הכסף מסובב את העולם, ולקשת יש את היכולת המופלאה לסובב את המדינה על אצבע אחת. האם פרק הפתיחה של "2025", שהושק אמש (א') עמד ברף הציפיות הלא הגיוני שנוצר סביב ההפקה היוקרתית והמושקעת? בהחלט. האם התוכנית החדשה גורמת ל"האח הגדול" להראות מיושן ומיותר? וואו, בהחלט כן.
• רוצים להישאר מעודכנים? בואו לאינסטגרם
• דודו פארוק מקונדומים, נטע ברזילי מפאייטים
הריאליטי החדש שפיתחו אנשי קשת, בהובלת יורם זק וארז טל, מתרחש בעיר עתידנית ובנוי על כסף והבדלי מעמדות. 12 תושבים נכנסו לשם, ארבעה אחרים הודחו אמש על ידי הצופים והמתמודדים עצמם. לכל תושב סכום התחלתי של 12 אלף שקל, איתו הוא משחק. המטרה, כמו בחיים, היא לעשות כמה שיותר כסף ולשרוד. מדי שבוע ייזרק החוצה התושב העני ביותר, ואחד חדש ייכנס במקומו. המנצח הוא זה שיישאר עם הכי הרבה כסף בתום העונה.
זה פרויקט יומרני, מעין "המופע של טרומן" בגרסת הריאליטי, שהולך להשתלט על המסך עד פסח. מכיוון שמדובר בפורמט מקורי וחדש הוא עוד צפוי להתהדק עם הזמן, אולם מטרת העל של קשת (חוץ מלתת נוקאאוט ל"האח הגדול" של רשת) היא לייצא את הפורמט לחו"ל ולעשות עליו בוחטות. כי הרי כסף זה הכל בחיים.
כסף מסובב את העולם // צילום: גדעון לוין
2025 תקלות
הפרק הראשון התרכז בכניסת המשתתפים לעיר. זוג מועמדים הוצג בכל פעם בפני הצופים בבית, שהכריעו דרך הטלפון הסלולרי מי מהשניים ייכנס לתוכנית - דו קרב על סמך רושם ראשוני מסרטון תעודת זהות קצר. מאידך, זה לא באמת היה קרב הוגן. לחלוטין היה ברור מיהו הפייבוריט של ההפקה מבין כל צמד. ואכן, הקהל בחר "נכון" ותמיד העדיף את מי שהוצג בפניו כמרגש ואנושי יותר מאשר האחר.
126 מצלמות, תקציב מנופח, הרבה תוכן ממומן, רובוטים ומסכים, אבל בסוף נזכור את התאורן שהאיר אנשים לא נכונים בקהל, את הסאונד שלא נכנס בזמן, את הצילומים הקלסטרופוביים במונית, או את הקהל באולפן שלקראת הסוף איבד סבלנות והחל לשוטט בטריבונה. מצד שני, מדובר בהפקה סופר מורכבת ובשידור חי ראשון, ככה שעוד מוקדם לבוא בטענות.
• השירים שיבצעו הפיינליסטים של "הכוכב הבא"
"2025" אמורה להיות עיר עתידנית, אבל יותר מזכירה רחוב קטן. בנוסף לכך, התוכנית מדברת על שקיפות מלאה, אך במקביל לא חשפה את חלוקת אחוזי ההצבעות של הצופים בקרבות הראש בראש שנערכו אתמול.
הפרק היה ארוך בטירוף, נמתח על פני שלוש שעות וחצי, והיו בו הרבה רגעים מתים. עם זאת, הוא כן יצר עניין וסקרנות גדולה לגבי ההמשך. האינטראקציה הראשונית בין התושבים - שכללה צפייה בכל תעודות הזהות, חילופי כספים ביניהם ועזרה הדדית - ייצרה חיבור מהיר והסירה חסמים; שלא לדבר על אחוז הצעירים היפים והרווקים והסיכוי הגבוה לרומנים.
סיכוי גבוה לרומנים. נטע צ'רנר // צילום: ערן לוי
עתיד מתוק
בריאליטי החדש יש הכל מהכל. ניסוי חברתי, מאבקי הישרדות, יחסי תן וקח, סגידה לכסף ודילמות מוסריות ואסטרטגיות; יורם זק, העורך הראשי, מופיע על תקן דמות אנימציה ממוחשבת (האיש בקיר) שמפקחת על העניינים, וגם שלל אלמנטים מתוכניות מובילות בז'אנר כמו "האח הגדול", "הישרדות", "אי האהבה" מצאו את דרכן לפורמט החדש.
השם "2025" נועד לסמן את העובדה כי מדובר בעתיד הקרוב, זאת אומרת שש שנים קדימה. רובוטים מחליפים את נותני השירות, הכסף המזומן כבר לא בשימוש, הכל חכם וממוחשב, ומעמדם החברתי של האזרחים (הווה אומר, כמה כסף יש לכל אחד בחשבון הבנק) מוקרן על מסך ענק בכיכר העירונית.
עכשיו תחשבו רגע על הסיטואציה. יורם זק עושה ריאליטי שהוא עצמו קובע את גבולותיו (בניגוד ל"האח הגדול", ששייך לאנדמול וכולל חוקי פורמט מוגדרים) ולוקח לשם כך השראות והשפעות מ"מראה שחורה". מה כבר יכול להשתבש?
"2015", פרק הבכורה, קשת 12, 21:00
רובוטים במקום נותני שירות. "גולדי"
• "בוורלי הילס" 2019: לא מה שחשבתם
• הדברים שחמקו מעיניכם בקליפ החדש של נטע
• הדמויות ההזויות בתולדות האירוויזיון
• מי הדמות הוולגרית בתולדות "האח הגדול"?
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו