הפנטזיה של אפל התנפצה: מכשיר הדגל של החברה נכשל

למרות שהיה נראה שמדובר בעוד סיפור הצלחה של ענקית הטק, ברגע שזוהר ההשקה שכך, משקפי ה-Vision Pro איבדו מיוקרתם • תחזית המכירות, כך לפי הדיווחים, הפתיעה לרעה אפילו את החברה עצמה • ומה הלאה?

חנות אפל בברלין. צילום: GettyImages

בהתחלה, זה היה נראה כמו עוד סיפור הצלחה. משקפי המציאות הרבודה המצופים של אפל, ה-Vision Pro, תויגו כ"דבר הגדול הבא מאז האייפון", ולמרות מחירם הגבוה (כ-3,500 דולר), סרטונים של אנשים משתמשים במכשיר צצו בכל מקום. היה נראה שהכל הולך טוב, למרות ההשקה הזהירה של החברה. אבל אז, דברים התחילו להסתבך.

זה התחיל מתלונות על המשקל של המשקפיים והסרבול של השימוש בהם ובסוללה הענקית שמחוברת אליהם בכבל, המשיך בין היתר בטענות על כאבי ראש וסחרחורות לאחר שימוש ממושך, ונגמר בטענה המוחצת – בשביל מה צריך מכשיר כל כך יקר, שהתוכן המותאם בו מוגבל ולא ברורה מטרת השימוש בו.

אפל הציגה את ה-Vision Pro. חלומות לחוד ומציאות לחוד. ארכיון // צילום: אפל

בעוד שחלק מהמעריצים המושבעים של החברה אולי ביטלו בהינף יד את אותן התלונות בטענה כי מדובר בקומץ מתלוננים שלא באמת מבין את הגדולה של המכשיר או מוכן לטכנולוגיה המתקדמת הזו, נראה כי המציאות היא, ובכן, שונה.

על פי דיווחים שונים, אפל נאלצה לאחרונה לקצץ בתחזית המשלוחים שלה ל-Vision Pro, זאת עקב דרישה הולכת ויורדת למכשיר מצד הצרכנים, שכמו שדיווחנו לפני כחודשיים, חלקם החזיר את המוצר לחנויות בתום כמה ימי שימוש בלבד.

משקפי ה-Vision Pro. התחזית יותר שלילית ממה שהחברה ציפתה., צילום: אי.פי

לפי האנליסט מינג-צ'י קואו, אפל צופה כעת למכור בין 400 ל-450 אלף יחידות של משקפי Vision Pro ב-2024, זאת לעומת מה שקאו קורא לו "הקונצנזוס" שהיה טרם ההשקה ועמד על כ-700 עד 800 אלף יחידות. במילים אחרות – הביקוש ל-Vision Pro ירד הרבה יותר ממה שהחברה ציפתה לו.

ומה הלאה?

לפי הדיווחים, ענקית הטק עומדת כעת בפני כמה אפשרויות בכל הנוגע לעתיד משקפיי המציאות הרבודה שלה, בהם דחייה של הדגם הבא מעבר ל-2025 (ואם בכלל), השקת דגם בעלות נמוכה יותר ומיקוד של המכשיר לתעשיית הטק (שזה גם אחד הכיוונים אליהם החברה כיוונה מלכתחילה).

אם זה נראה כמו משקפי סקי ומרגיש כבד יותר - זה Vision Pro, צילום: דניאלה גינזבורג

במקביל ובגלל שאפל היא עדיין אחת מחברות הטק הגדולות בעולם וקובעת מגמות בכל הנוגע למוצרים חדשים, יש להניח כי ההחלטה שלה תעורר הדים ותשפיע על כל תעשיית ה-VR וה-AR (מציאות וירטואלית ורבודה).

מכה אחר מכה

במקביל דווח כי מנכ"ל אפל, טים קוק, וארבעה בכירים נוספים מהחברה מכרו השבוע מניות של החברה בסך של כ-70 מיליון דולר - מחיר נמוך משמעותית מזה שהיה בסוף שנת 2023.

מנכ"ל אפל טים קוק. האם החברה תעלה בחזרה על הגל?, צילום: אי.אף.פי

מניית החברה נסקה בלא פחות מ-48 אחוזים במהלך 2023 והיא נכנסה ל"שבע המופלאות", יחד עם המניות של חברות הטכנולוגיה הגדולות בשוק. המניה הגיעה לשיא שוויה בשלהי ינואר האחרון, לאחר השקת ה-Vision Pro.

אולם מאז נראה כי החברה מדשדשת, עם מניה שירדה בלא פחות מ-13 אחוזים. לפי מומחים, אחת הסיבות העיקריות לכך היא העובדה שאפל היא החברה הטכנולוגית היחידה שלא הציגה נכון לכתיבת שורות אלו שום חידוש בתחום הבינה המלאכותית. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר