דוד מול גוליית: נער ישראלי יצא למלחמה נגד גוגל ויוטיוב

לבית המשפט המחוזי בתל אביב הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית נגד חברת גוגל, בטענה שפלטפורמת יוטיוב, בנויה ומעוצבת במיוחד כדי לגרום לשימוש כפייתי • "פועלת למכר את משתמשיה בכלל, והילדים ובני הנוער בפרט"

צעירים עם סמארטפונים. (אילוסטרציה). צילום: GettyImages

לבית המשפט המחוזי בתל אביב, הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית נגד חברת גוגל, בטענה שפלטפורמת יוטיוב, בנויה ומעוצבת במיוחד כדי לגרום לשימוש כפייתי ומוגזם ולהתמכרות של קטינים. על פי מגישי הבקשה, גם הרשויות בארצות הברית פתחו תיק בנושא בעניין יוטיוב. טרם הוגש כתב הגנה.

מגיש הבקשה הינו נער, שעושה מזה שנים שימוש בפלטפורמת יוטיוב, בין אם במסגרת החשבון שלו ובין אם ללא התחברות לחשבון. הוא מבלה ביוטיוב שעות ארוכות ורבות, באופן שוטף ויומיומי. על פי הבקשה, פיצ'רים רבים של הפלטפורמה מתוכננים ומפותחים, באופן מכוון, במטרה לגרום לשימוש מופרז ולמכר אליה בני נוער וילדים ולגרום להם להשתמש בה לעתים תכופות יותר, לפרקי זמן ממושכים יותר, ובצורה אינטנסיבית יותר.

ילדים משתמשים בטלפונים ניידים, צילום: Thinkstock Photos

על פי מגיש הבקשה, הפלטפורמה כוללת פיצ'רים ותכונות, אשר תוכננו בקפידה במטרה לנצל תהליכים מנטליים של משתמשיה במטרה לגרום להם לבלות כמה שיותר זמן בפלטפורמה או לגרום לכניסה בתדירות גבוהה ככל הניתן. בבקשה נטען גם שילדים ובני נוער רגישים במיוחד לתכונות ופיצ'רים אלו. "הלכה ולמעשה, יוטיוב פועלת למכר את משתמשיה בכלל והילדים ובני הנוער (המושפעים יותר מהליכי ההתמכרות) בפרט לפלטפורמה", נכתב בבקשה.

"הנתבעת פועלת באופן יזום ומכוון כדי למשוך ילדים ובני נוער להשתמש בפלטפורמה, תוך ניצול היבטים פסיכולוגיים ונוירולוגיים שגורמים להתמכרות, ולאחר מכן מנצלת את הנתונים המפורטים שהיא אוספת עליהם ואת השימוש הנרחב בפלטפורמה - כדי להגדיל את הכנסותיה ממקורות פרסום".

משרדי גוגל ישראל בתל אביב, צילום: קוקו

על פי מגיש הבקשה, מדובר בהפרה חמורה ביותר של זכויות המשתמשים הקטינים והפרת הדינים הרלוונטיים החלים על יוטיוב, כאשר היא עושה זאת לצרכיה המסחריים, ובפרט על מנת לאפשר פרסום ממוקד למשתמשיה, והכל מתוך אינטרס עסקי צר ובמטרה להשיא רווחים על חשבון המשתמשים הקטינים. 

בבקשה צוין מחקר של חברת בזק שהבהיר כי 53 אחוזים מהציבור אינו מצליח לשלוט בזמן כאשר הוא מתחבר לרשתות החברתיות. כאשר מדובר בנוער, האחוזים עולים לכדי 74 אחוזים. המחקר מראה כי בחלוף השנים ילדים ובני נוער נמצאים יותר במסכים, וחשופים לרשת מגיל צעיר יותר. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר