וטרינר חושף: חמישה גזעי כלבים שלא כדאי לגדל

ד"ר אלכס קרואו, אושיית רשת המעלה תכנים הקשורים לכלבים, פרסם לאחרונה סרטון שבו סיפר על חמישה גזעים שפחות מומלץ לגדל • אחד מהם הוא רועה גרמני, שזקוק לאורח חיים מאוד ספציפי, שכולל כמויות גדולות של פעילות גופנית וגירוי מנטלי

כלב מגזע בולדוג צרפתי. צילום: Getty Images

ד"ר אלכס קרואו, וטרינר בריטי שמרבה להעלות ברשתות החברתיות שלו תכנים העוסקים בכלבים, פרסם לאחרונה סרטון בטיקטוק שזכה לחשיפה רבה, ובו הוא מספר על חמישה גזעי כלבים שלא היה מגדל. הוא הבהיר שמדובר בדעתו האישית בעקבות חשיפתו לכלבים עם בעיות בריאותיות במסגרת עבודתו, מה שמביא לכך שהוא מכיר את הגזעים האלה יותר ממרבית האנשים.

שארפיי

ד"ר קרואו מסביר בסרטון כי בזמן שרבים חושבים שקפלי העור של כלבי השארפיי חמודים, הם דווקא עלולים להוביל לזיהומי עור חמורים, מכיוון שחיידקים נוטים להיתקע בין הקפלים הללו – ולהתרבות. "כלבי שארפיי נוטים גם לדלקות אוזניים כתוצאה מתעלות אוזניים צרות, והם צריכים לא פעם לעבור מתיחת פנים כדי למנוע מהעפעפיים שלהם להתגלגל קדימה (מה שעשוי לגרום לכאב). בנוסף, כלבים אלו נוטים לסבול ממצב המכונה 'קדחת שארפיי' – מחלה הקיימת בקרב כלבים מגזע זה, ודומה למחלת 'הקדחת הים תיכונית' שמוכרת בקרב בני אדם".

@alex_thevet

כלבים שטוחי פנים (פאגים, בולדוגים ואחרים)

בגלל דרכי הנשימה המקוצרות והדחוסות שלהם, ד"ר קרואו מסביר כי פעמים רבות כלבים שטוחי פנים סובלים מקשיי נשימה, מהתחממות יתר ומרפלוקס חומצי. "בעיות אלו עלולות לגבות מחיר יקר, מאחר שלעיתים קרובות הן דורשות ניתוח גדול ופולשני".

בנוסף, הווטרינר אומר כי כלבים מגזע זה נוטים לסבול מדלקות עור ואוזניים, מאלרגיות, מבעיות בעמוד השדרה ובעיות עיניים (בגלל העיניים הבולטות שלהם). "לדעתי, אם כלב צריך כמה הליכים רפואיים רק כדי לחיות חיים נורמליים, הוא כנראה לא היה צריך להתקיים", הוא טוען באופן שנוי במחלוקת.

רועה גרמני במבט נוגה, צילום: AP

רועה גרמני

על מנת לשגשג כלבים אלו זקוקים לאורח חיים מאוד ספציפי, שכולל כמויות עצומות של פעילות גופנית וגירוי מנטלי – כך סובר ד"ר קרואו בסרטון. "חסך באחד מאלה עשוי להוביל לחרדה ולבעיות התנהגותיות אצל אותם הכלבים. בעלי כלבים רבים לא מצליחים לספק לרועה הגרמני שלהם את אורח החיים שאליו הוא זקוק. בנוסף, כלבים מזן זה נוטים לדיספלזיה (גדילה לא תקינה של תאי-גוף כרקמות) של מפרק הירך והמרפק, ובעיות מפרקים אחרות".

דני ענק

"הענקים העדינים", כך קורא להם ד"ר קרואו, ומסביר כי כלבי הדני הענק נוטים למחלת לב המכונה "קרדיומיופתיה מורחבת" (שבה יכולת התכווצות הלב פוחתת עם הזמן). הווטרינר ציין גם את תוחלת החיים הקצרה יחסים של כלבים אלה, הנעה בין שבע לשמונה שנים, ומקורה בגודלם המשמעותי. "היה לי מאוד קשה להיפרד מכלב אחרי זמן כל כך קצר, במיוחד אם יש להם טמפרמנט כל כך נהדר".

כלב תחש, צילום: Getty Images

כלבי תחש

מתברר שמבנה גופו של כלב התחש עלול לעורר אצלו לא מעט בעיות. "הגב הארוך והרגליים הקצרות הופכים אותם למועדים לבעיות גב חמורות. הם עשויים גם לסבול מבעיית עיניים תורשתית ומבעיות מפרקים. למרות שלעיתים קרובות יש להם אישיות מקסימה, מבנה הגוף שלהם באמת גורם להרבה בעיות בריאותיות, ואני פשוט חושב שזה קורע לב לראות אותם סובלים מזה – רק בגלל הצורה שבה הם גדלו", הסביר ד"ר קרואו.

"כווטרינר, אני נתקל בבעלי חיים כשהם במצב פחות טוב", מודה לבסוף ד"ר קרואו. "לכל כלב יש את העניינים שלו, אבל כלבים רבים סובלים משיטות רבייה שבני אדם מעודדים, רק כי הם חושבים שתכונות מסוימות נראות חמודות יותר. אנחנו חייבים להימנע ממצבים כאלה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר