X

שמלת הכלה של כל הזמנים נראתה לראשונה היום לפני 68 שנה

היום לפני 68 שנה התקיימה חתונת אגדות שהייתה לאחת הבלתי נשכחות במאה ה-20. נסיך מונקו רנייה והכוכבת ההוליוודית גרייס קלי נישאו בטקס מפואר שסוקר בהרחבה וזכה לכינוי 'חתונת המאה'. עשרות שנים אחרי, כלות בכל העולם מצאו השראה בשמלת הכלולות של הוד מלכותה גרייס ממונקו. החל מקייט מידלטון דרך פריס הילטון ועד מאיה בוסקילה, כולן היו כלות נוסח פרינסס גרייס

תחרת הינומה ורודה

באביב 1955 נשלחה השחקנית האמריקאית גרייס קלי לפסטיבל קאן לקדם את סרטה האחרון 'נערת כפר' (שעבור תפקידה בו זכתה באוסקר). במסגרת הביקור היא הוזמנה יחד עם עוד קבוצת שחקנים לסיור בארמון מונקו, מקום מושבו הרשמי של נסיך מונקו. הסיור בארמון הממוקם על צוק המתנשא 60 מטר מעל מימי הים התיכון, ומשקיף על כל הנסיכות, נעשה בהדרכת הנסיך עצמו, רנייה ה-3, שהומלך מספר שנים קודם. הכוכבת והנסיך נפגשו שוב במסיבת קוקטייל בקאן. מאוחר יותר היא תיארה את הנסיך כ'מקסים'.

לאחר שמונה חודשי התכתבות, הנסיך ביקר בבית הוריה של קלי בפרברי פנסילבניה. ובערב חג המולד בשנת 1955 הציע לה נישואים. אירוסיהם הוכרזו ב-5 בינואר 1956. הוא העניק לה טבעת קרטייה עם יהלום 10.47 קראט מלבני מלוטש בגוון אמרלדי עדין (כמו עיניה). נשף חגיגי נערך לכבודם בוולדורף אסטוריה ניו יורק. ב-18 אפריל הם נישאו בטקס אזרחי במונקו, ויום למחרת, ב-19 אפריל 1956, התקיים טקס כנסייתי בקתדרלת ניקולאס הקדוש בנוכחות 700 אורחים. הקתדרלה קושטה בפרחים לבנים ונרות מהבהבים. משמר כבוד הוצב בספינות מלחמה של בריטניה, צרפת, איטליה וארצות הברית. בקבלת פנים במלון דה פריז בנוכחות 600 אורחים ו-3,000 אזרחי מונקו, הוגשה עוגה בעלת שש קומות אשר נחתכה בחרבו הטקסית של החתן.

האירוע השאיר את חותמו על מיליונים ברחבי העולם שצפו בו בטלוויזיה וביומני חדשות שהוקרנו בבתי הקולנוע. מתנת אולפני MGM, שמלת כלה בעיצוב הלן רוז, המלבישה הראשית באולפנים, הייתה לאחת האייקוניות של כל הזמנים. עשורים אחר-כך אנחנו מוצאים את עצמנו שבויים בקסמיה של חתונת האגדות ההיא, ובמיוחד בשמלת הכלולות של הוד מעלתה, הנסיכה גרייס ממונקו.

     

View this post on Instagram

           

A post shared by Valerie Susan Hayward (@swingearringsvintage)


חתונה הנסיך רנייה וגרייס קלי לא הייתה רק איחוד של לבבות, אלא אגדה אופנתית. שמלת הכלה, בעיצובה של הלן רוז, הפכה לאייקון תרבותי. שמלת שנהב פשוטה לכאורה, עשויה ממטרים של משי ותחרה עתיקה, גילמה אלגנטיות נצחית. מטופ התחרה הצמיד וגבוה הצוואר ועד חצאית הסאטן המתנפחת, כל פרט עוצב בקפידה. רוז עיצבה גם עבור הכלה גם כיסוי ראש אלגנטי (Juliet cap) מתוכשט ברוח התקופה, הינומת טול ארוכה, נעלי עקב קיטן מרופדות בתחרה (בנעל הימנית הונח מטבע קטן למזל), וספר תנ"ך עטוף תחרה ומשובץ פנינים. עלות החומר הייצור של השמלה נאמדו ב-7,266.68 דולר, לא כולל שכר המעצבת.

ההשפעה הייתה בלתי ניתנת להכחשה. השמלה תוארה כ'מלכותית באיפוק' על ידי התקשורת. הניו-יורק טיימס כינה אותה 'הדוגמה היפה ביותר של העיצוב האמריקאי'. בשנת 2006, מוזיאון פילדלפיה לאמנות הציג את השמלה לציון יום השנה ה-50 לחתונה. ספרה של בריטני ז'נוביץ 'שמלת גרייס קלי' (2020), חוקר את השפעת השמלה במשך 60 שנה. עשרות שנים מאוחר יותר, השפעתה ניכרת בשמלות כלה ברחבי העולם. מקייט מידלטון, דרך מאיה בוסקילה, פריס הילטון ועד מירנדה קר, שמלת הכלה של גרייס קלי ממשיכה להיות מקור השראה, עדות לכוחה המתמשך של אלגנטיות וטאץ' של קסם הוליוודי.

     

View this post on Instagram

           

A post shared by Defunct Fashion (@defunctfashion)

     

View this post on Instagram

           

A post shared by Royal Style Watch (@royalstylewatch)

     

View this post on Instagram

           

A post shared by Paris Hilton (@parishilton)

     

View this post on Instagram

           

A post shared by The Bridal Journey (@thebridaljourney)

מאיה בוסקילה ואביה ז"ל ביום חתונתה, צילום: מתוך הפוסט בפייסבוק

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר