למרות שמשרד התחבורה היה בין יוזמי ומאשרי תוכנית הקמת גשר יהודית מעל איילון, ולמרות שבכיריו ידעו כי העבודה תערך במשך ששת סופי השבוע הקרובים, כפי שדיווחנו כאן, שר התחבורה ישראל כץ, חזר בו הבוקר (רביעי) מהאישור והורה לחברת נתיבי איילון שלא לבצע את העבודות ולגבש תוכנית חדשה כדי שאלו ייתקיימו באמצע השבוע במהלך שעות הלילה. בהודעת השר אין התייחסות ללחץ שהופעל עליו על ידי הסיעות החרדיות.
שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ פרסם הודעה לתקשורת בה נאמר: "ההודעה של עיריית תל אביב - יפו שפורסמה אתמול באמצעות חברת "נתיבי איילון" על הקמת גשר יהודית וסגירת ציר נתיבי איילון לתנועה במהלך ששה סופי שבוע, לצורך ביצוע העבודות, היא הודעה מקוממת ומיותרת. גם דרך הביצוע שנבחרה להקמת הגשר נראית כבעייתית ועלולה לפגוע פגיעה קשה ולא מידתית בכלל הציבור במהלך סופי השבוע. בעקבות זאת, הורתי לחברת נתיבי איילון, המבצעת את הפרויקט עבור עיריית תל אביב - יפו, להקפיא לאלתר את ביצוע כל העבודות המתוכננות להקמת הגשר ולהגיש בהקדם תכנית לביצוע העבודות בדרכים אחרות, כולל במהלך שעות הלילה המאוחרות, כפי שנעשה במקרים דומים בעבר וכמקובל בארץ ובעולם".
ההודעה הזו הפתיעה לא רק את עיריית תל אביב אלא בעיקר את חברת נתיבי איילון כמו גם בכירים במשרד העבודה. האחרונים טוענים שכל האישורים ניתנו בהתאם לתוכנית שהגישה החברה המבצעת, שמן הסתם קיבלה היתרים מהמשטרה וממשרד התחבורה, האחראי על הפרוייקט. שר העבודה חיים כץ התיר את העבודות תחילה אך בהמשך מסר כי זכותו של שר התחבורה לשנות את הכול "כי זה פרוייקט של המשרד שלו".
צריך לציין כי בעבר הודיע שר התחבורה בעקבות משברים עם הסיעות החרדיות עקב ביצוע עבודות גדולות של רכבת ישראל, שהוא לא אחראי על מתן ההיתרים וזה עניין של שר העבודה. הוא אף הוציא הודעה לעיתונות עם אישור של היועץ המשפטי במשרדו המטיל את האחריות על אישור עבודות בשבתות על שר העבודה. "
אין מצב ששר התחבורה יכול להגיד שהודעת נתיבי ישראל ועיריית תל אביב מקוממת כי הרי משרדו הוא שנתן היתר לביצוע העבודות בטרם אלו הועברו לאישור סופי של משרד העבודה כמקובל" אמרו בעיריית תל אביב ובחברת נתיבי איילון. בתגובה הרשמית הודיעה חברת נתיבי איילון כי: "אנו פועלים בהתאם להנחיות משרד התחבורה ונבחן החלופות".
ובחזרה להודעה שבגינה קיבלה החברה היתר לעבוד בשבתות, כשהסיבה העיקרית להיתר זה היתה שיקול פגיעה מינימלית בתושבים לצד בטיחות העובדים.
בהודעת החברה בשלישי נמסר כזכור: שש קורות הפלדה המאסיביות הינן באורך 55 מטר. סך משקלן של שש קורות אלה המרכיבות את הגשר הוא למעלה מ-1000 טון פלדה. הרכבת הגשר תתבצע על ידי הנפה של כל קורה על ידי מנופים הידראוליים ייעודיים. הנפת כל קורה מתוכננת להימשך כ-24 שעות, כאשר שש שעות מתוכן יידרשו לפריסת המנופים ועבודת ההנפה עצמה והריתוכים בין האלמנטים יימשכו כ-15 שעות".
"על מנת להבטיח את בטיחות העובדים, מוקדש זמן משמעותי לפריסת המנופים, כך שהעבודות ייעשו בבטיחות מקסימלית ותימנע כל פגיעה בחיי אדם. ... לאור זאת, וכן לאור שיקולי בטיחות הן באשר לעובדים והן באשר לעוברים ושבים, העבודות יתקיימו בסופי השבוע.... שיטת בניית הגשר, שהוא גשר הפלדה הראשון על איילון, מפחיתה משמעותית את ההפרעה לתנועה וממזערת את הפגיעה בשגרת חיי התושבים, .... במהלך המבצע תתבצע רק הנפת הקונסטרוקציה, העמדת הקורות במיקומן הסופי וריתוכים בין האלמנטים. שאר העבודות יתבצעו בחודשים הקרובים בשעות הלילה".
ראש עיריית תל אביב רון חולדאי הגיב להחלטה: "החלטת שר התחבורה היא שערורייה. סגירת נתיבי איילון באמצע השבוע תיצור קטסטרופה תחבורתית לציבור שתהיה גדולה פי כמה מהשיבושים שהיו ברכבת בעקבות הפסקת העבודה בשבת. הממשלה איבדה את הבושה ועושה זאת הפעם לא מהמקפצה כי אם מהגשר ולנו הציבור אסור לוותר. הנחתי את הלשכה המשפטית לבדוק עתירה לבגץ בנושא. כמו בהחלטה על סגירת המרכולים בשבת זהו חלק מנסיון לשנות את צביון המדינה והעיר".
סגן שר הבריאות ח״כ יעקב ליצמן: “מברך את שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ שגילה אחריות ציבורית ומנע פגיעה מיותרת בסטטוס קוו ובמסורת ישראל. לאורך כל הדורות שמירת שבת הינה ערך עליון כיום המנוחה הלאומי. ביטול העבודות בשבת בגשר יהודית הינו צעד ערכי מבורך שמבטא שיקול דעת נכון, על פני התגרות ופגיעה כלפי האוכלוסיה הדתית והמסורתית, שהן רוב הציבור בישראל”.
יו"ר מפלגת "יש עתיד", יאיר לפיד, אמר בתגובה להחלטה: "החרדים, השליטים האמיתיים של הממשלה הזו, הורו לנתניהו להקפיא את העבודות בנתיבי איילון. אז נתניהו כמובן ציית והקפיא, ואנחנו נעמוד שוב בפקקים מטורפים. הממשלה היחידה שלא נכנעה לכל גחמה שלהם, היתה זו שאנחנו הקמנו. הממשלה היחידה שלא תכנע להם בעתיד, היא זו שאנחנו נקים".
יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי: "לנתניהו לא אכפת שנתייבש בפקקים. רק מי שלא איכפת לו מהציבור - יכול להיכנע כל כך מהר. לא אכפת לו שתתייבשו בפקקים. התרגלנו להתייבש בהמתנה אינסופית בחדרי מיון, בתורים הארוכים ללשכות של משרד הפנים, בתור של חודשים לטסט. ניתוק הוא המחיר של עשר שנים בתפקיד".
יו״ר האופוזיציה ציפי לבני: ״אין חדש בממשלת הכניעה. לא על השבת נתניהו שומר אלא על עצמו. בבחירה בין הציבור להישרדות פוליטית - נתניהו בוחר בהישרדות אישית על חשבון כלל הציבור. מול קואליצית הקיצונים צריך להעמיד קואליצית חירום.״
יו"ר מרצ, תמר זנדברג אמרה כי "במדינה דמוקרטית-ליברלית ב-2018 עבודות תשתית צריכות להתנהל בהתאם לצרכים ובאופן שהכי פחות פוגע באזרחים, ולא לפי גחמות חשוכות של פוליטיקאים שמשרתים רבנים ולא את הציבור. הכניעה הבלתי נסבלת של כץ לחרדים מוכיחה כמה הממשלה הזאת מרחיקה את ישראל מהדמוקרטיה הליברלית".
ח״כ מוסי רז מסר: "שוב זה קורה - קומץ חרדים משבית מדינה שלמה. עבודות במהלך השבוע בנתיבי איילון הם מכה קשה לכלכלה ולאיכות חייהם של מאות אלפי אזרחים המשתמשים בהם, אבל זה לא מעניין את שר התחבורה. חשוב יותר לשמור על הכיסא. אזרחי ישראל? הצחקתם אותו״
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו