אירוע ראשון מסוגו: כדור הארץ הולך לאבד זמן

סיבוב כדור הארץ הולך להאיץ בקרוב לרמה כזו, שתוביל לגריעה של שנייה שלמה מהזמן שעובר ביממה • החריגה הזאת אמנם נשמעת לא משמעותית ואפילו מצחיקה, אבל היא צפויה להשפיע באופן משמעותי על מערכות רבות ולא רק על השעונים שלכם

כדור הארץ כפי שנראה מהחלל. . צילום: נאס"א

מסתמכים על השעונים שלכם שידייקו עד אלפית השנייה? ובכן, בשנים הקרובות אתם עלולים לפספס את הדיוק הזה, זאת עקב העובדה שכדור הארץ צפוי לאבד שנייה שלמה מהיממה שלו. במילים אחרות – סיבוב כדור הארץ סביב עצמו יגיע בקרוב למהירות כזו שתפחית שנייה שלמה מהיממה שלנו.

זהו אירוע ראשון מסוגו בעידן הטכנולוגי, כאשר עד היום כדור הארץ רק האט את סיבובו והיה צורך להוסיף פעם במספר שנים עוד שנייה, זאת כדי להתאים בין השעונים האטומיים שמודדים את הזמן, לבין הזמן הממשי של היממה שנקבע על ידי סיבוב כדור הארץ סביב עצמו.

היום החם ביותר בכדור הארץ, יולי 2023. עכשיו מסתבר שהכדור לא רק מתחמם, אלא גם מאיץ. ארכיון // צילום: רויטרס

החריגה הקטנה הזו בזמן של כדור הארץ נתפסת כדבר פעוט בעיני האדם הפשוט, אולם ההשפעה שלה על מערכות מדויקות יכולה להיות גדולה מאד, זאת כיוון שמעולם לא היה צורך לכוון את מחשבי העל והמערכות התלויות בהם במינוס שנייה.

לדברי החוקרת פטריציה טאבלה, חברה בלשכה הצרפתית הבינלאומית למשקלים ומידות, "גריעת שנייה היא משהו שמעולם לא נוסה או נבדק, כך שההשפעות של מהלך כזה אינן מוכרות לנו וקשה  מאוד לחזות אותן".

ליבת כדור הארץ - מסתובבת ומשפיעה על התהליכים הקורים בכוכב הלכת. אילוסטרציה, צילום: Stock Photo

הליבה שמשפיעה עלינו

אחד הגורמים החשובים והמשפיעים על תנועתו של כדור הארץ הוא סיבוב הליבה הנוזלית שנמצאת במרכז כוכב הלכת. הליבה מסתובבת ללא תלות במה שקורה על פני השטח והתהליכים המתחוללים בה משפיעים מאוד על האצת סיבוב כדור הארץ או על ההאטה שלו.

"מה שקורה בליבת כדור הארץ ובתנועה שם הם דברים בלתי צפויים", מסביר פרופסור דאנקן אגניו מאוניברסיטת קליפורניה. לדבריו, "כדור הארץ מאיץ ובקרוב יהיה צורך לגרוע שנייה מכלל השעונים המדויקים של העולם. שנייה אמנם לא נשמעת כמו משהו רציני, אבל כיון שיש מערכות שלמות, כמו מערכת המסחר בבורסה, שכל שנייה חשובה בהן והן מופעלות על אלפית השנייה, הרי שחיסור של שנייה שלמה צפוי להשפיע עליהן בצורה נרחבת".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר