קרב מסוג אחר: צפו במאבק האימתני בין נחש הצפע והנמייה

המפגש בין שתי החיות תועד על ידי הצלם, ששלף את הטלפון הסלולרי שלו בהחלטה של רגע • לתדהמתו, הוא ראה כי הנמייה החליטה להיאבק בנחש – ולבסוף אף הצליחה ללכוד אותו כארוחת בוקר

קרב אימתני בין נמייה לנחש צפע עצום // צילום: רז איינהורן

הצלם רז איינהורן הצליח לתעד הבוקר (חמישי) רגע מרשים של קרב אימתני במיוחד בין נמייה לבין נחש צפע – אחד מתשעה נחשים ארסיים הפועלים בישראל.

כבר שבוע ימים שאיינהורן שם לב כי ליד מקום עבודתו, סמוך למדגרה בקיבוץ ניר דוד, מגיח בכל בוקר נחש צפע עצום ממדים. הבוקר הוא הבחין בנמייה בסמוך למקום מחבואו של הנחש. בהחלטה של רגע, החליט אייזנהורן לשלוף את הטלפון הסלולרי שלו ולצלם את מפגש החיות. לתדהמתו, הוא ראה כי הנמייה החליטה להיאבק בנחש, שהצליחה בסופו של דבר ללכוד אותו כארוחת בוקר.

רק אחד מהם ניצח. המאבק בין נחש הצפע והנמייה, צילום: רז איינהורן


מרשות הטבע והגנים נמסר כי לנמייה יש יכולת ייחודית להתמודד עם הארס של נחש הצפע, ולכן היא יכולה להילחם בו וללכוד אותו, למרות ארסיותו.

מרבית הנחשים הארסיים הפועלים בישראל חיים באזור המדברי, ואילו נחש הצפע מאכלס את האזור הים-תיכוני. בלוטות הארס שלו ממוקמות בחלקה האחורי של הגולגולת, ומקנות לראש שלו מבנה משולש אופייני. מבלוטות הארס עוברת צינורית לשיני הארס, הנשלפות אוטומטית כאשר הצפע פוער את פיו.

שיני הארס חלולות, ובדומה למזרק, כאשר הצפע נועץ את שיניו, הארס מוזרק דרך השן לרקמת הטרף. הארס משתק או ממית את הטרף (המהירות תלויה בגודל שלו ובכמות הארס שהוזרק). בארס יש חלבונים שונים ובהם אנזימים, המפרקים את רקמות הטרף ולמעשה מתחילות את פעולת העיכול.

אחד מתשעת הנחשים הארסיים הקיימים בישראל. נחש צפע, צילום: לימור קטן פרידמן - רשות הטבע והגנים


הנמייה המצויה היא יונק נמוך ומוארך בסדרת הטורפים ממשפחת הנמייתיים. צבעה אפור-חום ורגליה וזנבה כהים יותר משאר הגוף. הנמיות ניזונות בעיקר מעופות, פירות וירקות, יונקים קטנים, חרקים – וגם מזוחלים כמו נחשים.

הנמיות חיות בחורשים, ביערות ובשטחים חקלאיים. לפעמים הנמיות נכנסות ליישובים ולערים בחיפוש אחר פסולת אורגנית בפחי האשפה ומזון לחיות המפוזר ברחובות.

עמידה לארס הנחשים. נמייה, צילום: לירון כץ - מתנדב רשות הטבע והגנים


דותן רותם, אקולוג שטחים פתוחים ברשות הטבע והגנים, אמר: "זוהי תופעה ידועה שנמיות יודעות להתמודד עם נחשים בכלל, וגם עם הצפע, שנחשב ארסי. מחקרים מולקולריים מצאו כי במערכת העצבים של הנמייה יש קולטנים שאינם מגיבים לארס המשתק של הנחשים, דבר ההופך אותן לעמידות להכשת הנחש. הנמייה היא חיה מאוד מועילה שעוזרת בהדברה טבעית של מזיקים כמו מכרסמים. באזורים שונים בעולם מגדלים נמיות כחיית מחמד להגנה על הבית בפני נחשים".

הוא הוסיף: "הנמייה היא חיה מוגנת על פי החוק בארץ. על מנת לצמצם שימוש ברעלים בחקלאות, אנו ממליצים להותיר פתחים בגדרות המטע המאפשרות מעבר של נמיות וטורפים קטנים אחרים, שיעשו את העבודה בצורה הטבעית וימנעו הרעלות משנה כתוצאה משימוש לא נכון ברעלים כנגד מכרסמים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר