במשך דקות ארוכות נסענו בחולות ראשון לציון, הצלם – גיל קרמר ואני, אחרי מכוניתו של רס"ן ראג'ר עאמר, ראש מדור רק"מ ביחידת מטמון שבחטיבה הטכנולוגית ליבשה. היה זה יום סגרירי במיוחד בשבוע שעבר, והגשם טפטף ללא הרף, אבל מבחינת אנשי מטווח 24 לא הייתה שום בעיה לעשות את מה שבאנו לעשות בכל מזג אוויר. "הטנק מסוגל לנסוע בכל מצב", חייך אחד מהם.
צפו בכתבה:
צילום: גיל קרמר // עריכה: גלעד דיסטלמן
כשהגענו סוף סוף למתחם שבו חיכה לנו טנק מרכבה סימן 4, יחד עם צוות ניסויים בהובלת אלברט (בבר) חטואל, שאלנו למה לא נכנסנו מהכניסה השנייה, שהייתה ככל הנראה יותר קרובה. "יותר קשה לקבל אישור כניסה משם", השיבו במשפט קצר שלא הותיר פתח לספק: אתם לא יודעים מה יש שם, אתם גם לא צריכים לדעת.
עוד ידיעות בערוץ חיילים:
- צפו בתרגיל הענק: פינוי תחת אש, כיבוש שטחים בלבנון
- כך כמעט גויס באטמן במלחמת העולם השנייה
- גיבור היום: כלב הימ"מ שלכד את המחבל
מרחק יריקה מראשון לציון, העיר הרביעית בגודלה בישראל, נמצא בסיס מטווח 24. רוב מה שנעשה בבסיס זה אסור לפרסום, ואת התוצאות אנו מקבלים לרוב בהודעות של משרד הביטחון או בשובל עשן שמבליח מעל שמי המרכז. לכאן הגענו הפעם, בסיוע של דובר צה"ל, כדי לקבל הצצה ייחודית, שככל הנראה לא נעשתה כמוה, על יכולות העבירות של טנק המרכבה, שמוגדר על ידי מומחים ביטחוניים ברחבי העולם כאחד הטנקים הטובים ביותר, אם לא הטוב מכולם.
קרענו את הטנק // צילום: גיל קרמר
במשך שעות ארוכות בדקנו את הטנק. נסענו במהירות וביצענו בלימות פתע, עלינו על הר תלול, טיפסנו על מדרגות מאתגרות וחצינו תעלה. גילינו כמה מהר יכול הטנק לנסוע, וכמה מפחיד זה כשכלי הרק"מ האמתני הזה שועט לעבריך. בקיצור, קרענו את הטנק. בבר, מפקד ניסוי ביחידת מטמון בחט"ל ליווה אותנו בצד הטכני, מוכיח שכמעט ואין מקום שבו הטנק לא יכול לעבור ותמרון שהוא לא יכול לבצע. רג'אר הסביר לנו את הצד המקצועי ופירט, עד כמה שאפשר, מה בדיוק עושים בבסיס הניסויים הסודי למחצה. "כל טכנולוגיה חדשה עוברת דרכנו לפני שהיא מגיעה ליחידות בשטח, ואנחנו בוחנים אותה", אמר דבר והסתיר עשרים.
תן גז נהג!!!
התחנה הראשונה שלנו הייתה עלייה על מדרון תלול וטיפוס על מדרגה. באזור הייעודי שבו נבחנות היכולות של הטנק ישנה גבעה שעליה כבישים סלולים, מסודרים לפי השיפוע שלהם. הטנק שקיבלנו במתנה ליום אחד טיפס על אחד התלולים ביותר, בשיפוע של 55 מעלות. "בדרך כלל אנחנו לא עולים עד הסוף, אבל בשבילכם נעשה את זה", אמרו לנו.
הטנק עלה בזהירות ובלם באמצע הגבעה, באחד המקומות התלולים ביותר. בכל זאת, צריך להוכיח שהוא מסוגל לתת זינוק בעלייה. "תן גז נהג!!!" צעק בבר וסימן בידו לנהג, שכמובן לא שמע אותו מתוך התא שלו אבל זיהה את תנועת היד הדורשות, והטנק החל לטפס. במדרון שבו לא ברור שג'יפ מסוגל לעלות בקלות, החל הטנק ששוקל בין 60 ל-70 טונות (המספר המדוייק מסווג) לעלות עד שלבסוף זינק, פשוטו כמשמעו אל ראש הגבעה, מטרים ספורים מאיתנו.
עולה כמו גדול בעלייה אמתנית:
צילום: גיל קרמר
לאחר מכן ביצענו עם הטנק טיפוס במדרגה ומעבר של תעלה. לא מדובר ביכולות תיאורטיות שנבדקות על ידנו רק בשביל החוויה וההתלהבות. בניגוד לטנקים אחרים בעולם, טנק מרכבה 4 צריך להיות מוכן למתווים משתנים במיוחד בצפון, בדרום וברחובות ערים. הוא צריך לעלות על בולדרים ענקיים בלבנון או ג'בלאות בדרום הארץ, לחצות נחלים ללא שום בעיה בדרך אל היעד ולדהור גם בתוך רחובות ערים צפופות. בעת מלחמה טנק כזה צריך לנסוע במתארים משתנים ומאתגרים במיוחד. מסיבה זו אחת הבדיקות הייתה נסיעה בשיפוע, בזמן שגיל מצלם מהצד. לא מדובר בשיפוע שבו מכונית תיסע בקלות, אולם הטנק צלח את הנסיעה ללא קושי.
צולח תעלת תרגול ומטפס על מדרגה:
צלחת? אפשרי. בוא נבדוק
את היכולות שאתם רואים בסרטונים בכתבה זו לא תראו כמעט בשום מקום אחר, כולל באתרי "וואסח" בעולם. כמעט אף אחד לא ביצע בדיקות כאלו לעיני המצלמות, מסיבות שונות, למרות שצפייה באתרים ביטחוניים בהחלט יכולה להציג תרחישים שונים ומשונים.
אחת היכולות המדהימות של הטנק שבדקנו הינה שהוא מסוגל לעצור בשניות בודדות לאחר שנסע במהירות גבוהה יחסית. כן, אל תצחקו, הטנק מסוגל להגיע ל-65 קמ"ש, וכשמדובר במפלצת פלדה שכזו מדובר במהירות מפחידה במיוחד. על מנת לעמוד בביצועים הוא מצוייד במנוע דיזל תוצרת גרמניה וארצות הברית, שכוללת חמישה הילוכים, חמישה מכלי דלק בסך הכל שמכילים 1,400 ליטר סולר, והוא מסוגל לנסוע עד 500 ק"מ בשטח מישורי.
מייבשים החיילים האלו, כולה טרמפ // צילום: גיל קרמר
נוסעים בשיפוע // צילום: גיל קרמר
ביקשנו מהנהג ומהמפקד לנסוע אחורה ואז לנסוע קדימה במהירות. "כשתגיעו אלינו תבלמו מהר כדי שהטנק יעשה 'צלחת'", ביקשתי וקיוויתי שיזרמו. הם זרמו, אבל למרבה ההפתעה היכולות של הטנק גברו עלינו. הנהג דהר במהירות לעברנו ובלם, אבל אפקט 'הצלחת' שביקשנו לא התקבל. הטנק פשוט עצר מהר מדי, ובתוך שניות בודדות הוא ירד ממהירות גבוהה לבלימה מוחלטת.
"רד רגע", סימן בבר לנהג ולקח את השליטה לידיו. הוא נסע אחורה למרחק גדול ואז החל לדהור לעברנו. אין לנו מושג כמה בדיוק הייתה המהירות, אבל אין ספק שזה היה מפחיד במיוחד. הוא הפעיל את המיסוך – עשן שמופעל על ידי שריפת בנזין שמטרתו להסוות את הטנק בשטח פתוח ולהסתירו מהאויב, ובלם מטרים בודדים ממנו. המשימה הוכתרה בהצלחה. בכל זאת, 35 שנה בתפקיד לא הולכות ברגל.
דוהר - ובולם:
לבסוף ביקשנו שיבצעו עבורנו את גולת הכותרת – 'פיווט', בלשון השריונרים. מדובר בטכניקה שבמסגרתה זחל אחד נוסע קדימה ואילו השני נוסע אחורה. התוצאה היא 'צלחת', סיבוב מרשים במקום, שמאפשרת לטנק לזוז במקומו ללא צורך בתמרונים מסובכים וארוכים. בתוספת מיסוך התוצאה הייתה מרשימה ודרמטית במיוחד.
מבצע 'צלחת' במקום:
לצד יכולות העבירות, היו כמובן יכולות שאותן לא הזדמן לנו לבדוק. תותח ה-120 מ"מ נותר מכוסה ולא ביצענו שימוש במאגים והמדוכות. בכל זאת, לירות מטנק במרכז הארץ זו בקשה קצת מוגזמת. בנוסף, בתוך הטנק אסרו עלינו לצלם, מכיוון שבכלי מותקנות יכולות שונות שנמצאות בבדיקה ביחידת מטמון בחט"ל, לפני כניסה לשימוש ביחידות השדה. בתום שעות ארוכות של עבודה ובדיקות מאומצות הלכנו לדרכנו מכוסי פודרה, מריחים כמו בנזין ומרוצים במיוחד מהמשחקים בכלי התחבורה האדיר. הטנק חזר למקומו בבסיס, נוסע בקלילות למרות העובדה שמדובר במפלצת של ממש. בכל זאת, מדובר בפאר היצירה הישראלית, אחד הטנקים הטובים ביותר בעולם.
את הסטורי שלנו כבר בדקתם היום? הצטרפו כאן לאינסטגרם של ישראל היום
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו