נמל התעופה גטוויק, השני בגודלו בבריטניה, שב ביום שישי לפעילות חלקית. זאת אחרי שביום חמישי הושבת הנמל בעקבות חדירת שני רחפנים חשודים למרחק התעופה. לטענת הרשויות, מדובר במעשה מכוון שנועד לשבש טיסות באחת העונות העמוסות ביותר בשנה.
ביום חמישי היו אמורים להגיע לגטוויק 115 אלף נוסעים, ולא ברור עדיין כמה זמן יימשך המאמץ להשיב את הסדר על כנו לאחר השיבוש החמור ביותר בנמל תעופה לונדוני מאז חורף 2013, שבו נסגר נמל התעופה הית'רו בשל מזג אוויר קשה.
מהרגע שהומצאו הרחפנים נוסף איום ביטחוני לעולם. לפי שעה אין לנמלי התעופה בעולם מענה לאיום החדש הזה. גלעד סהר, מנכ"ל חברת קונווקסום (בלטינית: כיפה) הישראלית, שמתמחה בפיתוח מערכות גילוי רחפנים והגנה מפניהם למתקנים אזרחיים, כמו שדות תעופה, תחנות כוח ואצטדיוני ספורט, אומר ל"ישראל היום": "אנחנו מפתחים מוצר להשתלטות על רחפנים מסחריים בסביבה אורבנית כדי להנחית אותם בצורה בטוחה במקום שהוגדר מראש. זה גם פותר את בעיית הרחפן וגם מבטיח שלא ייגרם נזק נוסף בתהליך ההנחתה שלו, שזה עניין קריטי. המשטרה בגטוויק, למשל, לא רצתה לירות על הרחפנים מבלי לדעת בוודאות מה הם נושאים עליהם", אומר סהר.
כל הסימנים מצביעים על כך שחדירת הרחפנים למרחב התעופה כוונה לפגוע בשגרת הטיסות. לדברי סהר, "ודאי שהיה אפשר לצמצם את הנזק בגילוי הרחפן, זיהוי המפעיל, ובאופן פוטנציאלי להשתלט עליו. כל הסיפור בהחלט ממחיש מדוע שדות תעופה, ולא רק הם, צריכים מנגנוני גילוי רחפנים והגנה מפניהם".
גלעד סהר, מנכ"ל קונווקסום
בחברת רפא"ל מוסיפים שהטכנולוגיה שהצבא הבריטי עשה בה שימוש כדי לטפל בבעיית הרחפנים בגטוויק נקראת "דרון דום". מדובר במערכת לגילוי ונטרול רחפנים ואיומים דומים. קונווקסום היא חברה ישראלית שמספקת פתרונות הגנה מפני חדירה של רחפנים מסחריים למתקנים אזרחיים בסביבה אורבנית. המוצר מספק שלוש רמות הגנה: גילוי רחפנים בסביבת האתר באוויר או על הקרקע; נטרול רחפן על הקרקע בטרם המראתו; והשתלטות על רחפן באוויר תוך כדי ניווט אוטומטי שלו והנחתתו ביעד בטוח.
החברה הוקמה על ידי ניב מגן וגלעד סהר, יוצאי 8200. לחברה כבר יש מוצר שמותקן בכמה מקומות, אך היא נמנעת מלמסור מידע בעניין זה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו