X

צלקות נסתרות: 15 סימנים שבן או בת הזוג גדלו עם אם רעילה

האם הם חסרי ביטחון, ביקורתיים ביותר, או חוששים מעימותים? להתנהגויות אלו בקרב שותפיכם לחיים יש סיבה מסוימת. אמנם חוויות ילדות שליליות נותרות לא פעם חבויות, אבל יש רמזים. הנה 15 סימנים שייתכן מאוד שלבן או בת הזוג שלכם הייתה אמא רעילה. הבנה של מצב זה יכולה לקדם ריפוי לקראת מערכת יחסים בריאה

גדילה בצל הורה רעיל, במיוחד אם, יכולה להיות השפעות משמעותיות על מערכות יחסים בבגרות. צילום: freepik

האם זיהיתם התנהגויות מסוימות אצל בן או בת הזוג שגורמות לכם לשאול שאלות על ילדותו? לגדילה בצל הורה רעיל, במיוחד אם, יכולה להיות השפעות משמעותיות על מערכות יחסים בבגרות. הנזק מחינוך קשה לא תמיד נראה לעין. אבל אתם יכולים לקלוט רמזים לכך שלשותפכם לחיים הייתה אמא ​​רעילה. אולי הם סופר חסרי ביטחון או שקשה להם לסמוך על אנשים. או שאולי הם פשוט לא יכולים להתמודד עם ביקורת מבלי להרגיש מותקפים. זיהוי הסימנים הללו עשי לסייע לכם לנווט במערכת יחסים עם מישהו שנאלץ להתמודד עם אימהות רעילה:

הם חסרי ביטחון עצמי

לגדול עם אמא רעילה עלול לפגוע בביטחון העצמי ובתחושת הערך, ולהשאיר צלקות רגשיות עמוקות. אם בן או בת הזוג שלכם עברו את זה, הם עלולים לחוש כל הזמן שהם לא מספיק טובים ונשארים לכודים במעגל השלילי הזה. בבגרותם הם עשויים כל הזמן להיאבק כדי להאמין בעצמם. 

הם תלותיים הדדית - בה ובכם

אמנם התמיכה של ההורים היא חיונית, אבל הורים רעילים בדרך כלל מתערבים יותר מדי בחיי ילדיהם, מה שגורם להם להרגיש שהם לא יכולים לעשות שום דבר בלי עזרה. האם בן או בת הזוג שלכם זקוק להדרכה מאמא, ובמקביל נראה תלוי בכם לצורך אימות ותמיכה? אם התשובה היא כן, זה סימן שאמא רעילה גידלה אותם.

הם נעשים עצבניים לידה

בילדותם, ייתכן שבן או בת הזוג שלכם חששו מפני התגובה של אמא. שימו לב היטב לשפת הגוף שלהם כשהיא נוכחת או fשהם מדברים איתה בטלפון. לאמהות כאלה יש בדרך כלל היסטוריה של אמירת דברים פוגעים. לכן ייתכן שילדיהן בבגרותם מהלכים על קצות האצבעות סביב מצבי הרוח או הדעות שלה כדי להימנע מעימות או ביקורת.

הם חיים כדי לרצות אותה

זה מקסים כשמישהו יוצא מגדרו כדי לגרום לאמא שלו לחייך, נכון? אבל אם הם עושים את זה מתוך פחד, זה לא כל כך מקסים. שימו לב אם בן או בת הזוג שלכם מנסים לשמור על אמא שלהם מאושרת בכל מחיר. זה עשוי להיות מנגנון התמודדות ממניפולציה רגשית בילדותם. ככל הנראה, היא גרמה להם להרגיש אחראים לרגשותיה, וכתוצאה הם לחוצים אם הם לא עומדים בציפיותיה. 

אם שותפכם לחיים מתאמץ לשמח את אמא בצורה מוגזמת, ייתכן שזה מנגנון התמודדות ממניפולציה רגשית בילדותו, צילום: freepik

הם מתקשים להביע חיבה

אם בן או בת הזוג שלכם לא מרגישים נוח להביע חיבה, מתעלמים מכם במכוון כדי לגרום לכם להרגיש רע, או סתם שותקים ממושכות, ייתכן שהם ירשו את ההרגל הזה מאמא שהייתה מרוחקת רגשית או השתמשה בחיבה ככלי לתמרון, והפגינה חיבה רק כשזה הועיל לה. זה גרם לילדים שלה להאמים שהבעת חיבה מגיעה עם תנאים.

הם מעבירים ביקורת יתר על אמא שלהם

אכן, הורים אינם מושלמים, וזה לא נדיר שילדים מבקרים אותם. אבל זה יוצא דופן שמישהו מבקר את אימו ללא הרף. אם בן או בת הזוג מרבים לדבר על אמא באור שלילי, זה יכול להיות טראומה בלתי פתורה של הדברים שהיא גרמה להם. ייתכן שהם מאשימים אותה בכל הדברים הרעים שקרו להם בעבר או בהווה. 

הם מתקשרים באופן פסיבי-אגרסיבי

קיומם של סגנונות תקשורת לא בריאים בילדות מצד אמא יכול להוביל את בן או בת הזוג להביע תסכול בעקיפין. כילדים, אנו לומדים כיצד להגיב ללחץ, כעס ועצב על ידי התבוננות בתגובות הורינו לרגשות כאלה. אם בן הזוג שלך נסגר לחלוטין במהלך ויכוח, זה אומר שההורים שלהם נהגו לעשות את אותו הדבר.

הם רגישים מאוד לביקורת

האמהות שלנו הן המעודדות הראשונות שלנו שתמיכתן מחזקת אותנו. אבל אמהות רעילות כל הזמן מבקרות, מפחיתות או מזלזלות בחוויות וברגשות של ילדיהן. אנשים שגדלו בסביבה כזאת הופכים לרגישים יתר על המידה לביקורת.  הם רואים הכל בצורה שלילית, גם אם אנשים לא מתכוונים לזה כך. גם ביקורת בונה גורמת להם לחוש כאילו הם תחת התקפה.

בן או בת הזוג נמנעים מלפגוש את אמא שלהם? ייתכן שהיא לא מישהו שהם רוצים לבלות איתו,

הם נמנעים ממפגש עם אמא בכל מחיר

אם בן או בת הזוג שלכם נמנעים ממפגש עם אמא, ייתכן שאמא שלהם היא לא מישהו שהם רוצים לבלות איתו. המפגש עימה גורם להם לאי נוחות. כמו כן, אם אמם שתלטנית לפני כן, הם עלולים עדיין להרגיש חנוקים, מה שמקשה עליהם להיות סביבה מבלי להרגיש לחץ או חרדה. ייתכן שזהו מנגנון התמודדות עם טראומת הגידול שלהם באמצעות יצירת מרחב בינם לבין כל דבר שמזכיר להם זמנים רעים.

הם מתקשים לשים גבולות ולהגיד לא

אם בן או בת הזוג שלכם חולקים דברים אישיים עם אחרים או מתקשים להגיד לא, יכול להיות שהם לא מבינים גבולות. אולי הם אפילו לא מבינים שהם עושים משהו לא בסדר, בעיקר אם הם גדלו כך. זה נובע לעתים קרובות מהתבגרות במקום שבו אם דיברתם או לא הסכמתם, זה נגמר לא טוב, כי אמא הגיבה רע. לכן בבגרותם הם שמים את הצרכים של אנשים אחרים לפני שלהם כדי לשמור על השלום.

הם חסרי ביטחון במערכות יחסים

אם אתם חשים שבן או בת הזוג שלכם קצת חסרי ביטחון ביחסים שלהם איתכם, ייתכן שהם לא מרגישים ראויים לאהבה בגלל ביקורת מהעבר. חוסר הביטחון הזה יכול לגרום להם לחשש רב שהם יינטשו על ידיכם. חוסר מערכת יחסים בריאה עם אמם יכול אפילו לגרום להם לפקפק בנאמנותכם.

הם תמיד בערנות יתר

האם בן או בת הזוג שלכם נמצאים תמיד בכוננות גבוהה? אנשים שחוו אמהות רעילה יכולים להיות ערניים יתר על המידה במצבים רגשיים. זה בגלל שהם תמיד על הקצה, מנסים להבין את מצב הרוח של אמא שלהם כדי להימנע מדרמה. זה גורם להם להבחין בדברים קטנים שאתם עושים ולהיות מודעים יתר על המידה למצבי הרוח שלכם עקב התנסויות קודמות עם התגובות בלתי צפויות של אמא.

הם כל הזמן חשים אשמה ובושה

אם בן או בת הזוג שלכם מרגישים אשם או מתביישים ללא סיבה מיוחדת, זה סימן שהם גודלו על ידי אמא רעילה. ייתכן שהם נאלצו להרגיש אחראים לרגשות ולמעשים של אמם, מה שיכול להוביל אותם להאשים את עצמם הרבה. במערכות יחסים, זה אומר להתנצל יותר מדי או להתקשות לקבל מחמאה.

יש להם צורך מופרז בשליטה

בן או בת הזוג שלכם עלולים להשתוקק לשליטה כי הם הרגישו חסרי אונים כילדים. אנשים שגדלו בסביבות קפדניות עם אמהות רעילות מרגישים שהם צריכים לשלוט בסביבתם, בין אם זה בחייהם האישיים ובין אם בעבודה. זה בדרך כלל בגלל שהם נאלצו להתמודד עם מצבי הרוח הלא עקביים של אמא. כשהם גדלים, הם דבקים  בשגרה קפדנית או לחצי סטנדרטים גבוהים לעצמם ולאחרים.

הם מיד נוטלים על עצמם את האשמה

האם בן או בת הזוג שלכם נוטלים על עצמם את האשמה בכל דבר, גם כשזו לא אשמתם? הכל התחיל בילדות כאשר הם הואשמו בכל פעם שאמא שלהם הייתה אומללה או נסערת. ההרגל הזה של לקחת תמיד את האשמה משפיע על כל חייהם. הם מתנצלים על דברים שאינם באשמתם וחושבים שהם תמיד אשמים, מה שמקלקל להם את ההערכה העצמית. 

למרות שסימנים אלה עשויים להיות נוכחים, חשוב לזכור שהחוויה של כל אחד היא ייחודית. הבנה, תקשורת פתוחה ואמפתיה הם המפתח לבניית מערכת יחסים חזקה, החלמה מן העבר ובנייה יחד עתיד בריא יותר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר