למה חתולים "מכינים ביסקוויטים"?

בעלי חתולים רבים שמים לב שלעיתים הם חוטאים ב"הכנת ביסקוויטים", אותה תנועת לישה מתוקה שמלווה בהבעה נינוחה • למה הם עושים את זה, האם זה עשוי להיות מסוכן ומה זה אומר על הקשר ביניכם? המדע מסביר

חתול. צילום: Getty Images

כל מי שמגדל חתול יודע שמדובר בחיה מוזרה ונפלאה, שמפתחת סט התנהגויות ייחודי בשלב מוקדם יחסית בחיים. לעיתים, חתולים נוהגים לעלות על הבעלים שלהם ולעשות תנועות לישה עם הכפות.

התנועה מכונה "הכנת ביסקוויטים" והחתלתול מרים ומוריד את הכפות הקדמיות שלו. התנועה יכולה להיות מכוונת כלפי הבעלים שלו, רהיטים או שמיכה רכה שזרוקה על הספה. מאיפה ההרגל המוזר הזה מגיע ומה המשמעות שלו?

דניאל גאן מור, פרופסור לרפואת חתולים באוניברסיטת אדינבורו, הסבירה לאתר Popular Science מה גורם לחתול להתנסות ב"הכנת ביסקוויטים".

"לאחר שנקבה ממליטה גורים, הם מתרכזים סביב החלק התחתון של הבטן שלה, משם הם יונקים. תנועות הידיים של הגורים מגרות את בלוטות החלב של האם, אותה תנועה שמפורשת כ'הכנת ביסקוויטים' בבגרותם". מור הסבירה שהדבר עוזר לחתולים להירגע וההקבלה האנושית שלה היא מציצת אצבע.

גור חתולים, צילום: Pixbay

"חתולות מתחילות לגמול את הגורים מחלב כשהם בני ארבעה שבועות. עם זאת, חלק מהן ימשיכו לתת לגורים לינוק מפעם לפעם כי הפעולה מחברת בין האם לגור. במהלך ההנקה, החתולה משחררת פורמון שנקרא FAP, פורמון פיוס חתולי. מלבד תחושת רוגע והעמקת האינטימיות עם האם, ההורמון עוזר לגורים להפסיק לריב על פטמות פנויות.

בקרב חתולים מסוימים, "הכנת ביסקוויטים" אינטנסיבית מצביעה כל כך שהם הפסיקו לינוק בשלב מוקדם מדי. מלבד תחושת תסכול שעשויה להיגרם אצל החתלתולים, המוח שלהם יפסיק לקשר את התנועה לתוצאות חיוביות ומהנות.

לפי גאן מור, חתולים שעברו גמילה בשלב מוקדם מדי, יסבלו מבעיות התנהגות בהמשך חייהם. "הם יפתחו קשר חזק מאוד עם הבעלים שלהם וינסו לינוק אותם עד נשיכה, שעשויה להוביל לפציעה. העור של האם עבה מספיק, אבל עור האדם דק מאוד ומועד לפציעות".

למרות שהפעולה עשויה לגרום לריור אצל חתולים ולכתמים לא סימפטיים על טקסטיל, השורה התחתונה חיובית ומתוקה. "חתול יבחר ב"הכנת ביסקוויטים" רק על בני אדם שהם מרגישים בטוחים בנוכחותם. הם לא יעשו את זה לאדם שהם לא סומכים עליו. לעיתים הם יבחרו בעצמים דוממים, בעיקר משטחים רכים שמזכירים להם את הבטן של אמם", אמרה גאן מור והוסיפה שההתנהגות לא נפוצה רק אצל חתולי בית ונצפתה גם בקרב אריות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר