X

19 שנים אחרי "אני בגן החיות" – מה קרה למייסדי יוטיוב?

אתר הווידאו חוגג יום הולדת, וזה זמן מצוין להיזכר בשלושת המייסדים שלו, שזכו לאחד האקזיטים המהירים והגדולים בהיסטוריה ודי נעלמו מאז

עוגת יום הולדת 19 ליוטיוב. צילום: מערכת feedy באמצעות הבינה המלאכותית ideogram

נכנסתם היום (כמו כל יום) ליוטיוב? “מזל טוב" אמרתם? לא יפה! היום חוגג אתר הווידאו הגדול בעולם 19 שנים בדיוק לסרטון הראשון שעלה אליו, “אני בגן החיות", וצבר מאז כמעט 320 מיליון צפיות. לכבוד המאורע, ביקשנו מ-Claude לגלות לנו מה עושים היום שלושת המייסדים שלו. אז בואו נתרווח בכורסא, נצפה בפעם ה-18 בסרטון האגדי ואז נלמד מה עושה היום מי שנראה בו כסטודנט "זרוק" והיום הוא מולטי-מיליונר.

ראשית, נזכיר שמה שנראה היום מובן מאליו – הזרמת וידאו מהרשת – נראה בתחילת שנות ה-2000 כפנטזיה רחוקה. למרות זאת, ב-2005 החליטו שלושה עובדים בחברת התשלומים פייפאל להקים אתר שאליו כל אחד יוכל להעלות וידאו שכל אחד אחר יוכל לצפות בו ישירות מהרשת – והשאר היסטוריה. שנה אחר כך רכשה גוגל את החברה תמורת 1.65 מיליאר דולר – סכום שנחשב אז לדימיוני בשביל מיזם כזה – והפכה את שלושת המייסדים בני העשרים-וקצת למולטי-מיליונרים. מה הם עשו אחרי שעזבו?

סטיב צ'ן
סטיב צ'ן, שהוריו היגרו לארה"ב מטייוואן, היה מנהל הטכנולוגיה הראשי של יוטיוב והוביל את תשתית המרת הסרטונים והשרתים, כך שניתן יהיה לצפות בווידאו בלי להוריד אותו מראש וללא המתנה ארוכה. לאחר הרכישה על ידי גוגל, הוא נשאר בחברה כמה שנים לפני שעזב ב-2009. ב-2011, הוא הקים יחד עם צ’אד הארלי וויג’יי קארונמרתרי סטארט-אפ אינטרנט נוסף בשם AVOS Systems, שסייע למפתחים ליצור אפליקציות ושירותים אינטרנטיים. החברה נרכשה על ידי טנסנט הסינית ב-2017. צ'ן נשאר פעיל בתעשיית הטכנולוגיה כמשקיע ויועץ לסטארט-אפים, עם שווי של כ-300 מיליון דולר. הוא אמר שהוא מקווה להשתמש בהצלחתו כמוטיבציה להמשיך לחדש באמצעות פיתוח אפליקציות ותוכנות כדי לשפר את חייהם של אנשים.

צ'אד הארלי
הארלי היה המנכ"ל הראשון של יוטיוב, והפנים הציבוריות שלה (מלבד בסרטון הראשון). הוא עזב את גוגל ב2010 והפך לאושיית רשת ומשקיע. בין המיזמים הבולטים שלו היו חברה בשם MixBit ליצירה משותפת של סרטונים יחד עם אחרים, קו בגדי אומנויות לחימה מעורבות שאותו מכר ביותר מ-200 מיליון דולר, והשקעה בחברות טכנולוגיה כמו Reddit ואפליקציית האוספארטי (הישראלית-חלקית). השווי שלו מוערך ב-400 מיליון דולר.

ג’אווד כארים
כארים, הכוכב של הסרטון שלמעלה, יליד גרמניה ממוצא בנגלדשי-אמריקאי, בחר להתרחק מאור הזרקורים לאחר שעזב את גוגל. למרות שקיבל כ-64 מיליון דולר, הוא שמר על אורח חיים פרטי במיוחד. כמעט שום דבר לא ידוע על מה שעשה מאז, מלבד שני מקרים שבהם תקף את גוגל על ידי שינוי תיאור הסרטון הראשון שלו: ב-2013 הוא עשה זאת כדי לבקר את יוטיוב על הניסיון לכפות על הגולשים להצטרף לרשת החברתית הכושלת שלה כדי להגיב ביוטיוב, וב-2021 כדי ללעוג לה על הסרת מונה ה"דיסלייקים" מתחת לסרטונים. הוא ייסד קרן בשם Y Ventures, שהיתה משקיעה מוקדמת בחברות כמו Airbnb, פלנטיר, Reddit ועוד.

עוגת יום הולדת 19 ליוטיוב, צילום: מערכת feedy באמצעות הבינה המלאכותית ideogram
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר