תיעוד נדיר: צפו בדוב הפנדה הלבקן היחיד בעולם

בצילום של הדוב משמורת טבע בסין, הוא נראה מתקרב לדובת פנדה ולגור שלה – עד שזו גירשה אותו • לפי הערכות, ייתכן כי הדובה היא גם אמו של הפנדה הלבקן

דוב פנדה לבקן שתועד בסין. צילום: איי.פי.

יחיד במינו: דוב הפנדה הלבקן המוכר היחיד בעולם תועד לאחרונה במצלמות בזמן שהוא מנסה לתקשר עם דובת פנדה "רגילה" והגור שלה בשמורת טבע סינית.

בצילומים יוצאי הדופן, שבוצעו בשמורת הטבע הלאומית וולונג שבמחוז סצ'ואן, נראה הדוב מתקרב אל האם, שנשארת רגועה למרות שהגור שלה מסתובב בסמוך אליה. עם זאת, כאשר הפנדה הלבקן החל לבהות בגור, האם גירשה אותו מהמקום.

צפו בדוב הפנדה הלבקן:

היחס החריג והמכיל של האם אל הדוב הלבקן הביא את רשויות השמורה להעריך כי ישנה אפשרות טובה שהנקבה ה"רגילה" היא גם אמו של הדוב הלבקן, ולכן היא נותרה רגועה כשהוא התקרב אליה. בדרך כלל, כשעונת הייחום של דובי הפנדה מתחילה, הנקבות שכבר יש להן גורים מתנהגות באלימות כלפי דובי פנדה בוגרים אחרים שמתקרבים אליהן.

בתגובה לסרטונים, ווי רונגפינג, מהנדס בכיר במרכז השימור והמחקר של סין לפנדות ענק, אמר כי הוא מעריך את גילו של הגור בשנה עד שנתיים, לעומת הפנדה הלבקנית, שגודלו כמעט כגודלו של פנדה בוגר. "מה שמיוחד במקרה הזה, זו העובדה שנקבת הפנדה עם הגור נותרה רגועה למרות ההתקרבות של הפנדה הלבקן. זו לא התנהגות רגילה לנקבות פנדה", אמר רונגפינג למגזין "The Straits Times".

כך או כך, הפנדה הלבקן שגורש חזר בסופו של דבר אל המקום, לאחר שהאם והגור עזבו. הפנדה הלבקן תועד כשהוא מריח את האזור שבו שהתה האם עם הגור.

"לא התנהגות רגילה". דוב פנדה, צילום: איי.פי.


דוב הפנדה הלבקן זוהה לראשונה על ידי גורמי המחקר והשימור הסיניים בשנת 2019. אז, לראשונה, מצלמות אינפרה-אדום של השמורה צילמו אותו מסתובב בגובה 2,000 מטרים מעל פני הים. גילו של הדוב הוערך אז כבין שנה לשנתיים, והוא הוכר רשמית כפנדה הלבקן היחיד בעולם.

בסין, שבה דובי הפנדה נחשבים לאוצר לאומי, מציינים כי לידה של דוב פנדה לבקן היא אירוע נדיר מאוד, מכיוון שמדובר במין פגיע שמספר פרטיו אינו רב. למעשה, כיום חיים בטבע כ-1,800 דובי פנדה בלבד. עם זאת, לאור פעילות נמרצת של הסינים לשימור המין, נרשמה בשנים האחרונות התאוששות במספר דובי הפנדה, והמין רשום כיום כמצוי במצב פגיע ולא ככזה שנמצא בסכנת הכחדה מיידית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר