרנטיבה למסילת החוף הקיימת כיום, המחברת בין צפון הארץ לדרומה בפרוזדור איילון. 

שר התחבורה, החוץ והמודיעין ישראל כץ ציין כי המסילה המזרחית תיצור מערך שיחבר בין צפון הארץ לדרומה, תוך כדי עקיפת גוש דן וצוואר הבקבוק של מסילות הרכבת בפרוזדור איילון. לדבריו, הרכבת תיצור עורק תחבורה עיקרי לסחורות שיגדיל את יכולת השינוע מנמלי חיפה ואשדוד לכל הארץ, תוך כדי צמצום תנועתן של עשרות אלפי משאיות משא ברחבי הארץ.

במסגרת הפרויקט יוקמו 10 תחנות רכבת חדשות: חדרה מזרח, אחיטוב, טייבה, טירה, השומרון, כפר סבא צפון, אלעד, קריית שדה התעופה ולוד צפון. 

נוסף על כך יורחבו שתי תחנות קיימות, ראש העין צפון וראש העין דרום. עוד כולל הפרויקט 30 הפרדות מפלסיות, 10 מבני דרך נוספים וחיבורים מסילתיים עם מסילות ברשת הארצית: מסילת החוף, מסילת הירקון, מסילת שער הגיא ומסילת לוד־תל אביב, ובכך יווצר חיבור בין ארבעת המטרופולינים הראשיים בישראל. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר