האחים כהן מגיעים לנטפליקס

"הבלדה על באסטר סקראגס" הוא סרטם החדש של האחים כהן, שהופק עבור נטפליקס • "עבדנו כמו שעבדנו תמיד", אומרים האחים שהגיעו להשיק את סרטם בפסטיבל ונציה, "חברות כמו נטפליקס מותירות את העסק שלנו בחיים"

צילום: אי.פי // מתוך "הבלדה על באסטר סקראגס"

האחים יואל ואיתן כהן אף פעם לא אהבו לדבר עם עיתונאים, ומהרגע שבו הם מדדים בגמלוניות ובחוסר נוחות אל תוך אולם מסיבות העיתונאים בפסטיבל ונציה כדי לשוחח על סרטם החדש, "הבלדה על באסטר סקראגס", ברור לכולנו שזה לא הולך להשתנות היום. 

יואל, האח המבוגר והרציני יותר, סוקר את הנוכחים במבט שלא היה מבייש את מתי כספי, ומגיש תשובות קצרות ונטולות עסיס. איתן, לעומתו, מרבה לצחקק בחינניות עצבנית תוך כדי שהוא עונה. אבל בכמעט כל המקרים שבהם הוא סוף סוף פותח את הפה נראה שהוא שוכח את השאלה תוך כדי. 

"הבלדה על באסטר סקראגס", שהופק עבור ענקית הסטרימינג נטפליקס ויהיה זמין לצפייה החל מיום חמישי, מאגד אל תוכו שישה סיפורים קצרים שמתרחשים כולם במערב הפרוע. זו אמנם לא הפעם הראשונה שהאחים מסתובבים בטריטוריה הזאת: מערבונים קודמים שלהם כוללים את "אומץ אמיתי" ואת "ארץ קשוחה", וגם "יחי, קיסר!" ו"ביג לבובסקי" מנו קאובוי ברשימת המשתתפים שלהם. אבל הפעם האחים הולכים רחוק יותר ועמוק יותר אל תוך הז'אנר, ושבים עם אוסף מגוון, מצחיק, אלים ומורבידי של מעשיות שרק הם יכלו לספר.

"עבדנו על הסיפורים האלה תקופה ארוכה", מספר יואל. "את הסיפור הראשון כתבנו לפני בערך 25 שנה ושמנו אותו במגירה, כי לא ממש ידענו מה לעשות איתו. אבל כל כמה זמן חזרנו לזה, וכתבנו עוד סיפור, עד שהרגשנו שיש לנו משהו. הסיפורים אמנם שונים מאוד בטון, אבל הם כולם עוסקים באותו הדבר, פחות או יותר, והם איפשרו לנו לצאת מאיזור הנוחות שלנו ולעשות משהו קצת שונה מבדרך כלל".

"אנחנו מאוד אוהבים סרטים קצרים", מוסיף איתן בחיוך, "אבל תמיד אמרו לנו שזה לא ז'אנר מסחרי".

האחים כהן בפסטיבל ונציה// צילום: רויטרס

הסיפורים שמרכיבים את הסרט מקיפים תקופות וסגנונות שונים בתולדות המערבון. הסיפור הראשון (והמצחיק מכולם), "הבלדה על באסטר סקראגס", מתחקה אחר קאובוי מזמר שמגולם בידי טים בלייק נלסון ("אחי, איפה אתה?"), ומתכתב עם המערבונים התמימים שבהם כיכבו שחקנים כמו רוי רוג'רס וג'ין אוטרי. הסיפור השני, בכיכובו של ג'יימס פרנקו, כבר שואב את השראתו ממערבוני הספגטי של סרג'יו ליאונה וחבריו. הסיפור השלישי (אלגוריית שואו ביזנס מדכאת בכיכובו של ליאם ניסן) והסיפור החמישי (דרמת מסע רומנטית בכיכובה של זואי קאזאן) מעוצבים בהשראת המערבונים הרביזיוניסטיים שהופקו בשנות ה-70 בידי במאים כמו רוברט אלטמן וארתור פן. השניים הנותרים - סיפור מינימליסטי מענג על אודות כורה זהב בודד (טום ווייטס), וצ'יזבט אפלולי שמתרחש במהלך מסע כרכרה לילי - קצת יותר קשים לסיווג. חלק מהסיפורים טובים יותר מהאחרים, אך כולם עוסקים במוות, כולם עוסקים באמנות הסיפור, וכולם עומדים בסטנדרטים הגבוהים של הכהנים.

"היה לנו ברור מה סדר הסיפורים צריך להיות", אומר יואל. "הסיפור הראשון קומי באופן מוגזם, והעניינים הופכים ליותר ויותר רציניים ככל מתקדמים. אבל לא היה לנו מתכון, או משהו כזה. התהליך שלנו הרבה פחות מודע לעצמו ממה שאנשים חושבים. מה שיוצא, יוצא. אנשים מייחסים לנו אירוניה שלא נמצאת שם בדרך כלל, ואין כוונה פוסט־מודרנית מאחורי הפרויקט. אנחנו לא חושבים במושגים כאלה".

למרות ההתנגדות שנטפליקס מעוררת בקרב פלגים מסוימים בקהילת הקולנוע העולמית, לכהנים יש רק מלים טובות לומר על החברה. "בארה"ב יהיה אפשר לראות את הסרט גם על מסך גדול, שזה נהדר", אומר איתן, "אבל מבחינתנו, עבדנו כמו שעבדנו תמיד, ללא קשר לכך שרוב הצופים יראו את הסרט על מסך קטן. מההתחלה ידענו שאנחנו עושים סרט, ולא סדרה". "חברות כמו נטפליקס", מוסיף יואל, "מותירות את העסק שלנו בחיים. חשוב מאוד שיש חברות שממנות ומפיקות סרטים שאינם מיועדים למיינסטרים. כמה שיותר, יותר טוב. זה בריא יותר עבור הביזנס".

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר