תחקיר צה"ל: נפילת עידו אביב וקאלקידן מהרי ז"ל - כתוצאה מירי כוחותינו

האירוע בו נהרגו שני לוחמי המילואים ערב חג שני, החל לאחר שטנק צה"ל עלה על מטען • לאחר הפגיעה, טנק של צה"ל ירה פגז לעבר מבנה מחוץ לגבולות הגזרה שלו - שם שהו שני הלוחמים שנהרגו מהירי • בצה"ל נמצאים במוכנות מלאה לכניסה אפשרית לרפיח עם האוגדות וממתינים להחלטת הדרג המדיני

פעילות אוגדה 99 בעזה. צילום: דובר צה"ל

תחקיר צה"ל מגלה כי האירוע הקטלני בערב חג שני, בו נהרגו שני לוחמי מילואים ברצועת עזה, אירע כתוצאה מירי דו"צ, במהלכו טנק של צה"ל ירה פגז לעבר מבנה שנמצא מחוץ לגבולות הגזרה שלו, שם שהו עידו אביב ז"ל וקאלקידן מהרי ז"ל שנהרגו מהפגז.

רס״ר (מיל׳) עידו אביב ורס״ר (מיל׳) קאלקידן, צילום: דובר צה"ל

הטנק ירה למבנה מחוץ לגבולות הגזרה שלו

על פי פרטי המקרה, כפי שעולה מתחקיר ראשוני של מפקד אוגדה 99, תא״ל ברק חירם, הלוחמים נפלו מפגיעת פגז טנק של כוחותינו במהלך חילופי האש, לאחר זיהוי שוגג של עמדת כוחותינו ככוח אויב.

האירוע החל כאשר בערב החג, בסביבות השעה 17:00, סמוך לבית החולים הטורקי באזור "המסדרון" בעזה, טנק של צה"ל עלה על מטען, מה שהוביל לפריסת זחל (התנתקות חוליות מרכב הזחל). במקביל החל ירי נ״ט לעבר הכוחות שהשיבו באש לעבר מקורות הירי. בשטח פעלה באותה העת חטיבה 2, המורכבת מלוחמי מגולני במילואים, ועוצבת יפתח 679.

טנק צה"ל ירה פגז למבנה לאחר זיהוי שגוי של כוחותינו. (ארכיון), צילום: דובר צה"ל

בעקבות אירוע המטען וירי הנ"ט, טנק של חטיבת 679 שיצא ממגנן סמוך ירה לעבר מבנה מחוץ לגבולות הגזרה שלו. במבנה שהו לוחמי חטיבה 2 ו-679 שנהרגו כתוצאה מהפגז. בנוסף נפצעו באירוע שני לוחמים נוספים ועוד פצוע אחד נפגע מרסיס ללא קשר לטנק, אלא מנ״ט.

רפיח - מחכים לפקודה

בצה"ל נמצאים במוכנות מלאה לכניסה אפשרית לרפיח עם האוגדות. כהכנה לפעולה אפשרית, האזור ההומניטרי ברפיח הורחב מזרחה. כעת, הפעולה תלויה אך ורק בדרג המדיני, ובמידה וזה יכריז על כך - יחל פינוי האוכלוסיה מהאזור.

רפיח. מבחינת הצבא הכל מוכן למבצע בעצימות מלאה, צילום: אי.אף.פי

לצד המוכנות וההיערכות לכניסה לרפיח, בצבא מודעים לשיחות על על עסקת חטופים במצרים ומצפים מטבע הדברים לכל התפתחות בגזרה זו. כל מהלך עתידי תלוי ועומד על החלטות הקבינט, לכשאלו יתקבלו.

בצבא מציינים כי פינוי אפשרי של  האוכלוסיה יכול לקחת מספר ימים בודדים או שבועות. תלוי מה חמאס יעשה ובדרך שבו האוכלוסיה בשטח תגיב. לגבי משך הפעולה - בצה"ל מציינים כי ישנן כמה חלופות מתפתחות, אך עם זאת מבהירים כי לא נכון לחשוף בפני החמאס את הזמנים.

כמו כן, הבוקר (שלישי), בגבול מצרים, קצינה ולוחמת מגדוד ברדלס זיהו מספר חשודים שמטפסים על המכשול וביצעו לעברם ירי לפי הפקודות, ממנו נהרגו שני מבריחים.

מוכנים בצפון לכל תרחיש; מנסים להקל על המילואימניקים בהגנה המרחבית

במקביל ללחימה בעזה, בפיקוד מרכז גויסו אלפי לוחמי הגנה מרחבית. בצה"ל מתכננים לדייק את הצורך בלוחמי ההגנה המרחבית כדי לא להקשות יתר על המידה על המילואימניקים. על פי יעדי הצבא, החל מתחילת מאי - בכל רגע נתון יישארו יותר מ-1000 חיילי הגמ״ר במילואים.

פעילות מעצרים של לוחמי צה"ל בטול כרם (ארכיון), צילום: איי.אף.פי

בצפון, כוחות צה"ל תקפו יותר מ-60 מטרות מגוונות השבוע. המוכנות הצבאית כוללת מטוסים חמושים מסביב לשעון, בכוננות גבוהה לכל תרחיש אפשרי.  

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר