נמל התעופה רמון בתמנע מוכן להשקה החגיגית ביום שני הקרוב. הטקס יתקיים במעמד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר התחבורה והמודיעין, ישראל כ"ץ. רונה רמון ז"ל הסירה לפני כמה חודשים את הלוט מעל השלט עם שמם של בעלה ובנה, שעל שמם נקרא הנמל. השדה ייפתח לקהל ב-4 בפברואר.
בסיור היום בנמל, לקראת הפתיחה, נראה כאילו המכונה כבר משומנת, אחרי הרצה ללא טיסות מאוישות, אבל עדיין נדרשת בדיקה של כל המערכות בפעולה עם המטוסים. בשבועות הראשונים להפעלתו יועברו לתמנע רק חלק מטיסות הפנים לאילת. לאחר מכן יועברו בהדרגה לתמנע יתר טיסות הפנים ויצורפו אליהן גם הטיסות הבינלאומיות, שנוחתות היום בנמל עובדה - המרוחק כ-60 ק"מ מאילת. המרחק בין תמנע לאילת, לעומת זאת, הוא 20 ק"מ.
לפי הצפי יעברו בנמל רמון 2.25 מיליון נוסעים לשנה, כשהשדה בתמנע יהפוך לשער הכניסה הדרומי החדש לישראל. השדה תוכנן להגדלה עד קיבולת של כ-4.25 מיליון נוסעים לשנה. מתחם שדה התעופה משתרע על פני למעלה מ-5,500 דונם, וכולל את מבנה בית הנתיבות בשטח של כ-45,000 מ"ר; מסלולי המראה ונחיתה באורך 3,600 מטר וכ-40 רחבות מטוסים. משני צדי הטרמינל הוקמו שני אזורי תמך בשטח כולל של 40,000 מ"ר, כולל מגדל פיקוח המתנשא לגובה 45 מטרים ומרכז תיאום למרגלותיו.
שר התחבורה ישראל כץ בנמל התעופה // צילום: יהודה בן יתח
סגירת שדה התעופה הקיים בתוך העיר אילת תביא להסרת הסיכון הבטיחותי האווירי מעל העיר, ולשחרור שטח מרכזי בה, שחסם התפתחות עירונית והווה חיץ בין אזורי העיר. כמו כן, טיסות בין לאומיות שיגיעו לשדה רמון יחזקו את העיר כמרכז תיירות בינלאומית.
מתכנני השדה ניסו לשלבו בסביבת הטבע של המדבר. כל מרכיבי הפרויקט אוחדו לסביבה ייחודית המשתלבת בנוף של הרי הערבה. כך, נתיבי החניון והפיתוח הנופי עוקבים אחר צורת מניפת שפך הנחלים הטבעי. כל תשתית החול והסלעים שנחפרו באתר בזמן הכשרת הקרקע, שימשה כחומר מילוי להקמת מסלולי הנחיתה, רחבות המטוסים והכבישים. אדמה זו גם שימשה לחיפוי הקרקע עם סיום העבודות להגנה בפני השיטפונות תוך השתלבות עם הסביבה הטבעית. זרעי הצמחייה המקומית באתר, לוקטו וטופחו בחממות בשנות שנות הבנייה והושבו לבסוף למקורם, לשמש כנוף ירוק של שדה התעופה.
לדברי ראש צוות התכנון של השדה, האדריכל אמיר מן, זהו שדה התעופה היחיד בישראל שבו כל מרכיבי השדה עוצבו באופן אחיד - מהמבנים, לדלפקי הקבלה, למסלולים, מגדל הפיקוח ואפילו החניון עוצב בהתאם לקונספט. שדה התעופה עתיד להפוך לאבן שואבת לתיירים ולבעל חשיבות עליונה במפת התיירות האזורית והבין-לאומית לישראל. זהו שדה התעופה היחיד בישראל ובין הבודדים בעולם שנבנה ותוכנן ללא כל תשתית מוקדמת. למרות זאת, הפרויקט נבנה ללא כל חריגה מהתקציב שהוגדר עבורו, הנמוך משמעותית מתקציב של פרויקטים בגודל דומה בעולם.
הכניסה לנמל התעופה רמון // צילום: יהודה בן יתח
בנמל רמון יופעלו שטחי מסחר, הסעדה וחנויות דיוטי פרי. מיתחם הדיוטי פרי משותף הן לנוסעים לחו"ל והן לנוסעים בטיסות פנים. רשת ILAN'S תפעיל את מתחמי ההסעדה ובתי הקפה המרכזיים בשדה בשטח כולל של 270 מ"ר. לצד התפריט הקבוע, פיתחה הרשת מגוון רחב של מוצרי GRAB&GO המותאמים להעלאה למטוסים לטיסות הלואו-קוסט הרבות המתוכננות לצאת מהשדה, בהן לא כלולה ארוחה במחיר הכרטיס.
השר כץ ציין בסיכום דבריו כי רונה רמון ז"ל לקחה את כאבה האישי והפכה אותו לחוזק ולמפעל חיים בחינוך וקידום בני נוער. "כאשר בישרתי לה שהחלטתי לקרוא לשדה התעופה האזרחי הראשון, שנבנה מאז קום המדינה ברמת תמנע ליד אילת, על שם אילן ואסף, לא היה מאושר ממנה. כאשר נחנוך את שדה התעופה, רונה תהיה שם ביחד איתנו ועם אילן, אסף והחברים. יהי זכרה ברוך", אמר השר כץ.
העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו