לפני שבוע החל הטירוף. הטריילר של "מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר", הסרט השביעי בסידרת "מלחמת הכוכבים", הנחשב למותג הקולנועי הרווחי והמצליח ביותר בתולדות הקולנוע - עלה לרשת. הקדימון המסקרן התקבל בהתלהבות רבה על ידי עשרות מיליוני מעריצים מגיל 6 עד 66, שצפו בו באולמות הקולנוע וברשת, וממתינים בקוצר רוח לדבר האמיתי - הסרט שייצא לאקרנים בדצמבר 2015.
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
סידרת הסרטים היא דוגמה בולטת לקולנוע מסחרי, אף שלמעשה מדובר בסרטים עצמאיים שהופקו מחוץ להוליווד. סיפור היוולדו של המותג מוכיח שלאולפני הקולנוע המרכזיים בארה"ב לא היה אז מושג ירוק לגבי מה שהם עושים, וכתוצאה מכך הם גם הפסידו מיליארדי דולרים בהכנסות של הסרטים.
סיפור לידתם של סרטי "מלחמת הכוכבים" מתחיל בסוף שנות ה־60 של המאה ה־20. בחור צעיר, ג'ורג' לוקאס שמו, רצה להיות נהג מירוצים, אך החליט לשנות כיוון לאחר שבגיל 18 היה מעורב בתאונה דרכים וחייו ניצלו. שינוי כיוון זה ישנה בהמשך, לטוב או לרע, גם את פניה של תעשיית הקולנוע האמריקנית.
תחילה התעניין לוקאס הצעיר במדעי החברה ותיכנן ללמוד אנתרופולוגיה. עם זאת, מהר מאוד מצא את עצמו לומד קולנוע באוניברסיטת USC. "הייתי בהלם שיש בכלל קורסים בקולנוע, אבל מייד הבנתי שזה בשבילי, והתאהבתי", הוא סיפר לאחרונה. הוא לא רצה לעבוד בהוליווד ואף סלד ממנה, כל רצונו היה לעשות "קולנוע טהור" ולעבוד בסן פרנסיסקו. לוקאס אמר לא אחת שלא רצה "לספר סיפורים. לא אהבתי לכתוב תסריטים, לא אהבתי דמויות ולא אהבתי את הדברים האלה". אבל אז חלה תפנית נוספת בעלילה: לוקאס קיבל מילגה מאולפני "האחים וורנר" והחל לעבוד עם הבמאי פרנסיס פורד קופולה, שלימד אותו את המלאכה של כתיבת תסריטים וכיצד לעבוד עם שחקנים.
ההיכרות עם קופולה השתלמה: במאי "אפוקליפסה עכשיו" הפיק בשנת 1971 את סרטו הראשון של לוקאס באמצעות אולפן ההפקות שהקימו יחד. סרט המד"ב הניסיוני, "THX 1138", אמנם הפך לסרט פולחן, אך באותה רושש את קופת אולפן ההפקות "אמריקן זואיטרופ".
קופולה ייעץ ללוקאס לנטוש את הפרויקטים הניסיוניים שלו, שאותם תיאר כ"דברים מוזרים וחסרי היגיון", הציע לו להפסיק להתמקד בסרטי מד"ב "עם רובוטים אמנותיים ופלצניים" ואיתגר אותו לכתוב קומדיה מסחרית. כך נוצר הסרט "אמריקן גרפיטי" שהושפע מחוויות ילדותו.
למרות ההצלחה המסחרית של הסרט, התשוקה לפרויקטים ניסיוניים עדיין בערה בלוקאס. הוא רצה לשוב לתחום המד"ב וניסה לשכנע את האולפנים להפיק את הפרויקט החדש שלו - "מלחמת הכוכבים". הרעיון לסרט הושפע מהתעניינותו של לוקאס באנתרופולוגיה, בפסיכולוגיה ובמיתולוגיות, אך באותן השנים לא היתה התלהבות מסרטי מד"ב, שנחשבו לז'אנר ניסיוני ויקר.
בסופו של דבר, אולפן "פוקס המאה ה־20" החליט להפיק את הסרט רק בזכות תמיכתו של נשיא האולפן, אלן לאד הבן, והאמונה שהיתה לו בכישרונו של הבמאי לוקאס.
שליט הבובות
מהלכו המבריק ביותר של לוקאס לא היה בחדר העריכה או בתסריט, אלא בחזון השיווקי והעסקי שנרקם בראשו. טרם החלו הצילומים של הסרט, לוקאס ויתר על הצעה להעלות את שכרו לחצי מיליון דולר והסתפק ב־50 אלף דולר. במקום ההעלאה ביקש לוקאס להיות בעל הזכויות של המוצרים הנלווים (מרצ'נדייז) כגון ספרים, חולצות, בובות וצעצועים. כמו כן, ביקש להגיע להסכמות בנוגע לזכויות על סרטי ההמשך. שתי דרישותיו נענו בחיוב. במשך השנים ויתורים אלה הפכו את לוקאס למיליארדר ומנעו מהאולפן תזרים מזומנים אדיר הנאמד גם הוא במיליארדי דולרים.
הסרט הראשון בסידרה יצא לאקרנים ב־25 במאי 1977 והפך ללהיט היסטרי בארה"ב ובעולם. הסרט הדיח מרשימת שוברי הקופות את הסרט "מלתעות", שבוים על ידי סטיבן שפילברג, חברו הטוב של לוקאס. לדעת רבים, שני סרטים אלה אחראים לז'אנר סרטי הקיץ, שהיום כבר טבוע עמוק בתוך הדנ"א של אמריקה. "מלחמת הכוכבים" הופק בעלות של 11 מיליון דולר (כ־42 מיליון דולר בערכים של היום) וגרף בקופות כ־460 מיליון דולר (כ־1.8 מיליארד דולר בערכים של היום).
כאמור, מכירות הכרטיסים מששת הסרטים נחשבות לכסף קטן - 4.4 מיליארד דולר - לעומת ההכנסות ממוצרים נלווים. לפני שנתיים פורסמה הערכה כי מאז 1977 מוצרים נלווים של מותג "מלחמת הכוכבים" נמכרו ביותר מ־20 מיליארד דולר, לא כולל סרטי די.וי.די ומשחקי מחשב שנמכרו, עד לפני כשנתיים, בכ־3.8 מיליארד דולר.
החל מהסרט השני בסידרה, "האימפריה מכה שנית", שיצא לאקרנים ב־21 במאי 1980, ללוקאס כבר היתה שליטה מלאה על הפקת הסרטים וההכנסות הרבות מהמרצ'נדייז שאיפשרו לו לממן את הסרטים בעצמו ללא התערבות של "פוקס המאה ה־20", שהיה אחראי בעיקר לשיווק הסרט ולמתן שירותי אולפן והפקה לסרט. ב־23 במאי 1983 יצא לאקרנים "שובו של הג'דיי", הסרט השלישי בטרילוגיה הראשונה של הסרט.
הסרטים הבאים בסידרה יצאו בשנים 1999, 2002, ו־2005. אף שמעריצים רבים לא אהבו את הסרטים, המותג רק הרחיב את בסיס המעריצים בזכות מערך השיווק שלו. החל מ־2003 חברת "לוקאס פילם" החלה בהפקת סדרות מצוירות של "מלחמת הכוכבים", וכך גם ילדים זכו להכיר את לוק סקייווקר.
לפני שנתיים הפתיע לוקאס את כולם כאשר הודיע על מכירת "לוקאס פילם" לתאגיד דיסני. על פי הדיווחים, ג'ורג' לוקאס קיבל בתמורה קצת יותר מ־4 מיליארד דולר. התוכנית המקורית של לוקאס היתה להפיק תשעה סרטים, אך דיסני מתכוונים להרחיב את המותג ולהפיק בהמשך סרטים נוספים, מלבד סדרות טלוויזיה.
בראיונות שהעניק לאחרונה, לוקאס ממשיך לטעון כי האימפריה שהקים נולדה אך במקרה. לטענתו, "מעולם לא היה איש כספים אלא איש של סרטים". גם אם לא תיכנן זאת, לוקאס שינה את פני הוליווד, שהחלה בעקבותיו להפיק סרטים רבים עתירי תקציב, מתוך רצון ואמונה שיהפכו לשוברי קופות כמו "מלחמת הכוכבים". ¬
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו