X

הפחד המופכך שמונע מכם לחדש קשרים ישנים

שוב לא איחלתם חג שמח לחבר הוותיק שאתם מבטיחים לעצמכם כל חג מחדש לשלוח לו הודעה? חוקרים גילו כי חידוש קשר שגווע מפחיד אותנו ממש כמו שיחה עם אדם זר

להתקשר? לא להתקשר? אילוסטרציה. צילום: מערכת feedy באמצעות הבינה המלאכותית ideogram

אחד הדברים הכי יפים שקורים לקראת פסח, מלבד העובדה שפתאום אנחנו מגלים מחדש את הצבע המקורי של המדפים בסלון לפני שהפך ל"אפור אבק", הוא שאנחנו נזכרים בחברים ותיקים שאולי כדאי לאחל להם חג שמח. אבל אז אנחנו מתחילים להתלבט האם לשלוח להם הודעה אחרי שלא דיברנו איתם כל כך הרבה זמן. כעת מתברר כי החששות שלנו מחידוש קשרים שדעכו שכיחים ומביכים יותר מכפי שנראה. הסתייענו ב-Claude כדי להבין את הגילוי החדש אודות חברויות נושנות.

סדרה של מחקרים של פסיכולוגיים מאוניברסיטת סיימון פרייזר ואוניברסיטת סאסקס גילתה שהחרדה החברתית של אנשים מחידוש קשרים שנותקו זהה לחשש שלהם מיצירת קשר עם זר מוחלט. הממצאים, שפורסמו ב-Communications Psychology, חושפים את החרדה החברתית הפוגעת בכוונות והרצונות שלנו.

מתוך כמעט 2,500 משתתפים, 90% הודו כי איבדו קשר עם מישהו שעדיין איכפת להם ממנו ורצו להתחבר אליו מחדש. עם זאת, למעלה מ-70% הרגישו ניטרליים או שליליים לגבי ביצוע הצעד הראשון לאחר נתק ממושך. כאשר סופקו הזדמנות ואמצעים לשלוח הודעה לחברים וותיקים כאלה, רק כשליש מהמשתתפים עשו זאת בסופו של דבר. רמות החשש שלהם מהצעד הזה היו דומות לאלו שקושרו עם פתיחת שיחה עם אדם אקראי שמעולם לא פגשו.

החוקרת הראשית, פרופ’ לארה אקנין, מסבירה כי החסמים הנפוצים ביותר שצוינו כללו פחד מכך שהחבר לא ירצה לשמוע מהם, שזה יהיה "מוזר מדי אחרי כל הזמן הזה", ורגשות אשמה על כך שנתנו לקשר לגווע מלכתחילה. באופן מוזר, למרות הדאגות הללו, ניסיונות להתמודד עם החרדה הספציפית הזו באמצעות התערבויות ממוקדות בקושי הזיזו את המחט.

הדרך היעילה ביותר להניע חידוש קשרים הייתה לגרום למשתתפים לשלוח תחילה הודעות לאנשי קשר קיימים. לאחר שהרגישו את הנוחות הזו, נכונותם לפנות לחבר מהעבר גדלה בלמעלה משני שליש.

"למרות שאנשים אמרו לנו שהמחסום העיקרי (...) היה דאגות לגבי האופן שבו המסר עשוי להתקבל, ההתערבות (...) כדי לעזור להתגבר על החרדה הזו השפיעה מעט מאוד", ציינה מחברת המחקר, ד"ר ג'יליאן סנדסטרום. "כשאנשים קיבלו זמן ‘להתאמן’ במצב שהרגיש נוח יותר (...) היה הרבה יותר סיכוי שישלחו הודעה למישהו שאיבדו את הקשר איתו".

הממצאים מדגישים כמה מהמכשולים הפסיכולוגיים המוזרים שאנו יוצרים לעצמנו בשמירה על קשרים חברתיים – מחסומים שעלולים להיראות טריוויאליים על פני השטח, אך עלולים להוביל לשנים של נתק בלתי מכוון. למרות הטכנולוגיה שמאפשרת לנו תקשורת מתמדת, אנחנו מאפשרים לחרדות לגרום לנו לוותר על קשרים. כל מה שצריך זה לזכור שכנראה גם הצד השני מייחל לחידוש הקשר וסובל מאותו חשש חסר בסיס.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר