הממשלה אישרה: תוכנית בטיחות באופניים חשמליים

גריטת כלי רכב דו-גלגליים, הגדלה משמעותית של הקנסות וחובת רישיון לרוכבים - הממשלה אישרה את התוכנית, שתיכנס לתוקף בתחילת 2019

בקרוב: חובת קסדה // צילום: יהושע יוסף // בקרוב: חובת קסדה // צילום: יהושע יוסף

התוכנית הלאומית להגברת בטיחותם של רוכבי האופניים החשמליים נכנסת להילוך גבוה. הממשלה אישרה היום (ראשון) החלטה המאמצת את עיקרי התוכנית הלאומית של משרד התחבורה להגברת בטיחותם של רוכבי האופניים החשמליים והקורקינטים הממונעים ומשתמשי הדרך. 

 

עיקרי התוכנית:

חובת רישיון לאופניים וקורקינטים חשמליים

ההחלטה מטילה על הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), בשיתוף משרד החינוך ואגף הרישוי במשרד התחבורה, לקבוע תכנים מקצועיים להכשרה לרכיבה על כלים דו-גלגליים חשמליים, למי שלא החזיק ברישיון נהיגה או שלא עמד במבחן עיוני לקראת קבלת רישיון נהיגה.

ההכשרה תבוצע באמצעות קורס ייעודי בסיסי בנושא חוקי תנועה, הכרת הדרך, תמרורים והתנהגות זהירה ברכיבה. על פי ההחלטה, הרלב"ד תפעל באופן מיידי להכשרת מורים, אשר יופקדו על הוראת הקורס. הקורס יתקיים במסגרת לימודי החינוך התעבורתי בבתי הספר התיכונים. תלמידים שאינם משתתפים בלימודי החינוך התעבורתי בבתי הספר, יעברו את הקורס במסגרת חלופית, שתיקבע על ידי הרלב"ד. 

על פי תוכנית משרד התחבורה, בסיום הקורס יבחנו התלמידים במבחן ייעודי בנושא הרכיבה על האופניים. רשות הרישוי במשרד התחבורה תנפיק אישור כשירות לכל רוכב האופניים שעמד בהצלחה במבחן הייעודי. לרשות השוטרים ופקחי הרשויות המקומיות יועמד מאגר שבו יופיעו כל הרוכבים שקיבלו אישור כשירות. החל מ-1 בינואר 2019 הרכיבה תיאסר על רוכבי אופניים או קורקינט חשמליים שאין ברשותם רישיון נהיגה, שטרם עברו את מבחן הקורס הייעודי או שלא ניתן להם אישור כשירות לרכוב על הכלים החשמליים.

 

חובת חבישת קסדה

משרד התחבורה יקדם את פרסום הצעת החוק הממשלתית, המחייבת את כל רוכבי האופניים החשמליים בחבישת קסדה, בעת הרכיבה עליהם, בכל גיל ובכל הכבישים. הצעת החוק אושרה לאחרונה בוועדת השרים לענייני חקיקה ובקרוב תוגש לאישור הכנסת.

 

יצליחו לעצור את התאונות? // צילום: דודו גרינשפן

 

חובת שימוש באפוד זוהר

החל מ-1 בינואר 2019, יחויבו כל רוכבי האופניים והקורקינט החשמליים ללבוש אפוד זוהר במהלך הרכיבה בשעות החשיכה ובראות לקויה, אשר נועד להגביר את נראות הרוכבים בכבישים. כיום, לא קיימת חובה על רוכבי האופניים ללבוש אפוד זוהר.

 

דחיית רישיון הנהיגה בשנה

ההחלטה קובעת כי משרד התחבורה יקדם בשיתוף משרד ביטחון הפנים ומשרד המשפטים תיקון לפקודת התעבורה, הדוחה את קבלת רישיון הנהיגה בשנה למי שהורשע בעבירה של רכיבה על אופניים או קורקינט חשמלי מתחת לגיל המותר, וכן למי שרכב על כלים חשמליים שאינם עומדים בהגבלת המהירות המותרת (עד 25 קמ"ש).

החרמה וגריטה של כלי רכב דו-גלגליים

ההחלטה מטילה על המשרד לביטחון הפנים, בשיתוף משרד התחבורה, משרד הפנים ומשרד הכלכלה והתעשייה - לקדם תשתית משפטית שתאפשר החרמה וגריטה של כלים דו-גלגליים חשמליים, שאינם תקניים, ממי שרכב או שיווק כלים אלה.

החרמה וגריטה של הכלים תתבצע במקרים שבהם הרוכב מתחת לגיל המותר (16), בעת שכרות, אם הרכיב אדם נוסף בניגוד לחוק או לא ציית לרמזור אדום. על פי התוכנית, יורחבו סמכויות האכיפה גם לפקחים ברשויות המקומיות, כך שיוכלו גם הם להחרים ולגרוט כלים שבהם נעשה שימוש בניגוד לחוק, על ידי הרוכב או המשווק, בשבילי אופניים ומדרכות.

 

הגדלה משמעותית של הקנסות

משרד התחבורה יקדם בשיתוף משרד המשפטים תיקון לתקנות התעבורה, המגדיל באופן משמעותי את הקנסות הניתנים לרוכב אופניים או קורקינט חשמליים שייתפס נוהג בניגוד לחוק, כגון: קנס לרכיבה מתחת לגיל המותר, רכיבה ללא קסדה או אפוד זוהר, הרכבה של אדם על אופניים בניגוד לחוק ועוד. 

 

הרחבת סמכויות הפקחים גם לבתי עסק

משרד התחבורה יקדם תיקוני חקיקה בהתאם לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שלפיו יוסמכו פקחי המשרד לצד פקחי הרשויות המקומיות והשוטרים להטיל קנסות בגובה של עשרת אלפים שקלים לכל כלי דו-גלגלי לא תקני שייתפס בחנויות ובבתי המסחר. 

 

הקמת צוות לרישום אופניים חשמליים

עוד ההחלטה קובעת כי יוקם צוות מקצועי המשותף למשרדי התחבורה, המשפטים והפנים ונציג מרכז שלטון מקומי שיימנה שר הפנים, שיבחן את האפשרויות לרישום וסימון של כלי רכב חשמליים וניהול מאגר הכלים - בין היתר, באמצעות הרשויות המקומיות.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר