X

יופי לא בריא: זריקות "בוטוקס" גורמות להרעלות

בארה"ב מזהירים מכך שחומר מזויף דמוי בוטוקס שבו כמות רעל גבוהה עד כדי סכנת חיים נמצא בשימוש בקרב ספקי שירותי הזרקה לא מפוקחים ולא מוסמכים

רופא מזריק חיקוי בוטוקס רעיל לאישה. צילום: מערכת feedy באמצעות הבינה המלאכותית ideogram

גורמי בריאות בארה"ב מזהירים מתופעה חדשה שעלולה לסכן רבים – ובעיקר רבות – שבסך הכל רוצים לשמור על מראה צעיר ומטופח. הנה הפרטים, בסיוע Claude.

המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) פרסם אזהרה לציבור, לאחר שנתקל בלפחות 22 מקרים של אנשים ב-11 מדינות שפיתחו תסמיני מחלות וזיהומים לאחר שקיבלו מה שהרשויות מאמינות כי הם טיפולי בוטוקס "מזויפים או שגויים" מִסַפָּקים חסרי רישיון ובלתי מוסמכים, הפועלים בסביבות לא-קליניות כמו בתים פרטיים. התסמינים כללו ראייה מטושטשת, עפעפיים נפולות, דיבור מטושטש, חולשה, עייפות וקוצר נשימה.

המרכז ציין כי התסמינים דומים לאלה של הרעלת בוטוליזם – מצב נדיר אך חמור, הנגרם על ידי אותו רעלן עצבי הקיים בבוטוקס. בכל המקרים התסמינים אירעו בימים או בשבועות שלאחר הליכי זריקות בוטוקס. הוא הוסיף כי אמנם, אף אחד מהמקרים לא היה חמור מספיק כדי להצדיק אבחון כבוטוליזם של ממש, אך לפחות 11 מהמקרים היו חמורים מספיק כדי לדרוש אשפוז, וחלקם אף קיבלו טיפול אופייני נגד בוטוליזם עקב חוסר הוודאות לגבי מה שגרם לתסמינים המחמירים שלהם.

נראה שהאשם הוא רעלן בוטוליניום מזויף ומרוכז מאוד, שנרכש ממקורות מפוקפקים ללא רישיון על ידי ספקים לא מוסמכים המבקשים להציע מחיר נמוך להליך השגרתי למדי של הזרקת בוטוקס. בוטוקס מקורי, המיוצר על ידי AbbVie, לא היה מעורב בהתפרצות המתמשכת.

כל הנפגעות שדווחו היו נשים בגילי 25-59 ממרכזים מטרופוליניים במדינות גדולות כמו ניו-יורק, פלורידה, טנסי וטקסס, שהודו כי חיפשו את האפשרויות הזולות ביותר לטיפול האנטי-אייג’ינג הפופולריים.

היקף התופעה עדיין לא ברור, אך הסיכונים של הליכים בלתי מפוקחים אלה חמורים ומדאיגים. בוטולינום הוא אחד מהרעלנים העצביים החזקים ביותר על פני כדור הארץ, ודורש מינון זהיר ומדוד כאשר הוא נמצא בשימוש – אחרת הוא עלול להפוך לקטלני. ה-CDC וה-FDA פתחו בחקירה משותפת במטרה לאתר את מקור המוצרים המזויפים ולמנוע כל שימוש נוסף. בינתיים הם קוראים למרפאות להיות מודעות יותר מתמיד לאפשרות של אבחון בוטוליזם, ולצרכנים וצרכניות להימנע מטיפולי יופי אצל גורמים בלתי מוסמכים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר