עם, בשנות ה־80, שתי הספרות האחרונות במספר הרישוי של הרכב ציינו את שנתון הרכב. אם הסיומת היתה 86 המשמעות היתה שהמכונית היא משנת 1986, וכך כולם ידעו בדיוק עד כמה הרכב שעליו אתה נוסע חדש. עם החלפת השנתון, כשברחוב חלף רכב עם סיומת 87 ההתרגשות היתה אדירה וגרמה להתפרצויות שמחה, המזכירה בימינו ילד שנתקל בהפתעה בכוכב ריאליטי - אתה רוצה להצטלם איתו ולרוץ לספר לחבר'ה.
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
אבל גם היום יש משהו מרגש בעולם הרכב עם החלפת השנתון. הדבר גורם ללקוחות הפרטיים להחליף או לרכוש דגם חדש ולמוסדיים לחדש את ציי הרכבים שלהם. המשמעות היא שבעקבות התחלופה, עם תחילת השנה האזרחית, מצטרפות לשוק הרכבים לא מעט מכוניות משומשות, המוצעות למכירה על ידי היבואנים עצמם שביצעו עסקאות טרייד אין, חברות הליסינג שמספקות המון רכבי חברה, וגם אנשים פרטיים אשר התחדשו ברכב חדש. ואז עולה השאלה: האם לקנות רכב משומש מחברה, מליסינג או מבעלות פרטית?
לפני כמה שנים התשובה לשאלה הזו היתה ברורה: מאדם פרטי. כיום הרבה דברים השתנו. מספיק לבקר ב"עיר הרכבים" בגלילות ולראות את המלאי האדיר והתחרות בין חברות הליסינג, כדי לחשוב פעמיים אם התשובה הברורה מפעם עדיין רלוונטית.
יתרון הליסינג: האחריות
גם מחלקות הטרייד אין של היבואנים מנסות לכבוש את ליבם של הלקוחות הפוטנציאליים על ידי מחיר אטרקטיבי, תנאי מימון ובעיקר אמינות. החברות היום מודעות לחשש שיש לאנשים מרכישת כלי רכב משומשים, ועל מנת לנטרל את הפחד הזה הן נותנות כלים מרגיעים ויצירתיים. בחברת אלדן, לדוגמה, מעניקים ללקוחות תחושת ביטחון באמצעות "דאבל צ'ק" - המאפשר ללקוח במשך חודש, מיום שקיבל לידיו את הרכב, להתחרט ולהחזירו, מכל סיבה, בעלות יחסית נמוכה של כ־100 שקלים ליום בלבד.
בחברת ליסקאר מציעים, למשל, חמישה רכבי סקודה אוקטביה מודל 2011 עם ממוצע ק"מ של 52 אלף במחיר שמתחיל ב־72,000 שקלים, או טויוטה קורולה מודל 2010 עם ממוצע ק"מ של 59 אלף במחיר שמתחיל ב־72,000 שקלים. מדובר ברכבים מעסקאות ליסינג מימוני, ולכן שוויים והסחירות שלהם גבוהה בהשוואה לרכבי ליסינג תפעולי ולרכבי השכרה.
לדברי טל בר לב, מנכ"ל שלמה Sixt מכירת רכב: "רכישה מחברת ליסינג מצמצמת משמעותית את הסיכון אשר לו חשוף הקונה. רכבי הליסינג עוברים טיפולים ואחזקה שוטפת לאורך כל תקופת שירותם, ונוסף על כך מעניקים ללקוחות אחריות מורחבת על מרבית הרכבים. החברות מציעות מגוון רחב של אפשרויות מימון ללקוחות המתקשים לרכוש את הרכב במזומן, וכן טרייד אין לרכב הישן, הנותן מענה לקושי הקיים כיום למכור את הרכב הישן בשוק הפרטי".
גיל שגיב, מנהל שיווק אוויס, אומר כי "לאור ההיצע הרב ומגוון אפשרויות הרכישה העומדות לרשות הלקוחות, הלקוח היום דורש הרבה יותר: רכב חסכוני בדלק, בטיחותי, מרווח, בתנאי מימון נוחים ועם אחריות רחבה, וכמובן, שייקחו ממנו את הרכב הישן בעיסקת טרייד אין - וחברות הליסינג מציעות לו את זה".
"הרכבים עוברים עשרות בדיקות"
אין ספק כי לצרכנים המחפשים לרכוש רכב, קל ונגיש יותר להגיע לאחד ממרכזי המכירה מאשר לחפש בין העיתונים ודפי האינטרנט. הצורך לתאם עם המוכרים מתי לבוא ולראות את הרכב והקושי של חלק מהמוכרים להציג מסמכים המעידים על היסטוריית הטיפולים של הרכב, גורמים לרבים לבחור באופציה של רכב מחברות הליסינג.
עופר זית, מנהל טרייד אין של יבואנית הרכב UMI: "הלקוחות מקבלים מאיתנו את היסטוריית הטיפולים של הרכב, כולל בדיקת עיקולים ושעבודים, יש לנו המון מידע על הרכב בטרם אנו רוכשים אותו ואנחנו לא קונים כל רכב. יש ליבואנים סטנדרטים גבוהים שמגיעים אלינו מהיצרנים מחו"ל, שאנו מחויבים להם. ליבואנים שמוכרים את הרכבים המשומשים מבית הייצור שלהם יש אינטרס לדאוג לשמה הטוב של החברה ולמכור ללקוח מוצר טוב, שיגרום לו לרצות לחזור לבצע עסקאות בעתיד. המכוניות עוברות עשרות בדיקות, ואנשי מקצוע מוסמכים מטעם היצרן משביחים את הרכב, כך שהקונה אמנם לא יקבל רכב חדש אך איכותו תהיה הכי גבוהה שיש".
אך לא הכל ורוד. למועצה לצרכנות ישראלית עדיין מגיעות תלונות של לקוחות, שהרגישו כי נפגעו מעיסקה עם חברה כזו או אחרת. מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, אומר כי "עקרון ההגינות בחיי המסחר צריך לחול על כל ענפי המשק בלי יוצא מן הכלל, ובכלל זה גם על ענף הרכב. המצב העולה מן התלונות המגיעות למועצה, מצביע על ניסיונות רבים לקשור את הצרכן בעיסקה למכירת רכב, תוך כדי הפעלת מניפולציות ותעלולים שיווקיים שנועדו להסתיר ממנו מידע רלוונטי לקנייה. מצב בלתי קביל זה קורא להקשחת הפיקוח והאכיפה השלטוניים בענף הרכב, והכתובות לכך הן משרד התחבורה והרשות לסחר הוגן".
למרות הגידול העולה בקניית רכבים משומשים מחברות, יש יתרונות רבים לרכישה מבעלות פרטית. היכולת למצוא רכבים שמורים ומטופלים להפליא עם קילומטראז' נמוך הופכת את הרכישה לאטרקטיבית ביותר. יש לא מעט אנשים שמתייחסים בכבוד רב לרכוש שלהם ושמרו על הרכב היטב. זה אולי מצריך השקעה גדולה יותר של זמן, אך מי שמתאזר בסבלנות יכול למצוא רכבים שלא בטוח שתמצאו במגרשי המכוניות.
כשקונים רכב משומש מבעלות פרטית יש צורך להביא את כל הסכום, ולפעמים זה כרוך בלקיחת הלוואה. מבחינת השקיפות, אם נפלתם על מוכר אחראי ואמין הוא יכין מבעוד מועד את ספר הרכב והיסטוריית הטיפולים, בצירוף חשבוניות. אבל זה לא תמיד המצב, ובכל מקרה כדאי לקחת את הרכב לבדיקה - העלות עליכם.
מבחינת הביטחון בעיסקה, זה עניין של מזל. בשוק הפרטי מסתובבים לא מעט סוחרים שאחרי ביצוע העיסקה הופכים לבלתי נגישים, אבל אם בדקתם את הרכב והוא תקין - זה בהחלט עדיף מרכב שיצא מחברת ליסינג. בשונה מחברות הליסינג, על קנייה מאדם פרטי לא תקבלו אחריות, ועל מנת להשיג עיסקה טובה יש להשקיע לרוב לא מעט זמן באינטרנט ובסריקת עיתונים ולא מעט "ביקורי בית" אצל מוכרים פוטנציאליים.
כשבאים לסכם, אין ככל הנראה תשובה מוחלטת. מי שמעוניין לרכוש רכב משומש בתנאי מימון נוחים - המבחר והשקיפות של החברות מעניקים תחושת ביטחון והופכים את תהליך הרכישה לפשוט וקל. אין צורך להשקיע ולהתרוצץ בין אנשים ולבזבז כסף בבדיקות של רכבים פוטנציאליים. מנגד, מי שיש לו את הסכום הנדרש ואת הסבלנות והזמן, יוכל למצוא מציאות אמיתיות בלוחות המודעות, ועבורו אין ספק שהאופציה לרכוש רכב מאדם פרטי ואמין היא אפשרות מועדפת.
טיפ
• כדי לא לקנות חתול בשק - חוק מכירת רכב משומש שנכנס לתוקף בדצמבר 2008 מאפשר לרוכשים לקבל תמורת תשלום את היסטוריית הרכב מהמוסכים ומחברות הביטוח.
• גם ברכישת רכב מליסינג עדיף לא לוותר על בדיקת הרכב באופן עצמאי, גם אם מוצגת לכם תעודת בדיקה ישנה.
• יש להיזהר מחתימה על הסכם או על הצהרת כוונות מול חברת הליסינג לפני ההחלטה הסופית לרכוש את הרכב.
• גם כשמדובר ברכב מליסינג - בידקו את המידע הקיים בחברות הביטוח השונות (בתשלום) על הרכב שבכוונתכם לרכוש.
• בקנייה מאדם פרטי חשוב לבדוק אם יש עיקולים או שעבודים (ברשם המשכונות וברשם החברות או בדואר).
• בקנייה מפרטי יש להתנות בהסכם או בזיכרון הדברים את התשלום בתוצאות הבדיקות שאתם עורכים.
• בקנייה מפרטי יש לדרוש התחייבות של המוכר לתשלום כל חוב ודו"ח שנרשמו לחובת הרכב לפני העברת הבעלות.
• יש להעביר בעלות באופן מיידי ועם התשלום.
• מסירת מידע חלקי או מוטעה היא עילה אפשרית לרוכש הרכב לבטל את העיסקה וחושפת את הסוחר לתביעה ולקנס.
באדיבות המועצה הישראלית לצרכנותהשורה התחתונה
מי שיש לו את הכסף, הסבלנות והזמן - רכב מפרטי הוא האופציה העדיפה. לחברות אינטרס לשמור על שמן הטוב והרכבים שהן מציעות עוברים בדיקות והשבחות
מה מסתובב בשוק?
אלדן
מזדה 3 אקטיב, 2012
מחיר: החל מ־87,000 שקלים | ממוצע ק"מ: 40,000-20,000 | במלאי: כמה עשרות רכבים
טויוטה קורולה סאן, 2010
מחיר: החל מ־76,500 שקלים | ממוצע ק"מ: 80,000-70,000 | במלאי: כעשרה רכבים
קיה פיקנטו LX, מודל 2013
מחיר: החל מ־60,000 שקלים | ממוצע ק"מ: 13,000-5,000 (השכרה) | במלאי: כעשרה רכבים
אוויס
רנו פלואנס, 2010
מחיר: החל מ־45,000 שקלים | ממוצע ק"מ: החל מ־80,000 | במלאי: 43 רכבים
פורד פוקוס, 2010
מחיר: החל מ־46,900 שקלים | ממוצע ק"מ: החל מ־80,000 | במלאי: 51 רכבים
שברולט קרוז, 2010
מחיר: החל מ־44,500 שקלים | ממוצע ק"מ: החל מ־80,000 | במלאי: 39 רכבים
אופרייט
יונדאי 20i, 2010
מחיר: החל מ־51,900 שקלים | ממוצע ק"מ: החל מ־102,000 | במלאי: 9 רכבים
דייהטסו סיריון, 2011
מחיר: החל מ־46,900 שקלים | ממוצע ק"מ: החל מ־125,000 | במלאי: 8 רכבים
הונדה סיוויק, 2011
מחיר: החל מ־82,900 שקלים | ממוצע ק"מ: החל מ־88,000 | במלאי: 13 רכבים
שלמה SIXT
מאזדה 3, 2010
מחיר: 70,550 שקלים | ממוצע ק"מ: החל מ־80,000 | במלאי: 49 רכבים
פורד פוקוס 2010
מחיר: החל מ־57,000 שקלים | ממוצע ק"מ: החל מ־80,000 | במלאי: 39 רכבים
רנו פלואנס 2010
מחיר: 52,920 שקלים | ממוצע ק"מ: החל מ־80,000 | במלאי: 54 רכבים
UMI
שברולט ספארק, 2011
מחיר: החל מ־41,900 שקלים | ממוצע ק"מ: החל מ־25,000 ק"מ | במלאי: 30 רכבים
שברולט מאליבו, 2010
מחיר: החל מ־69,900 שקלים | ממוצע ק"מ: החל מ־29,000 | במלאי: 25 רכבים
שברולט קרוז, 2010
מחיר: החל מ־53,900 שקלים | ממוצע ק"מ: החל מ־38,000 | במלאי: 100 רכבים
לובינסקי טרייד
סיטרואן C3 2010
מחיר: החל מ־57,900 שקלים | ממוצע ק"מ: החל מ־71,000 | במלאי: 47 רכבים
פיג'ו 107, 2011
מחיר: החל מ־48,900 שקלים | ממוצע ק"מ: החל מ־41,000 | במלאי: 26 רכבים
שברולט קרוז, 2010
מחיר: החל מ־47,500 שקלים | ממוצע ק"מ: החל מ־53,000 | במלאי: 7 רכבים
אוטו סנטר
מאזדה 3, 2010
מחיר: החל מ־63,000 שקלים | ממוצע ק"מ: החל מ־79,000 | במלאי: 57 רכבים
הונדה איינסייט היברידי, 2011
מחיר: החל מ־67,000 שקלים | ממוצע ק"מ: החל מ־98,000 | במלאי: 18 רכבים
הונדה סיוויק, 2010
מחיר: החל מ־82,000 שקלים | ממוצע ק"מ: החל מ־63,000 ק"מ | במלאי: 30 רכבים
קרסו טרייד
רנו פלואנס, 2010
מחיר: החל מ־49,990 שקלים | ממוצע ק"מ: החל מ־35,000 | במלאי: 99 רכבים
ניסאן טידה, 2011
מחיר: החל מ־57,990 שקלים | ממוצע ק"מ: החל מ־57,200 | במלאי: 66 רכבים
ניסאן מיקרה, 2010
מחיר: החל מ־49,900 שקלים | ממוצע ק"מ: החל מ־64,000 | במלאי: 14 רכבים
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו