מאפליקציית הפנס ועד ניווט בוויז - כך הסמארטפון מרשיע פושעים

העולם הדיגיטלי של ימינו יוצר פער גדול בין השיטות המיושנות בהן מתנהלות חקירות, לבין הדחיפות והצורך לתפוס פושעים מסוכנים • "התחום השתנה, המשימה שלנו היא להאיץ את עשיית הצדק ולקצר את התהליך"

חוקר משתמש בתוכנה של סלברייט. צילום: באדיבות החברה

היו אלה הממצאים הדיגיטליים שנשאבו מהאייפון שלו שהכריעו את הכף כנגד פדרו בראבו, שהורשע ב-2014 בבית משפט בפלורידה ברצח של חברו ללימודים כריסטיאן אגילאר. אגילאר נעלם בספטמבר 2012 לאחר ויכוח עם בראבו וגופתו נמצאה כחודש לאחר מכן ביער מרוחק.

התחקות אחר תשדורות האייפון עם מגדלי תקשורת (ping) העלתה כי בראבו נסע לאחר המפגש עם אגילאר מערבה, בכיוון אותו אזור מיוער. ניתוח המידע החבוי באייפון העלה גם כי בהמשך אותו ערב השתמש בראבו באפליקציית הפנס למשך יותר משעה, לא הרחק מהמקום שבו נמצאה לבסוף הגופה. בינגו.

תיעוד מחבל יוצא מהר הבית בדרכו לפיגוע. ראיות דיגיטליות משמשות גם בחקירת מחבלים פלשתינים בישראל. ארכיון // צילום: דוברות המשטרה

משפטו של בראבו נחשב לאחד המשפטים המתוקשרים הראשונים שבהם מכשיר הסמארטפון עמד במוקד הדיון הראייתי. מאז, כמכשיר המתעד כמעט כל פעולה שלנו ומאפשר להתחקות גם אחר המניעים ועולמנו הפנימי, הסמארטפון הפך ל"מלך הראיות", ותחום הראיות הדיגיטליות (Digital Evidence) הפך להיות מרכיב מכריע כמעט בכל חקירה והליך פלילי.

שרלוק הולמס - הגרסה הדיגיטלית

לתוך הפער שנוצר בין העולם הדיגיטלי לבין השיטות המיושנות שבהן מתנהלות עדיין חקירות, נכנסת חברת סלברייט (Cellebrite) הישראלית, המפתחת פתרונות לחקירות דיגיטליות למגזר הציבורי והפרטי, ובהם כלי תוכנה לאיסוף, ניתוח וניהול ראיות דיגיטליות.

חקירה דיגיטלית מורכבת מכמה שלבים: חילוץ המידע מהמכשירים הדיגיטליים הרלוונטיים ושאיבת התוכן, לרוב באמצעות יצירת העתק, ניתוח הדאטה, ולבסוף, הכנת הראיות להליך המשפטי, בהתאם לחוק ולכללים. הפלטפורמה של סלברייט מאפשרת לבצע דיגיטליזציה של כל שלבי התהליך הזה, כפתרון מקצה לקצה, "מפתיחת התיק ועד סגירתו".

סמארטפון (אילוסטרציה). הפך ל"מלך הראיות" בחקירות פליליות, צילום: GettyImages

בשיחה עם "ישראל היום" הסביר המנכ"ל יוסי כרמיל: "תחום החקירות השתנה מאוד בעידן הדיגיטלי. כיום, חוקרים פחות צריכים לעסוק בהשגת הראיות, אלא כיצד בוררים מתוך הררי הדאטה את ראיית הזהב. המשימה שלנו היא להאיץ את הליכי עשיית הצדק, לקצר את התהליך בין חקירות פתוחות להרשעה".

סקר מגמות שוק שערכה החברה באחרונה, בקרב כ-2,000 אנשי אכיפת חוק, ממחיש את המציאות המורכבת בעולם החקירות. מצד אחד, 60 אחוזים מאנשי המקצוע הצהירו כי לראיות דיגיטליות יש כיום יותר השפעה רבה יותר על פענוח מקרים אף מלדנ"א.

מנגד, 75 אחוזים מהחוקרים ציינו כי ניתוח מכשירים יכול לקחת מעל שבועיים, גם במקרי פשע בפרופיל גבוה, ויותר ממחצית רואים גידול בעומס התיקים משנה לשנה.

יוסי כרמיל, מנכ"ל חברת סלברייט, צילום: גבע טלמור

סלברייט מביאה לעולם החקירות טכנולוגיות מעולמות ה-AI ולימוד-מכונה, שמאפשרות לבנות פרופיל על החשוד ולחבר את פיסות הפאזל. כך למשל, המערכת תדע להתחקות אחר מיקומיו, למפות את קשריו, לאתר העברות כספים (גם בקריפטו), להציף נושאים חשודים מתוך שיחות, ואפילו לזהות מתוך תמונות וסרטונים שלו קעקועי גוף שמעידים על השתייכותו לארגוני פשיעה.

כרמיל טוען כי "כמות הדאטה שהחוקרים מתמודדים עימה היא עצומה. חקירות עדיין מתנהלות בדרכים מיושנות, ידניות, מבוזרות. הטכנולוגיה שלנו מאפשרת לחלץ את המידע הרלוונטי לחקירה, ולהגיע לבית משפט עם ראיות קבילות. מכשיר הסמארטפון לבדו מכיל מאות ג'יגה-בייט. חקירות יכולות להכיל טרה-בייט של מידע, וראיית הזהב יכולה להיות ביט בודד".

צעירים עם סמארטפונים. כשכל המידע נמצא בעולם הדיגיטלי, הוא יכול גם לשמש בבית המשפט., צילום: רויטרס

המכונית שהפלילה אותי

מקרה נוסף בו חקירה מסובכת נפתרה באמצעות שימוש בראיות דיגיטליות התרחש ב-2017. מספר שבועות לאחר שנעלם, נמצאה גופתו של רונלד פרנץ', מכונאי רכב, ועליה סימני אלימות קשים, בשדה תירס במישיגן.

למשטרה לא היה קצה חוט ובמשך שנתיים לא נעצר חשוד במעשה. אז, אחד החוקרים בתיק נחשף לתחום חדש בעולם החקירות: זיהוי פלילי דיגיטלי של כלי-רכב, שעוסק במיצוי הממצאים הדיגיטליים ממחשב הרכב. הוא החליט לחזור ולבדוק את השברולט השחור של פרנץ', שנגנב בסמוך להיעלמותו.

ברכב הייתה מערכת בידור המופעלת באמצעות פקודות קוליות, וחילוץ המידע ממנה העלה "ראיית זהב" מפתיעה: פקודות קוליות מוקלטות של אדם זר שביקש מהמערכת להשמיע שיר של אמינם, בתקופה שבה המכונית דווחה כגנובה. הקול היה קולו של ג'ושוע ווסל, שנהג לעבוד מפעם לפעם עם פרנץ'. מכאן הדרך לפיצוח התיק והגשת כתב אישום הייתה קצרה.

מנהלי סלברייט בנאסד"ק, צילום: נאסד"ק

לדבריו של כרמיל, "מכוניות, מעצם היותן 'מחשבים על גלגלים', אוצרות כיום אוצר של ראיות דיגיטליות. למעשה, כמעט כל פעולה ברכב מנוהלת ומתועדת על ידי מחשב הרכב, אפילו המועד המדויק שבו פתחנו את הדלת וחגרנו חגורת בטיחות, וגם קצב סיבוב המנוע בכל רגע".

"אנחנו רוצים לצייד את הלקוחות בכלים שיאפשרו לשים את האנשים הרעים מאחורי סורג ובריח ולזכות את החפים מפשע. העידן הדיגיטלי מייצר כמויות עצומות של דאטה, אבל גם מביא יכולות שיאפשרו למצות את חקר האמת בצורה טובה. זה יהפוך את העולם לטוב ובטוח יותר", מסכם כרמיל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר