עיניים שראו את הגיהינום: מומחה השואה שמחיה את טבח אוקטובר דרך עיני הניצולים

הפרויקט הטכנולוגי של עמותת ISRAEL-is מציע לאנשים לחוות את אירועי השבת השחורה באמצעות ראיון וירטואלי ומיוחד עם השורדים • על התיעוד אחראי לא אחר מאשר סטפן סמית', הנחשב למומחה המוביל בעולם להנצחת זיכרון השואה

מכוניות שניזוקו בחניון רעים. צילום: צילום: חיים גולדברג /פלאש90

פרויקט טכנולוגי מיוחד וראשון מסוגו מציע לאנשים לחוות את מה שעברו שורדי טבח אוקטובר באמצעות שימוש בטכנולוגיית תלת ממד ובינה מלאכותית, אשר מעניקות אפשרות לכל אדם מכל מקום בעולם לבצע ראיון וירטואלי ואינטימי עם השורדים האמיתיים ולחוות את הסיפור האישי שלהם.

הפרויקט Survived To Tell - Be The Witness של עמותת ISRAEL-is לקח את תיעוד הזוועות צעד אחד קדימה, זאת מתוך רצון להוות נדבך נוסף בהסברה הבינלאומית לגבי אירועי השבת השחורה, ועל מנת כדי להילחם במכחישי הטבח ומפיצי הקונספירציות השונות.

תיעוד ממסיבת ה''נובה'' סמוך לקיבוץ רעים. הפרויקט שואף להעביר את החוויה של הניצולים הלאה. ארכיון //צילום: ללא

"רגע היסטורי שחייבים לתעד"

לדבריו של נמרוד פלמ"ח, מנכ"ל העמותה ולוחם במילואים, "כבר ברגעים שבהם נלחמתי בגזרת עלומים ובארי הבנתי שאנחנו נמצאים ברגע היסטורי. זה אמנם קרה בשנת 2023, אבל התחושה הייתה כאילו אנחנו בשנת 1943".

"כאיש הסברה, הבנתי מיד שחייבים לתעד את מה שקרה, כי ברור שיהיה מי שיכחיש את האירוע - מה שבדיעבד קרה מהר מאוד. כשבועיים וחצי אחרי המתקפה, החלטתי להקים מיזם שילחם בדיסאינפורמציה, בשקרים, ובדה לגיטימציה כלפי ישראל", מספר פלמ"ח.

עוד הוא מספר כי "עולם המציאות המדומה (VR) מייצר דרך חווייתית לקהל צעיר ומבוגר לחוות את הסיטואציה בעצימות גבוהה, ולכן חיפשתי את האדם הטוב ביותר בעולם בתחום התיעוד. כך הגעתי אל סטפן סמית' והבנתי שהוא האיש שיכול לסייע לנו להעביר לאנשים מבחוץ את מה שבאמת קרה שם".

הפרויקט Survived To Tell - Be The Witness לזכור ולא לשכוח, צילום: באדיבות העמותה

"ניסיון ברור לרצח עם"

סמית', המומחה המוביל בעולם לתיעוד השואה, עבד בעברו בקרן של סטיבן שפילברג להנצחת השואה ובעל ניסיון של עשרות שנים כמפיק בסצנה ההוליוודית, עם רזומה הכולל הפקות רבות ומורכבות בתחום זיכרון השואה.

בשיחה עם "ישראל היום", מספר סמית' כי "אני מראיין ניצולי שואה כבר 30 שנים. מהסרטון הראשון שחמאס הוציא מהשטח הבנתי שיש כאן מקרה ברור של ניסיון לרצח עם. מרגע שפנו אליי הבנתי שעד כמה שקשה לראות, לשמוע ולחוות את העדויות, חיוני לתעד הכל ולהתעמת עם המציאות הקשה שקרתה באותו אירוע".

לדבריו, "בשונה מהשואה, לישראל יש היום צבא חזק שמגן על המדינה והיה אמור להגן על האזרחים באותה שבת. יחד עם זאת, גם כאן הייתה כוונה לרצח עם. גם כאן היו החלטות של שבריר שניה שהפרידו בין חיים ומוות. השיחות עם השורדים הזכירו לי מאוד עדויות של ניצולי שואה".

קיבוץ בארי אחרי הטבח. השיחות עם השורדים דומות באופן מצמרר לעדויות של ניצולי שואה. ארכיון, צילום: ארז כגנוביץ

סמית' לקח על עצמו את המשימה ותיעד את עדויותיהם של חמישה מהניצולים - אופיר אנגל שהיה שבוי במשך 54 ימים לאחר שנחטף, מזל תזזו שנורתה ונפצעה והמחבלים עזבו אותה לנפשה לאחר שחשבו שהיא מתה, רמו אלהוזייל, שוטר שהציל אנשים רבים מהמסיבה בנובה, נמרוד פלמ"ח שלחם כאמור בקרבות בדרום, ומלאת בן חיים שהשתתפה במסיבה בנובה ושרדה לאחר שהתחבאה במשך שעות בין השיחים סמוך לרעים.

הראיונות עלו לאתר אינטרנט ייעודי שבאמצעותו ניתן לשאול שאלות כל אחד מהניצולים ולשמוע את סיפורו האישי. במקביל, סמית' צילם את כל האתרים שבהם שהו הניצולים במהלך ההתקפה ואת הדרך שבה ניצלו, ובאמצעות טכנולוגיית תלת מימד ומומחים טכנולוגיים, יצר מרחב וירטואלי הזהה למרחב בו היו השורדים, כך שניתן יהיה לחוות באופן ממשי את האירוע הקשה.

אתר הזיכרון ביער רעים. ארכיון, צילום: דויד פרץ

כעת, מתכוונים בעמותה להפיץ את הראיונות וחווית תלת המימד עם הניצולים במוזיאונים, ספריות, הרצאות ופרויקטים של הסברה בכל העולם, כאשר ערב הפתיחה יתקיים ביום רביעי הקרוב בלונדון.

"רוע טהור ופשע נגד האנושות"

"7 באוקטובר צריך להפחיד את כולם. כל כך הרבה אנשים איבדו את חייהם כשהגנו על חיים של אחרים, ואנחנו חייבים לספר על זה, והאנטישמיות שאנחנו רואים בעולם רק מחדדת את זה יותר. לא היה שום דבר פוליטי בדבר הזה, זה רוע טהור, גזענות, פשע נגד האנושות, וזו משימת חיי", מסבירה הניצולה מלאת בן חיים בשיחה עם "ישראל היום".

לדבריה, "יש הרבה 'פייק' שמופץ ואנשים כבר לא יודעים במה להאמין. יש קהות חושים, חוסר אמפתיה ואי אפשר לתפוס בכלל מה קרה שם. כבר חצי שנה שאני מתראיינת בכל מקום אפשרי, אבל יש גבול למה שבן אדם אחד יכול לעשות. כלי שיכול להעביר את זה בצורה נרחבת ולחשוף כמה שיותר הוא חשוב מאוד".

מלאת בן חיים שהשתתפה במסיבה בנובה בפרויקט המיוחד, צילום: באדיבות העמותה

על השאלה איזו תחושה היא הייתה רוצה להעביר ולעורר במי שמראיין אותה וירטואלית, השיבה בן חיים: "הייתי רוצה לחבר אנשים לסיפור שלי. בסופו של דבר כולנו בני אדם, וברגע שיש חיבור אנושי - זה מנצח הכל, גם דת ופוליטיקה".

"הייתי רוצה שהם יראו אותי, ילדה שבאה לשמוח ולרקוד. שיבינו שהילדה הזאת שהיא טבעונית שנזהרת לא לדרוך על שבלולים, עוסקת בחינוך ובאה לשמח. אני לא רוצה לשנוא את כולם אלא הפוך, להילחם להביא טוב, להביא יותר אהבה לעולם".

לאתר הפרויקט ולראיונות עם הניצולים >> https://www.israel-is.org/en/survived-to-tell/ 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר