קסם על ים כנרת: מטוס ימי נחת היום (שישי) במי הכנרת, לראשונה זה 77 שנים. בתקופת המנדט הבריטי שימש האגם כנמל תעופה לנחיתות ביניים, אך מאז קום המדינה פסקו הטיסות. כעת שבו המטוסים לשמי טבריה והפעם - כאטרקציה תיירותית. ראש העיר רון קובי השתתף בטיסת הפיילוט והצהיר: "קו תעופה יוצא לדרך - באוויר, בים וביבשה!"
צילום: אלירן ברדוגו
ההודעה על הפעלת המנחת הימי פורסמה לפני כשבועיים על ידי רשות הספנות והנמלים במשרד התחבורה. "מטוס ימי מתעתד לפעול בכנרת כאטרקציה תעופתית-ימית", נאמר אז, "הוא יביא נופשים ממרכז הארץ ויחזיר אותם". הטיסות צפויות להיפתח לציבור החל מחודש מרץ והן ימריאו משדה דב שבתל אביב.
מי שעומד מאחורי היוזמה הוא רוי ריטר, הבעלים של בית ספר לטיס ולצניחה חופשית באילת, אשר יפעיל את המטוס הימי גם במנחת ימי במפרץ אילת לצורך טיסות חוויה מעל העיר עם המראה ונחיתה בים האדום. "המטוס יכול להטיס חמישה נוסעים", סיפר ריטר, "אך בשלב הבא אנחנו רוצים להביא מטוסים שיוכלו לשאת עד שמונה נוסעים".
למרות הפליאה בקרב הציבור, זקני טבריה עדיין זוכרים את המנחת הימי השוקק שפעל בכנרת בתקופת המנדט הבריטי. המטוס הראשון הגיע מאנגליה ונחת בכנרת ב־21 באוקטובר 1931. הנוסעים הועברו מטבריה אל שדה התעופה בצמח ומשם הם המריאו במטוס יבשתי להודו דרך בגדד. "בטבריה היה נער בן 17 בשם יצחק אמסלם שלא ידע מילה באנגלית, אבל התחיל לעבוד בחברת התעופה הבריטית כמעין נער שליח.
הוא עזר להם בתדלוק המטוסים, בהעברת הנוסעים בסירות לחוף וכד'", מספר חיים חצב, חוקר תולדת טבריה. "אחרי עשרות שנים הפך הנער הטברייני לאייזיק לואי אנסלם והתקדם למעמד של מנהל אזור הים התיכון של אותה חברת תעופה (BOAC)".
"מספרים שכשהמטוס הימי היה מגיע לכנרת, היו סוגרים את כל העסקים בטבריה ורצים לראות את הנחיתה שלו על המים", הוסיף ריטר בחיוך.
בשנת 1942 התרסק אחד המטוסים הימיים בכנרת בשל סופה עזה שהיתה במקום והמנחת הימי הפסיק את פעילותו. בתחילת שנות ה־90 היה ניסיון נוסף להפעיל את המנחת הימי למטוסים קטנים, אבל גם פעילות זו פסקה אחרי נחיתות ספורות בלבד.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו