X

הסוד נחשף: כך תוכלו להאט את הזמן

נראה לכם שהזמן עובר מהר מדי? זו תופעה שכיחה, ומתברר שיש לה הסבר מדעי. אז למה זה קורה, ומה אפשר לעשות כדי להימנע מהתחושה שעוד שנה עברה בלי שעשינו כלום?

גבר בתוך שעון חול מנסה לעצור את מעבר הזמן. צילום: מערכת feedy באמצעות הבינה המלאכותית ideogram

אם נדמה לכם שהשנה הזו, או החודש הזה, או העשור הזה, חולפים ביעף בלי שתספיקו להבחין בכך – אתם לא לבד. מדענים מצאו הסבר לתופעה, שמגיע כמובן עם טיפים להאטה של מחוגי השעון. ביקשנו מ-Claude לגלות לנו מהר איך עושים את זה, לפני שגם הפסח הזה נגמר בלי שהספקנו לשאול "מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות?".

מחקר חדש מאוניברסיטת גו’רג’ מייסון, שפורסם בכתב העת Human Behavior מבית Nature, מצא שתמונות וחוויות בלתי נשכחות גורמות לבני אדם לתפוס את הזמן כאיטי יותר, מה שמוביל לתחושה כאילו הן נמשכו יותר זמן מכפי שאכן היו. בסדרת ניסויים, החוקרים הראו למשתתפים תמונות וסרטונים, החל מארונות עמוסים וכלה בהאנגרים של מטוסים, כאשר כל תמונה הוצגה למשך 30-90 מאיות שנייה. ככל שהתמונה הוגדרה בניסויים קודמים כ’זכירה’ יותר – כך העריכו המשתתפים שצפו בה זמן ממושך יותר, אפילו אם בפועל היא הוצגה פחות זמן מתמונה ‘זכירה’ פחות.

"התמונות עשויות להיות בלתי נשכחות יותר מכיוון שהן מעובדות מהר יותר ויעיל יותר במערכת הראייה, וזה מניע את תפיסת הזמן", מסביר פרופסור מרטין וינר, פסיכולוג באוניברסיטה שהיה שותף למחקר. הוא מוסיף כי לא רק שהמשתתפים חשבו שצפו בתמונות ה’זכירות’ יותר זמן – הם גם זכרו אותן יותר טוב למחרת.

למרות שזה אולי נראה פרדוקסלי שעיבוד מהיר יותר יכול לגרום לזיכרון חזותי להרגיש ארוך יותר מבחינה סובייקטיבית, החוקרים מאמינים שתופעה זו משרתת מטרה אבולוציונית – הפניית משאבי תשומת לב רבים יותר לגירויים אינפורמטיביים ובלתי נשכחים, שיכולים לייצג איומים או הזדמנויות פוטנציאליות.

"כשאנחנו רואים דברים חשובים או רלוונטיים יותר, כמו דברים זכורים יותר, אנחנו מרחיבים את תחושת הזמן שלנו כדי לקבל מידע נוסף", מסביר וינר.

הממצאים מציעים תובנות לגבי האופן שבו אנשים תופסים ומפנימים חוויות בצורה שונה בהתבסס על זכירות ובולטות. זה גם פותח צוהר לאופן שבו שחזור פסיכולוגי של הרגעים ה"מתוחים" הללו יכול לשנות את קצב החיים הנתפש שלנו.

"מה שזה מרמז הוא שאם אנחנו רוצים להרגיש שדברים [לוקחים] יותר זמן, אנחנו צריכים לחפש דברים שהם יותר בלתי נשכחים – ובזה אני מתכוון לדברים שהם חדשים, מעניינים וחדשים עבורנו", אמר וינר. "זו הסיבה שחופשה נראית ארוכה יותר מפרק זמן זהה בשגרת היומיום". לכן, הרפתקאות, עיסוקים אינטלקטואליים, ביטויי יצירתיות וגירויים לא מוכרים אחרים מסוגלת להאט את תפישת הזמן שלנו ולגרום לנו להרגיש שחיינו איטיים ומלאים יותר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר