"היה מבוהל ולחוץ": צפו בחילוץ העוף הדורס הנדיר שנתקע ברשת

עוף ממין זרון סוף חולץ בידי פקחי רשות הטבע והגנים לאחר שנתקע ברשתות להגנה על בריכות דגים בצפון הארץ • אחד הפקחים שהגיע למקום: "היה חשוב לשחררו בזהירות ובמהירות"

חילוץ עוף דורס ממין זרון מרשת הגנה על בריכות דגים // צילום: הדס כחלון - רשות הטבע והגנים

עוף דורס ממין זרון סוף חולץ ביום ראשון האחרון על ידי פקחי רשות הטבע והגנים לאחר שנתקע ברשתות להגנה על בריכות דגים.

הפקחים הגיעו למכון לחקר דיג, השוכן ליד מושב דור שבצפון הארץ, לאחר שברשות התקבל דיווח על ההסתבכות בידי תאופיק חוסיין, עובד המכון שראה את העוף הדורס מסובך. איליה בסקין, פקח ימי ברשות הטבע והגנים, סיפר: "ניכר שהזרון היה מבוהל ולחוץ מהסיטואציה, ועל כן היה חשוב לשחררו בזהירות, אך כמה שיותר מהר. לאחר בדיקה קצרה, בה ניכר כי מצבו טוב ולא נגרם לו נזק, הוא שוחרר חזרה לטבע".

בסקין הוסיף: "אני מודה לתאופיק על התגובה המהירה והדיווח. פנייתם של אזרחים, אנשי כוחות הביטחון וההצלה, במיוחד בימים אלו, מסייעות לנו רבות להגיע לבעלי חיים הנמצאים במצוקה, לחלצם ולהעניק להם טיפול רפואי במידת הצורך".

הוחזר לטבע. העוף שנתקע ברשת, צילום: הדס כחלון - רשות הטבע והגנים


זרון סוף הוא דורס יום בינוני השוקל בין 500 גרם ל-1 ק"ג. בית הגידול שלו הוא בריכות, מאגרים ומקווי מים המוקפים בסבך צמחיה, ועמקים לחים. הוא הגדול והשכיח ביותר מבין ארבעת מיני הזרון הנצפים בישראל. העוף מציג דו-פרצופיות זוויגית בולטת: הזכר קטן מהנקבה ובהיר, ולכנפיו גוון אפור-כחלחל, בעוד לנקבה גוונים חומים כהים ורק ראשה וכתפיה צהבהבים.

זרון הסוף מוערך כמין שנכחד המקנן באזורנו. תהליך ההכחדה התרחש בעקבות ייבוש אגם וביצת החולה במהלך שנות ה-50, ומאז לא נצפו ניסיונות קינון של המין בארץ.

ברשות הטבע והגנים ביקשו מהציבור כי במקרה של היתקלות בחיה פצועה או נטושה, לדווח על כך למוקד במספר 3639*.

חילוץ העוף הנדיר, צילום: הדס כחלון - רשות הטבע והגנים
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר