ביהמ"ש: 21 נהגים זוכו מקנס מצלמות מהירות

לפי הפסיקה בעכו לא ניתן לקבוע אם מצלמות המהירות אמינות • ביקורת נגד מכון התקנים שלא הציג ראיות לבדיקתן • המכון: הבדיקות נערכו באירופה

ויכוח על שאלת אמינותן. מצלמות המהירות // צילום ארכיון: יהושע יוסף

בית המשפט השלום בעכו קבע היום (חמישי) כי לא ניתן לקבוע אם מצלמות המהירות מסוג 3א אמינות וזיכה 21 נהגים שקיבלו קנסות. בכך בוטלו הקנסות שהוקפאו לפני כשלושה חודשים בעקבות בדיקת הטכניון.

כזכור, בתום בדיקה של מצלמות המהירות בטכניון, נמצא כי קיים חשש לאי דיוקים. בעקבות כך, הורו בפרקליטות המדינה למשטרה להפסיק להשתמש במצלמות למתן דוחו"ת. בהתייחסם למצלמות הנייחות הפזורות ברחבי הארץ.

בית המשפט ביקר בחריפות את מכון התקנים וטען שמומחה מטעמם לא אמר אמת כשטען נכח יחד עם נציגי מכון בהולנד כשבוצעו מדידות של המערכת. "בהתאם, יש לתת לעדותו משקל נמוך אם בכלל" קבעו בבית המשפט. עוד הודגש כי לא הובאו לעדות מומחים מהולנד החתומים על דו"ח הבדיקות ואין מסמך המעיד על הניסויים. לאור זאת, לא ברור אם הבדיקות בכלל נערכו ומדובר ב"עדות שמועה" בלבד. על כל המשתמע מכך. גם גורמים חיצוניים לא הובאו להעיד. מפני שתו התקן לא הוכח כלל, עובדות כתבי האישום לא הוכחו מעבר לספק סביר ולא הוכחו כלל מעבר לנדרש. קבע השופט. 

מכון התקנים: "ניסו להשחיר"

בעקבות הפסיקה, התעקש מכון התקנים כי: "המעבדה ההולנדית NMI, הנחשבת למעבדה המובילה בעולם, בדקה מעל 500 מדידות של מצלמות המהירות א3, והוכיחה את אמינות המצלמות". במכון טוענים שהתקבל הדו"ח המסכם של הבדיקה. בדיקה שלה לא הוצג כל מסמך בבית המשפט.

יו"ר מכון התקנים הישראלי, אורי דורי, אמר כי: "ידענו והאמנו שיוכח שמצלמות המהירות אמינות, מהימנות ועומדות בדרישות התקן. אני שמח שגם הדו"ח הסופי קובע זאת, ומצר על כך שגורמים אינטרסנטיים ניסו להשחיר לכל אורך הדרך את מכון התקנים." 

לטענת המכון, הבדיקות התקיימו רק בחודש האחרון במסלול מיוחד בבלגיה באמצעות מערכת למדידת מהירות כלי רכב מדגם  Gatso GTC-GS11 IL. סוג המצלמות הנמצא בשימוש בישראל. את בדיקת המהירויות הגבוהות (150 עד 250 קמ"ש) ערכו במסלול בגרמניה המתאים לבדיקות מסוג זה. הבדיקות למהירויות בין 50 ל-220 קמ"ש, בוצעו במסלול בבלגיה על מגוון סוגי רכבים: פרטי, מסחרי ורכב פרטי עם נגרר. סך הכול בוצעו 458 מדידות. 

עוד נאמר כי המערכת עמדה בדרישת הדיוק של התקן ברמה של עד 3 קמ"ש במהירויות עד 100 קמ"ש. הבדיקות למהירויות 150 עד 220 קמ"ש בוצעו במסלול המיוחד בגרמניה, שם בוצעו 75 מדידות על רכב פרטי ומסחרי. גם בבדיקות אלה עמדה המערכת בדרישות התקן. סך הכול בוצעו 533 מדידות. 

בנוסף, אמרו במכון התקנים כי המעבדה ביצעה בדיקות לדיוק המדידה בזמן האטה והאצה, וגם בהן דייקה המערכת בכל הפרמטרים. לפני כן בוצעו גם בדיקות מקדימות כגון: בדיקות עמידות בחום וקור (על יבש ועל רטוב), בדיקה של חדירות מים למארז, שינויים על קווי המתח, בדיקה אלקטרומגנטית ובדיקות נוספות.

העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר