שר החינוך בנט. היום // צילום: יוני ריקנר // שר החינוך בנט. היום

בנט: "הידרדרות במתמטיקה - איום אסטרטגי, נכפיל את כמות הניגשים"

שר החינוך נפתלי בנט חנך תוכנית לאומית, שתלחם בהידרדרות בלימודי המתמטיקה בישראל • על פי התוכנית, יחולו הקלות משמעותיות והכשרה מסיבית של מורים על מנת לעודד תלמידים ללמוד 5 יח"ל

שר החינוך נפתלי השיק את התכנית הלאומית לחיזוק לימודי המתמטיקה, תחת הסיסמא "לתת חמש", יחד עם הנשיא לשעבר שמעון פרס, חברות ההייטק הגדולות הפועלות בישראל וכן הקרנות המובילות ששמו להן כמטרה את קידום לימודי המתמטיקה. במסגרת התכנית, משרד החינוך יאפשר לראשונה לכל התיכונים בישראל ללמד 5 יח"ל מתמטיקה, כאשר השנה ייפתחו כ-100 מגמות לימוד חדשות. המשרד הציב יעד להכפלת התלמידים הלומדים 5 יח"ל מתמטיקה תוך ארבע שנים.

יוני ריקנר

כיום לומדים במסגרת זו כ-9,000 תלמידים בלבד.  בין השנים 2006 – 2014 חלה ירידה של כ- 30% בשיעור התלמידים הניגשים לבגרות 5 יח"ל במתמטיקה. בנוסף, חלה ירידה באיכות ההוראה, ותלמידים רבים "בחרו" מתוך שיקולים של נוחות וכדאיות אקדמית לוותר על האתגר שבלימודים מוגברים ולגשת לבחינה של 4 יח"ל. ב-2013 המספר הגיע ל-9100 תלמידים בלבד. 

במקביל, חלה הידרדרות של הלימודים בישראל גם בדירוגים הבינלאומיים: על פי מדד Nuffield Foundation (המדרג את מספר תלמידי יב' לבחינה מתקדמת במתמטיקה) ישראל מדורגת בקבוצת הדירוג השלישית (קבוצת C) עם 9.1% בלבד. בראש הדירוג (קבוצת A) עם מעל 31% ניצבות מדינות כמו יפן, קוריאה סינגפור וניו – זילנד. 

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

על פי התכנית, בשנת הלימודים תשע"ו ייפתחו כ-100 מגמות לימוד חדשות ובסך הכל בכ-700 תיכונים בישראל ילמדו 5 יח"ל מתמטיקה. משרד החינוך יחל בסדרת הקלות משמעותית במהלכה תתאפשר פתיחת מגמת לימוד המונה 6 תלמידים בלבד. מדובר בבתי ספר בהם אין מגמת לימודים מוגברים במתמטיקה. בעבר התנאי לתקצוב פתיחת מגמה ל- 5 יח"ל במתמטיקה היה 15 תלמידים בכיתה. בכדי להעניק שוויון הזדמנויות לתלמידים המתגוררים בפריפריה, גם בתי הספר באזורים אלו יוכלו לפתוח מגמות ללימודים מוגברים במתמטיקה. בבתי הספר יפעלו למניעת נשירה מ-5 יח"ל במתמטיקה ל- 4 יח"ל, וישקיעו באופן פרטני בכל תלמיד.

בנוסף, יפתחו 80  מגמות לימוד חדשות בבתי ספר שבהם לא לימדו בעבר 5 יח"ל מתמטיקה. התיכון הווירטואלי יורחב לעוד 30 בתי ספר ובסך הכל ילמדו 80 בתי ספר במתכונת זו. תינתן תוספת של 15,000 שעות הוראה ותגבור במתמטיקה וכך תתאפשר למידה בקבוצות קטנות ויחס חם ואישי לתלמיד. במסגרת זו יתאפשר לכל תלמיד להתקדם לפי הקצב שלו ובהתאם ליעדים שהציב המורה. כמו כן, על פי התכנית תינתן תוספת של כ-5,000 שעות שבועיות לתלמידי העל יסודי. תוספת השעות תינתן בהתאם למדד הטיפוח של בית הספר. ככל שבית ספר ידורג במקום נמוך יותר במדד הטיפוח, הוא יקבל יותר שעות. 

משרד החינוך ישקיע גם ב השבחת ההכשרה וההסמכה של 200 מורים למתמטיקה. מדובר במורים המלמדים בפועל והכשרתם הנוכחית מותאמת ל- 4 יח"ל בלבד. במסגרת ההכשרה החדשה הם יוסמכו ללמד ל- 5 יח"ל. המורים ילמדו במשך שנתיים באוניברסיטה כדי להרחיב את הידע המתמטי והפדגוגי כך שיתאים  למסגרת החדשה. הלימודים ימומנו על ידי משרד החינוך ובשותפות "קדימה מדע". כ-20 מורים מובחרים יובילו 200 מורים בקהילות למידה, צוותי המורים יפתחו מערכי למידה ויפיצו אותם בכדי ליצור תשתית למידה רחבה ומשותפת לבתי הספר. כמו כן, הם יטמיעו בקרב המורים את הרוח חדשה של התכנית.

סטודנטים למתמטיקה לתואר ראשון יקבלו מימון מלא של שכר הלימוד ומלגת קיום – המורים יתחייבו בסוף התואר לעסוק בהוראה לפחות חמש שנים. בסך הכל מקווים במשרד החינוך להכשיר עוד 50 מורים בשנה למשך 5 שנים. בנוסף, 500 אנשי היי טק מצטיינים יתגייסו וילוו את התלמידים לאורך כל שנת הלימודים אחרי שיעברו הכשרה מסודרת.  עד כה הביעו מספר חברות הייטק מובילות נכונות להשתתף בתוכנית בהם חברת אינטל, סאנדיסק, מייקרוסופט, ומארוול ישראל. חברות  אלו יקיימו מפגשים עם בתי הספר ויעבירו לתלמידים הרצאות וסיורים בנושא עולם ההיי טק. 

עידוד נוסף שיעניק משרד החינוך לתלמידים שילמדו 5 יח"ל במתמטיקה יהיה הגדלת נקודות הבונוס מ-25 ל-30. תלמידי כיתות י"ב המצטיינים במתמטיקה יחנכו תלמידים מכיתה ט' – הפעילות תתבצע במסגרת המעורבות החברתית ותזכה את התלמידים בתעודת בגרות. פרויקט לאומי "חונך לכל תלמיד". 

שר החינוך, נפתלי בנט הביע סיפוק מהתכנית ואמר כי "האיום של לימודי המתמטיקה הוא איום אסטרטגי, ולאיום אסטרטגי יש צורך בתוכנית לאומית. תפקידה של הנהגה הוא לקבוע יעדים לאומיים ולחתור אליהם בכל הכוח – ואנחנו נכפיל את מספר תלמידי היחידות תוך ארבע שנים. נגמרו הימים שילד רצה לגשת לבגרות של חמש יחידות, אבל בשל מקום מגוריו הוא לא היה יכול. בתוכנית הלאומית למתמטיקה הילד גם יחזק את עתידו וגם יעזור לעתידה של מדינת ישראל".

הנשיא לשעבר, שמעון פרס הוסיף כי "ישראל היא סמל הסטארט אפ ניישן, אך לא לעולם חוסן. סטארט אפ ניישן אינו מהלך חד פעמי - לא ניתן לקנות מצוינות מדעית פעם אחת ודי. על מנת שנעמוד בתחרות הגלובלית אל מול השווקים הבינלאומיים, המדינה חייבת להשקיע את המרב, כדי לאפשר לתלמידיה מדע מהשורה הראשונה. מקצועות המדעים והטכנולוגיה נשענים על מתמטיקה, ולכן, קידום הלימודים וחתירה נמרצת למצוינות מדעית הם הכרח קיומי ואינטרס עליון לעתידה של ישראל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...