ענן כבד, בשטח הררי | ישראל היום

ענן כבד, בשטח הררי

מה קרה אתמול ברומניה? לפי המידע שבידינו בעת סגירת הגיליון, מדובר בתאונה שהתחוללה בשטח הררי קשה ובמזג אוויר סוער.

זוג היסעורים נקלעו לענן כבד - ורק אחד מהם הצליח להיחלץ ממנו בשלום. ייתכן שתנאי הראות המוגבלים - או אפילו האפסיים - גרמו למסוק, שהוטס על ידי צוות בכיר ומנוסה מאוד, להתרסק על צלע ההר.

מאחר שככל הידוע הרוטור ניתק מגוף המטוס, נותר לברר אם הוא ניתק בשל ההתנגשות בהר - או שמא מסיבות טכניות. השטח ההררי שבו התרסק מקשה מאוד על צוותי הבדיקה לאסוף מידע וממצאים, אך סביר להניח שוועדת החקירה שמינה מפקד חיל האוויר, האלוף עידו נחושתן, תעשה כמיטב יכולתה כדי לפתור את התעלומה.

קשרים ענפים בחו"ל

דבר התאונה האיר פרטים נוספים בעלי עניין רב הנוגעים לפעילותו של חיל האוויר בחו"ל. חיל האוויר הישראלי מקיים קשרים ענפים עם חילות אוויר רבים בעולם.

רחוק מעינה של התקשורת ומתשומת הלב הציבורית מתאמן באינטנסיביות חיל האוויר עם עמיתיו מחיל האוויר האמריקני, טס עם חיל האוויר היווני, משתתף בתרגילים של המפקדה הדרומית של נאט"ו, מתאמן עם חיל האוויר האיטלקי, ורק לאחרונה נצפו מטוסי חיל האוויר בהונגריה - ויש מדינות נוספות ברשימה הזאת. הנושא עולה לכותרות לעיתים רחוקות, כמו במקרה ההידרדרות ביחסי ישראל-טורקיה, שחשפה את שיתוף הפעולה בין שני חילות האוויר - דווקא בשל ביטול התרגילים המשותפים.

גם הקשרים עם חיל האוויר הרומני לא החלו בתרגיל הזה. בעשור האחרון טס חיל האוויר ברומניה עוד פעמיים, ב-2004 וב-2005.

ההיגיון המבצעי שמאחורי התרגילים האלה ברור לכל: לישראל אין שטחי אימונים קרקעיים שמעליהם יכולים מטוסי הקרב והמסוקים להתאמן. מאז החזרת סיני, שהיה שטח אימונים קלאסי, נאלצים טייסי החיל להצטופף מעל הגזרה הצרה ששמה מדינת ישראל, עם מוצא מוגבל אל הים התיכון, כשהם "חורשים" אותה שוב ושוב.

כמו משחק אימונים

שיתוף הפעולה עם חילות זרים מעניק לחיל האוויר הישראלי מרחבי תמרון פתוחים הרבה יותר, וגם טיסה מעל שטחים לא מוכרים - עוד יתרון מבצעי שמשתלם ביותר בעת ביצוע גיחות עלומות.

נוסף על כך, אימונים משותפים משפרים מאוד את הכושר המבצעי של החיל. דמיינו לעצמכם קבוצת כדורגל, שמשחקת נגד עצמה בלבד. זה לא יביא אותה להישגים גדולים.

האימונים המשותפים כמוהם כמשחקי אימון או משחקי ידידות, אם תרצו. כל קבוצה לומדת מהטקטיקות של הקבוצה היריבה, מנסה עליה את הטקטיקות שלה ובבוא שעת מבחן - היא הרבה יותר מוכנה.

ואם כל הסיבות הללו לא מספיקות, האימונים המשותפים גם עוזרים לקשירת קשרי ידידות בין הצוותים ומחזקים גם את מעמדה של ישראל מול המדינות המשתתפות.

סוס עבודה

המסוק שהתרסק, היסעור, CH-53 בכינויו הבינלאומי, הוא סוס העבודה העיקרי של מערך מסוקי התובלה של חיל האוויר.

שמו נקשר שלא בטובתו באסונות מרובי-קורבנות במהלך שירותו הארוך בחיל, במיוחד לאסון המסוקים מ-1994 ואסון הנ"ד, משנת ?1977.

מאז 1969 השתתף מסוק זה במספר בלתי-נתפס של מלחמות ומבצעים, רבים מהם עלומים, והוכיח יכולת מרשימה.

יכולת הנשיאה הגבוהה שלו - יותר מ-30 לוחמים על ציודם, הפך אותו לכלי ללא תחליף להובלת כוחות אל שדה הקרב ולחילוץ פצועים רבים, אבל כל התרסקות שלו היא פוטנציאל לאסון גדול וקשה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר