X

רוצים לחגוג יום הולדת מאה? אלו 5 מזונות שכדאי לוותר עליהם

תשכחו ממעיין הנעורים, המפתח לחיים ארוכים נמצא בצלחת שלכם. 5 מזונות נפוצים הם האשמים התזונתיים שמחבלים בסיכוי שלכם לחגוג מאה. המזונות האלו עמוסים בפחמימות מזוקקות, שומנים לא בריאים וסוכרים חבויים הגורמים לדלקות כרוניות - שחקן מרכזי במחלות שגונבות שנים מחיינו

המפתח לאריכות ימים בצלחת שלכם. צילום: freepik

אתם יודעים להגיד בעל-פה רשימת 'מזונות העל' ומקפידים שהם יהיו בהישג ידכם, אבל האם אתם מודעים למזונות תחתית מסוכנים לבריאותכם? ד'ר ולטר לונגו, פרופסור לגרונטולוגיה (חקר ההיבטים החברתיים, התרבותיים, הפסיכולוגיים, הקוגניטיביים והביולוגיים של ההזדקנות) ומנהל מכון אריכות ימים של אוניברסיטת דרום קליפורניה (USC), התראיין ל'ניו יורק טיימס' והסביר את תפיסתו לגבי אריכות ימים.

'גדלתי באיטליה ולמדתי אריכות ימים במשך 35 שנה', הוא אמר. איטליה כידוע היא מקום מושלם לעבודתו של לונגו הודות למספר אזורים שבהם אנשים מאריכים ימים, כולל סרדיניה, אחד מחמשת ה'אזורים הכחולים' - אזורים גיאוגרפיים בעולם בהם תוחלת החיים גבוהה באופן משמעותי מהממוצע העולמי, ובהם אנשים חיים חיים בריאים יותר. ארבעת האחרים הם אוקינאווה (יפן), ניקויה (קוסטה ריקה), איקריה (יוון), לומה לינדה (קליפורניה). אחת הנקודות החשובות ביותר של לונגו במחקרי אריכות הימים שלו היא ש'דיאטה היא ללא ספק החשובה ביותר'. 'אני ממליץ על מה שאני מכנה דיאטת אריכות ימים, שנובעת מהרבה דברים שונים', אומר לונגו.

הנה רשימת הלהיטים שכדאי להימנע ממנה אם אתם רוצים להזדקן בחן:

פסטה ובצקים לבנים

פסטה ובצקים לבנים מופשטים מרוב אבות המזון. המזונות היומיומיים הללו עשויים מקמח לבן, שעבר תהליך עיבוד שבו הוסרו ממנו הסובין והנבט. כתוצאה מכך, קמח לבן דל בסיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים, אבל מכיל כמות גבוהה של פחמימות פשוטות, המתפרקות במהירות בגוף לסוכר. צריכה מרובה של פסטה ובצקים לבנים עלולה להוביל לבעיות בריאותיות שונות כמו עלייה במשקל, מחלות לב, סוכרת מסוג 2 ועצירות. חלופות בריאות עשויות להיות פסטה מקמח מלא, פסטה מקטניות, בצק מחיטה מלאה, אטריות ירקות, אורז מלא, דגנים מלאים וקינואה. 

פסטה וקמח לבן מופשטים מרוב אבות המזון, צילום: freepik

משקאות ממותקים

משקאות ממותקים הם מכה כפולה - עמוסים בסוכר וחסרי כל סיבים תזונתיים או רכיבים תזונתיים חיוניים כלשהם. בנוסף, משקאות ממותקים רבים מכילים חומרים מלאכותיים, כמו צבעי מאכל וחומרי טעם, שעלולים להזיק לבריאות. מים הם תמיד המשקה הטוב ביותר להימנעות מהתייבשות. תה לא ממותק הוא האופציה השנייה הטובה ביותר. חלופות נוספות אחרות עשויות להיות מיץ ירקות, חלב שקדים או חלב סויה לא ממותקים. 

עמוסים בסוכר וחסרי רכיבים תזונתיים חיוניים. משקאות קלים ממותקים, צילום: freepik

גלידה? אולי רק באירועים

היא אולי טעימה ומפתה, אבל גלידה רחוקה מלהיות מזון בריא מסיבות רבות: היא מכילה סוכר בכמות גבוהה, שומן רווי, קלוריות, חומרים משמרים וחומרים מלאכותיים אחרים. זה בסדר כפינוק חגיגי, אבל קינוחים מתוקים באופן בסיסי מעלים את הסיכונים לדלקת כרונית - לא מחלה ספציפית, אלא תהליך שבו יש הפעלה ממושכת של תאי מערכת החיסון. המחלות הקשורות לדלקת כרונית הן רבות, למשל מחלות לב וכלי דם, סוכרת, סרטן, ואפילו בעיות שיניים. חלופות בריאות יותר עשויות להיות פירות קפואים, יוגורט קפוא, סורבה, וגלידה ביתית. 

רחוקה מלהיות מזון בריא. גלידה, צילום: freepik

שומני הטרנס החבויים

מרגרינה, מזון מטוגן ומאפים ארוזים יכולים להכיל שומני טראנס ערמומיים, שמעלים את הכולסטרול הרע ומפחיתים את הכולסטרול הטוב, משפיעים על קצב חילוף החומרים ועלול להוביל לעלייה במשקל. בחרו מאפים תוצרת בית או חטיפים בריאים יותר. למשל, למשל מאפינס שיבולת שועל ופירות יער, מאפינס בטטה מתוקה, מקלות ירקות עם גואקמולי, אגוזים וזרעים, פירות יער טריים, יוגורט יווני עם גרנולה, וכד'.

עם שומן טרנס. מאפים תעשייתיים, צילום: freepik

נקניקיות

הן עשויות משאריות בשר בלתי רצוי באיכות נמוכה, גדושות בשומן רווי, נתרן, חומרים משמרים, ומעבדים מלאכותיים. נקניקיות הן בשר מעובד שנקשר לסיכון מוגבר לסרטן ולמחלות לב. מומלץ לשלב מגוון מקורות חלבון בתזונה לאורך היום, ולבחור במזונות טריים ולא מעובדים ככל הניתן. מן החי - ביצים, חזה עוף, דגים ומוצרי חלב דלי שומן. מן הצומח - קטניות, אגוזים וזרעים ודגנים מלאים.

בשר מעובד שנקשר לסיכוני בריאות. נקניקיות, צילום: freepik

אמצו תזונה עשירה במזון מלא, שומנים בריאים ונוגדי חמצון. עם כמה שינויים בצלחת שלכם, תוכלו להפתיע את עצמכם בבריאות טובה ואף אריכות ימים. הזמן חולף ללא רחם, ועלינו לנצל את חיינו בצורה הטובה ביותר. זכרו, אלו הם רק טיפים שיעזרו לכם להתחיל. התייעצות עם תזונאים יכולה לסייע ביצירת תוכנית מותאמת אישית לחיים ארוכים ובריאים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר