האם ענקית השבבים נהייתה "גדולה מדי" בשביל המדינה שלה?

חברת ASML המייצרת מכונות לייצור שבבים היא החברה היחידה בעולם שמתעסקת בתחום הספציפי הזה • בימים אלו, הממשלה ההולנדית נלחמת בתופעת ההגירה למדינה, מה שעלול לפגוע בהעסקת העובדים של החברה

חברת ASML. צילום: EPA

האם הכיוון שאליו הולכת הולנד כבר אינו תואם את הצרכים העסקיים של החברה הכי גדולה במדינה? חברת ASML, אחת החברות הגדולות והחשובות בתעשיית השבבים, מאיימת להוציא חלק מפעילותה מהולנד, וזאת על רקע שורה של חוקים ויוזמות שנועדו להגביל הגירה למדינה.

שני חוקים שאושרו לאחרונה, ביטול הקלות מס למהגרי עבודה מיומנים והגבלת מספר הסטודנטים הזרים המורשים ללמוד במדינה, מטרידים את ASML במיוחד, מאחר שלטענתה יקשו עליה להרחיב את כוח העבודה שלה, שנסמך במידה רבה על הון אנושי זר. למורת הרוח הזו ממדיניות הממשלה מצטרפות חברות גדולות נוספות, כמו למשל יצרנית השבבים ההולנדית NXP, שמזהירה כי האקלים העסקי בהולנד משתנה לרעה.

אילוסטרציה, צילום: gettyimages

ASML מייצרת מכונות ליתוגרפיה לייצור שבבים. מכונות אלה עושות שימוש בחשיפה לאור כדי להטביע, על גבי פרוסת הסיליקון, את התוואי המיקרוסקופי של המעגל האלקטרוני. המכונות המתקדמות ביותר של ASML מתבססות על אור אולטרה-סגול קיצוני (EUV), שבשל אורך הגל הקצר שלו מאפשר לחצוב טרנזיסטורים זעירים ברוחב של 7 ננומטר ומטה. כל מכונה כזו שוקלת כמטוס בואינג ועולה מאות מיליוני דולרים.

ללא המכונות הללו, המהפכות הטכנולוגיות של השנים האחרונות, כמו זו של הבינה המלאכותית, לא היו אפשריות. ASML היא החברה היחידה בעולם שמייצרת את המכונות הללו, דבר הממחיש את חשיבותה העולמית יוצאת הדופן. ב-2023 הסתכמו הכנסותיה של ASML ב-27.5 מיליארד אירו. היא נסחרת בנסד"ק בשווי שוק של 385 מיליארד דולר (לשם השוואה, זה יותר מפי 2 משוויה של אינטל), לאחר עלייה של 400 אחוזים בערך המניה בחמש השנים האחרונות.

משרדי ASML בהולנד, צילום: EPA

העיר הקטנה של חברת הענק

וולדהובן, העיר בדרום הולנד שבה ממוקם מטה החברה, משקפת את הקונפליקט שנוצר בין הצמיחה המואצת של ASML לבין הרוח הנושבת כיום בהולנד. העיר הקטנה מונה כ-47 אלף תושבים, 40% מהם, כ-19 אלף, הם עובדי ASML. ענקית הטכנולוגיה הביאה עימה פריחה גדולה לוולדהובן, אבל גם הרבה מאוד זרים: 19 אלף עובדיה מגיעים מלא פחות מ-121 לאומים שונים, ומטבע הדברים הרב-תרבותיות הזו שינתה מאוד את אופיה של העיר, ולא כולם מרוצים. לפי ההערכה, כ-40% מכלל 23 אלף העובדים שמעסיקה ASML בהולנד הם זרים.

האקלים הפוליטי בהולנד השתנה באופן משמעותי בשנים האחרונות. בעבר הייתה הולנד מדינה מאוד מסבירת פנים למהגרים. עם זאת, על רקע התגברות גלי המהגרים, שמהווים כיום יותר מ-10 אחוזים מאוכלוסיית הולנד, דעת הקהל השתנתה. הממשלה הקודמת נפלה בשל מחלוקת בסוגיית איחוד משפחות לפליטי מלחמה, ובבחירות שנערכו בחודש נובמבר זכתה מפלגת החירות, שמובילה קו תקיף נגד מוסלמים ומהגרים, לניצחון סוחף. יו"ר המפלגה חרט וילדרס, תומך ישראל נלהב ואף נפגש באחרונה עם הנשיא הרצוג, קורא לפרישת הולנד מהאיחוד האירופי, על מנת שהמדינה תוכל לנהל את מדיניות ההגירה שלה כראות עיניה.

הולנד,

יותר מהגרים או יותר ילדים

על רקע הביקוש הגובר למערכותיה, ASML הציבה יעדי ייצור שאפתניים לשנים הקרובות ומתכננת להכפיל את כוח העבודה שלה בעשור הקרוב. ב-ASML חוששים כי לא יוכלו למשוך עובדים מיומנים אל המטה בוולדהובן, שבו מרכיבים את המכונות, בהיעדר תמריצים הולמים ובסנטימנט הציבורי הנוכחי.

בחודש ינואר, בריאיון לרשת RTL המקומית, אמר מנכ"ל ASML פיטר ווניק: "בסופו של דבר, נוכל לצמוח רק אם נמצא מספיק עובדים מיומנים. אנחנו מעדיפים לעשות זאת כאן בהולנד, אך אם לא נצליח לגייס מספיק עובדים מיומנים, נעשה זאת במזרח אירופה, באסיה או בארצות הברית". הטון התקיף של מנכ"ל ASML גם גורר ביקורת, ויש מי שהמשיל אותו ל"כוכב כדורגל שמנסה לסחוט בונוס מהמועדון".

הפרלמנט ההולנדי, צילום: רויטרס

לפי דיווחים בתקשורת המקומית, ASML פוזלת אל השכנה צרפת, שתהיה מוכנה להרעיף על החברה שלל תמריצים כדי לעודד אותה לפתוח מרכז פעילות בשטחה. ממשלת הולנד לא אומרת נואש והקימה כוח משימה בין משרדי, תחת שם הקוד "מבצע בטהובן", כדי לגרום ל-ASML לבטל את המהלך. כעת מכהנת בהולנד ממשלת מעבר, והמבחן האמיתי יהיה כאשר תקום לבסוף ממשלת ימין בהובלת מפלגת החירות. אם תחריף את הקו, הדבר עשוי להוביל את הממשלה ואת ASML, והמגזר העסקי בכלל, למסלול התנגשות.

המקרה ההולנדי ממחיש קונפליקט כלל אירופי סבוך יותר, כאשר מצד אחד שיעורי הילודה הנמוכים ביבשת מביאים להזדקנות האוכלוסיה ולהתמעטות כוח העבודה, ומנגד ההגירה הגוברת מגבירה את המתיחות באוכלוסיה. לפי צפי של האיחוד האירופי, מדי שנה האוכלוסיה בגילאי העבודה באיחוד האירופי מתכווצת במיליון עובדים. משמע שכדי לשמר את הצמיחה הכלכלית, היבשת צריכה לקלוט לפחות מיליון מהגרי עבודה בשנה - או לעשות יותר ילדים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר